Linus Torvalds byter Apple mot Ampere

Permalänk
Melding Plague

Linus Torvalds byter Apple mot Ampere

Linux-skaparen har vurmat för Apples ARM-baserade bärbara, men har en ny favoritmaskin för att kompilera Linux-kärnan för arm64-arkitekturen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

clickbait titel, får oss verka tro att herr linus gillar nVIDIA nu.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Varför satt han och kompilerade på en laptop?

Kör det på en kraftfull server och anslut till den för utveckling istället - från vilken laptop som helst.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nvidia fuck you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hajvan:

clickbait titel, får oss verka tro att herr linus gillar nVIDIA nu.

Eh, kan inte hålla med om det. Vad skulle titeln vara då? Företaget heter ju Ampere.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Eh, kan inte hålla med om det. Vad skulle titeln vara då? Företaget heter ju Ampere.

Ja, i så fall är det väl ett klickbetesföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Eh, kan inte hålla med om det. Vad skulle titeln vara då? Företaget heter ju Ampere.

Jag fattar nu. Företaget heter inte Ampere, det heter Ampere Computing och skriver inte artikelförfattaren ut hela namnet som han borde för saklighetens skull så kan läsaren anta att det handlar om Nvidias arkitektur Ampere.

Skickade in förslag på rättelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag fattar nu. Företaget heter inte Ampere, det heter Ampere Computing och skriver inte artikelförfattaren ut hela namnet som han borde för saklighetens skull så kan läsaren anta att det handlar om Nvidias arkitektur Ampere.

Vet inte hur folk tänker att ett byte från "Apple" till en GPU (Ampere) ens skulle betyda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, i så fall är det väl ett klickbetesföretag.

Som startades två år innan nVidia släppte Ampere?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vet inte hur folk tänker att ett byte från "Apple" till en GPU (Ampere) ens skulle betyda.

Läser man inte artikeln (som 80% aldrig gör) så skulle man kunna anta en extern GPU på sin Thunderbolt 3 anslutning kanske?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag är ganska taggad på ARM datorer i vardagen helt ärligt. Både ARM i bärbara datorer som apples (även om Apple är lite ocoola och försöker låsa sina datorer till macOS) eller qualcomms nya processor eller till och med i en vanlig stationär. Det är en cool arkitektur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Som startades två år innan nVidia släppte Ampere?

Industrispionage

Permalänk
Medlem

Det är bra han får en riktig Linux certifierad maskin istället för använda det fulhack som Asahi är.

ARM64 är bättre plattform än vad X86 är för att testa, felaktig kod som använder atomics kan fungera på X86 men inte på ARM64.
Låter kanske som en feature på X86, men är ett misstag som gjordes när dom gick från en till flera cores som inte går att fixa, det gör att det sker onödigt mycket låsningar i CPU:n.

Fungerar atomics på ARM64 fungerar den för alla andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Läser man inte artikeln (som 80% aldrig gör) så skulle man kunna anta en extern GPU på sin Thunderbolt 3 anslutning kanske?

Hur är det ett "Byte"?

Skrivet av Dyluck:

Det är bra han får en riktig Linux certifierad maskin istället för använda det fulhack som Asahi är.

Är all reverse-engineering fulhack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är all reverse-engineering fulhack?

Om sakerna fungerar halvdant tycker jag det är ett fulhack.
Kolla deras github issues så ser du att det finns massor med grundläggande saker som ljud, nätverk, bluetooth, grafik som inte fungerar speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kör det på en kraftfull server och anslut till den för utveckling istället - från vilken laptop som helst.

Han vill troligen kompilera native och köra alla tester native, för att det är arkitekturen som testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jourmumriken:

Jag är ganska taggad på ARM datorer i vardagen helt ärligt.

kör en macbook och vad dom har gjord med batteritid på arm vs performance er ju helt sjukt. blir kul när det kommer fler plattformar upp to speed på armfronten

Permalänk
Medlem

Siar att om två år är RiscV det som Torvalds kommer att köra

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Siar att om två år är RiscV det som Torvalds kommer att köra

Gissar att det är en betydligt längre tidshorisont än så: Vi är precis på väg att nå en punkt där ARM kan bli mainstream (utanför Apple och molnserverhallar) tack vare prestanda och energieffektivitet. RiscV har ett digert jobb framför sig för att komma dit ARM är idag, och måste sen bli så bra att det motiverar företag att byta arkitektur en gång till (efter eventuell övergång från x86/AMD64 till AArch64).

Men absolut: Kina och eventuellt Ryssland kan driva på RiscV-utbredningen om långvariga exportsanktioner begränsar tillgängligheten för ARM-kretsar för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är all reverse-engineering fulhack?

Jag skulle säga nej på din fråga, men just detta känns lite hackigt mer baserat på att Apples dator är byggd för att boota MacOS.
Så att snirkla in något annat där blir av sin natur lite hackigt.

Sedan verkar det ju fungera bra överlag (med de kända begränsningarna sett till hårdvarustöd).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle säga nej på din fråga, men just detta känns lite hackigt mer baserat på att Apples dator är byggd för att boota MacOS.
Så att snirkla in något annat där blir av sin natur lite hackigt.

Sedan verkar det ju fungera bra överlag (med de kända begränsningarna sett till hårdvarustöd).

Jo, fast de är inte nedlåsta på något sätt (som iPad/iPhone osv), så även om de är gjorda främst för MacOS så är det fritt fram att köra annat på dem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, fast de är inte nedlåsta på något sätt (som iPad/iPhone osv), så även om de är gjorda främst för MacOS så är det fritt fram att köra annat på dem.

Mm, det är åtminstone inte nedlåst, så det är alltid något.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Varför satt han och kompilerade på en laptop?

Det beror nog på att det är svårt för de flesta att få tag på en mer kraftfull ARM64-maskin än Apples laptops.

Permalänk
Medlem

Vore kul om några ARM-tillverkare kunde göra lite ordentliga satsningar med kraftigare CPU:er och samarbeta med lite Linux-distros.
En Steam Deck vore ju inte tråkig med en ARM med designfilosofi liknande den hos Apples M-kretsar. Bra väg in för ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur är det ett "Byte"?

Hur är det INTE ett byte? Om Linus, i teorin, låter en extern GPU kompilera kod i stället för den interna i M2 (eller vad det var), har han då inte gjort ett byte av processorkraft menar du? Jag erbjöd bara en möjligt och rimligt förklaring.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Som startades två år innan nVidia släppte Ampere?

Vilket spelar roll på vilket sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vore kul om några ARM-tillverkare kunde göra lite ordentliga satsningar med kraftigare CPU:er och samarbeta med lite Linux-distros.
En Steam Deck vore ju inte tråkig med en ARM med designfilosofi liknande den hos Apples M-kretsar. Bra väg in för ARM.

https://www.theregister.com/2024/05/15/qualcomm_linux_support...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag fattar nu. Företaget heter inte Ampere, det heter Ampere Computing och skriver inte artikelförfattaren ut hela namnet som han borde för saklighetens skull så kan läsaren anta att det handlar om Nvidias arkitektur Ampere.

Skickade in förslag på rättelse.

Apple heter inte heller Apple i så fall, det heter Apple Incorporated

Permalänk
Medlem

Jaa, jag säger inte att jag inte är avundsjuk på herr Torvalds. Även om jag inte behöver den typ av CPU som Ampere computing tillverkar. Men vore najs om det kom fler tillverkare som sålde ARM processorer med sockel så att det gick hitt en bra kombo mellan CPu moderkort och ram precis som vi gör idag när vi bygger datorer med x86 cpuer.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Apple heter inte heller Apple i så fall, det heter Apple Incorporated

Det är sant, men irrelevant för diskussionen... det var inte direkt teknikaliteter som diskuterades utan hur man minskar risken för missförstånd.

Det är väl ändå ganska uppenbart att det är stor risk för missförstånd vad gäller namnet "Ampere" i detta fallet, medan risken för misstolkning av "Apple" är obefintlig?