Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tror en SAAB 900 1983 utan styrservo är bilen för dig. Gärna med lite bredare däck än original. Du behöver heller ingen träning av armar efteråt.

Nu visste jag att en sån kommentar skulle komma, varför jag påpekade att jag kan förstå de som vill ha styrservo. Det jag pratar om är bilar idag har löjligt lätt styrning som är helt död.

För övrigt är det inte så jobbigt att köra Gammelsaab utan servo. Lite tungt när man ska parkera bara, men inte så farligt om man hade lite rull på bilen. Jag vet medelålders kvinnor som kört sådana utan att klaga, och de var inga Östtyska kulstöterskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vill gnälla på moderna bilar igen.

Varför har så många bilar noll känsla och motstånd i ratten? Vem vill ha det så egentligen? Jag köper att styrservo är trevligt till vardags men det behöver ju inte vara en död fisk för det.

Vidare stör jag mig på att det ska krävas sjutton varv för fullt utslag.

Nivån av servoverkan är en separat fråga, men den dåliga känslan beror mycket på elservona (istället för hydrauliska, som redan försämrar mot inget servo alls). De kom väl först mycket för att spara liiite förbrukning jämfört med en konventionell servopump som snurrar med motorn hela tiden, men numera är de även en integrerad del i att bilen ständigt ska lägga sig i och styra hit och dit, trots att man inte alls håller på att köra i diket, över i annan fil e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nivån av servoverkan är en separat fråga, men den dåliga känslan beror mycket på elservona (istället för hydrauliska, som redan försämrar mot inget servo alls). De kom väl först mycket för att spara liiite förbrukning jämfört med en konventionell servopump som snurrar med motorn hela tiden, men numera är de även en integrerad del i att bilen ständigt ska lägga sig i och styra hit och dit, trots att man inte alls håller på att köra i diket, över i annan fil e dyl.

En del bilar, påstås det, har ändå okej känsla i styrningen trots EPS. Har inte testat själv men när entusiaster tycker känslan är bra borde den i varje fall inte suga. Frågan är ju då hur svårt det kan vara att bygga EPS som inte suger? Förr verkar det ha varit omöjligt men utvecklingen har ju gått framåt.
Nivån på servoverkan borde annars inte vara en helt separat fråga. För högre servoverkan behövs ju en större och kraftigare motor, vilket ger mer friktion och därmed sämre känsla.

För övrigt anser jag att EPS bör förstöras och dessa körassistenter borde vara olagliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

En del bilar, påstås det, har ändå okej känsla i styrningen trots EPS. Har inte testat själv men när entusiaster tycker känslan är bra borde den i varje fall inte suga. Frågan är ju då hur svårt det kan vara att bygga EPS som inte suger? Förr verkar det ha varit omöjligt men utvecklingen har ju gått framåt.
Nivån på servoverkan borde annars inte vara en helt separat fråga. För högre servoverkan behövs ju en större och kraftigare motor, vilket ger mer friktion och därmed sämre känsla.

För övrigt anser jag att EPS bör förstöras och dessa körassistenter borde vara olagliga.

Den är separat eftersom nivån av servoverkan beror på andra val än vilken typ av servostyrning som används, och den går ju även att göra variabel.

De på politisk väg beslutade och påtvingade systemen håller jag med om inte borde vara där i sin nuvarande form. De fungerar alldeles för dåligt och lägger sig i normal körning som de inte borde lägga sig i. Så ska inte (förment) säkerhetsökande system bete sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

... Vidare stör jag mig på att det ska krävas sjutton varv för fullt utslag.

Testa att köra gokart. Där snackar vi direkt styrning (en sjuttondels varv för fullt rattutslag)!

Permalänk
Medlem

Bussar som såsar fram i 40km/h på 70-väg bara för att det är lite ressenärer...

Permalänk
Medlem

Yes diskmedel. De måste ha ändrat parfymen. Luktar skarpt. Tror den är vattnigare också. Blir inga fler köp där nej.

Som jag minns det har Yes doftat ungefär likadant i bortemot 50 år, kanske längre. Men inte nu alltså. (får här inflika att jag inte köpt Yes på något år, så vet inte när förändringen skedde)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Yes diskmedel. De måste ha ändrat parfymen. Luktar skarpt. Tror den är vattnigare också. Blir inga fler köp där nej.

Som jag minns det har Yes doftat ungefär likadant i bortemot 50 år, kanske längre. Men inte nu alltså. (får här inflika att jag inte köpt Yes på något år, så vet inte när förändringen skedde)

Det finns (fanns?) 2 olika gröna. Kanske det som hänt? Tog själv i hastigheten "fel" grön, luktar inte gott. Vid en närmare titt så upptäckte jag att den illaluktande är lite ljusare i färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den är separat eftersom nivån av servoverkan beror på andra val än vilken typ av servostyrning som används, och den går ju även att göra variabel.

De på politisk väg beslutade och påtvingade systemen håller jag med om inte borde vara där i sin nuvarande form. De fungerar alldeles för dåligt och lägger sig i normal körning som de inte borde lägga sig i. Så ska inte (förment) säkerhetsökande system bete sig.

Vad menar du? Kör du mindre effekt från motorn behövs inte lika stor motor, vilket betyder mindre förluster pga friktion och därmed mer information till ratten. Det jämnar inte heller ut lika mycket av topparna och dalarna i kraften till ratten.

Ytterligare en sak jag kom på att jag vill gnälla på är pedalerna, ffa gaspedalerna. Antingen är det en massa fördröjning eller så vill tillverkaren att bilen ska kännas rappare, så man får en massa gaspådrag tidigt. Ibland är det lite av båda, som med bilen jag körde idag (nyare Volvo V60). Dessutom når man full gas långt innan pedalen bottnar.

Bromsen tenderar också att vara alldeles för lätt och icke-linjär, så man får välja mellan att fisbromsa eller tvärnita. Volvon var iof rätt okej här.

Skrivet av LANberg:

Testa att köra gokart. Där snackar vi direkt styrning (en sjuttondels varv för fullt rattutslag)!

Jodå, jag har kört både hyrkart och tävlingskart. Så direkt styrning vill man kanske inte ha när man cruisar i 200 på motorväg, varför jag föreslår något slags mellanting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Det finns (fanns?) 2 olika gröna. Kanske det som hänt? Tog själv i hastigheten "fel" grön, luktar inte gott. Vid en närmare titt så upptäckte jag att den illaluktande är lite ljusare i färgen.

Ja, jag har råkat göra samma sak. Märkte det inte förrän jag började använda "skiten". Luktade helt annorlunda än vanlig original varianten, som jag alltid köper annars. Upplevde den som sämre och mindre effektiv också.

Permalänk
Medlem

Appropå deo så är Ica Basic väldigt bra, och billig

Permalänk
Medlem

köra i lågtrafik.

Skrivet av dannesthlm:

Köra i lågtrafik

Att köra i lågtrafik på konstiga tider kan ofta vara en riktig pina. På vissa områden blir signalerna som galna och visar rött efter att man kört fram till signalen trots att inga bilar finns I synhåll. Att köra genom Solna brukar t.ex. vara riktigt störande. När den tillslut växlat om efter 45 sekunder återupplivas proceduren på en del ställen vid nästa signal. Känns helt onödigt.

Jo, extra skoj blir det när man kopplat slingorna fel men inte upptäcker det när det är normaltrafik.
Tex en gång i Södertälje på natten när jag skulle åka rakt fram, norrut över klaffbron.
Blir grönt för de som ska svänga vänster ut mot Ronna-hållet. men inte för mig.
Efter tre cykler tänker jag att det är trasigt så blir att köra mot rött.
Då kommer en bil och ställer sig i vänsterfilen och vips får jag grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ytterligare en sak jag kom på att jag vill gnälla på är pedalerna, ffa gaspedalerna. Antingen är det en massa fördröjning eller så vill tillverkaren att bilen ska kännas rappare, så man får en massa gaspådrag tidigt. Ibland är det lite av båda, som med bilen jag körde idag (nyare Volvo V60). Dessutom når man full gas långt innan pedalen bottnar.

Tror det är vanligt bland småbilar/billiga saker, framförallt små turbodieslar.
Du har 95% av accelerationen vid 25% av gaspådraget.
Och det enda som händer om du ger full gas är att den kanske varvar 500 varv mer innan den växlar, och ingen nämnvärd skillnad i acceleration.
Lite lurigt om man är van vid "normalare" bilar, man tror att det skall hända saker när man rätar ut högerbenet och ger sig på en omkörning.

Hade en partner en gång i tiden som tyckte min tyska bil med 5x hästarna mot hennes bil kändes "seg".
Och är man van vid att bara behöva nudda gaspedalen för att bilen skall skutta iväg så hade hon ju rätt.
Tipsade henne om att titta på hastighetsmätaren ibland.......

Permalänk
Medlem

När man kör bil och radion går i bakgrunden och så kör dom reklamklipp med billjud, exempelvis en bil som tutar.
Är det bara jag som upplever det som störande att man "hajar till" att helt plötsligt inte veta om någon tutade i verkligheten eller om det var det man lyssnade på, på radion?

Kan ju tillägga att trött efter jobbet mitt barnhämtningar och allt som händer så kan radion gå utan att man egentligen fokuserar på vad som går på den.

Permalänk
Medlem

Polisen som tycker att lagar, regler och normalt trafikvett inte gäller dom. Icke en enda gång att de själva håller hastighet, avstånd, använder blinkers osv. Ofta rena idiotkörningar. Och vem kör ifatt och bötfäller polisen? Dom viftar ju bara bort det som "ööh jag var på utryckning till ehrm nånstans" eller liknande svepskäl.

Jag blev tidigare omkörd av en som höll åtminstone 140-150 på 80-väg, utan användande av bråttomlyse/tuta.
Drygt en mil senare ser jag samma polis igen, då står han i lugn&ro på macken och tankar. Kanske behövde köra så fort för att hinna fram innan tanken var tom?

Blev vid ett annat tillfälle omkörd av krimteknikerbussen som höll minst 120 på 90 väg, dom har inte ens nåt bråttomlyse. Den stog 8-10 minuter senare parkerad utanför vägkrogen och där fanns inget annat än matsedeln att utreda.

Permalänk

Folk som inte städar ur sin bil innan de ska besikta (ja, jag är besiktningstekniker) och det känns som om man behöver ta en vaccinspruta mot stelkramp och liknande innan man ens tar i bilen. Tyvärr inte ovanligt med halvätna hamburgare eller liknande liggandes på passagerargolvet, helst på vissa tyska bilar där Fordonsindentifikationsnumret ligger under mattan.

Folk som sitter och röker i bilen innan besiktningen, det är min arbetsplats och min arbetsmiljö.

Folk som kommer sent till sin tid och räknar kallt med att vi ska släppa allt och bara hjälpa dem, det finns fler människor på denna planet än dig.

Folk som missar sin tid och har betalat i förskott och tror att den tidigare betalningen går att använda, den är redan förbrukad på den första tiden, min tid är inte gratis.

Folk som gått på den gamla skrönan att man inte FÅR lägga till fler uppenbara fel på en efterkontroll, vi SKA lägga till dessa fel om vi ser dem.

Folk som frågar en på fritiden om bilen kommer gå igenom besiktningen, hur f*n ska jag kunna veta det när jag inte kollat över alla punkterna, de vill ha det gratis dessutom.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeball:

Folk som inte städar ur sin bil innan de ska besikta (ja, jag är besiktningstekniker) och det känns som om man behöver ta en vaccinspruta mot stelkramp och liknande innan man ens tar i bilen. Tyvärr inte ovanligt med halvätna hamburgare eller liknande liggandes på passagerargolvet, helst på vissa tyska bilar där Fordonsindentifikationsnumret ligger under mattan.

Folk som sitter och röker i bilen innan besiktningen, det är min arbetsplats och min arbetsmiljö.

Folk som kommer sent till sin tid och räknar kallt med att vi ska släppa allt och bara hjälpa dem, det finns fler människor på denna planet än dig.

Folk som missar sin tid och har betalat i förskott och tror att den tidigare betalningen går att använda, den är redan förbrukad på den första tiden, min tid är inte gratis.

Folk som gått på den gamla skrönan att man inte FÅR lägga till fler uppenbara fel på en efterkontroll, vi SKA lägga till dessa fel om vi ser dem.

Folk som frågar en på fritiden om bilen kommer gå igenom besiktningen, hur f*n ska jag kunna veta det när jag inte kollat över alla punkterna, de vill ha det gratis dessutom.

Folk är idioter. True story.

Räknas också som dagens gnäll för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porridgeball:

Folk som frågar en på fritiden om bilen kommer gå igenom besiktningen, hur f*n ska jag kunna veta det när jag inte kollat över alla punkterna, de vill ha det gratis dessutom.

Har du ett jobb som har ett visst värde även utanför arbetsplatsen så får man finna sig i att andra vill använda det
Det är ju nånting vi datorintresserade har fått genomlida i alla tider.
Och var glad att du inte jobbar inom sjukvården, finns det en sjuksyster på gatan blir denne snart väckt mitt i natten för att någons unge har lite feber.

Permalänk
Skrivet av Porridgeball:

De vill ha det gratis dessutom.

Ett generellt problem för nog de flesta oavsett man är mekaniker, snickare, bilreperatör, barnskötare etc. Många inom datorteknik vägrar därför hjälpa andra.

Angående passa tider så är det ett stort problem. Jag påstår mig inte på något sätt vara ett föredöme Men det är ofta någon kommer för sent till något möte och andra får vänta. Det är en utvecklingen samhället för varje år går emot att bli värre anser jag,

I min ungdom så hade jag stämpelklocka på mitt första jobb, 1 minut för sent skulle man aldrig vara. Jag funderar hur folk jag idag umgås med skulle klara av detta. Ja, stämpelklockor finns såklart än idag.

När jag läste ett program för länge sedan hade vi en extrem klassföreståndare, när lektionen började stod han med sin klocka utanför. De som kom försent oavsett hur kort det var blev uppskrivna. Sedan fick deras målsman skriva på en lapp där det stod att deras barn hade kommit 15sekunder för sent till en lektion osv.
Tänk om detta hade varit standard idag i skolorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När jag läste ett program för länge sedan hade vi en extrem klassföreståndare, när lektionen började stod han med sin klocka utanför. De som kom försent oavsett hur kort det var blev uppskrivna. Sedan fick deras målsman skriva på en lapp där det stod att deras barn hade kommit 15sekunder för sent till en lektion osv.
Tänk om detta hade varit standard idag i skolorna?

En läxa som många vuxna borde lärt sig tidigt i livet.
Den klassiska sen till mötet ursäkten "Ja men vi börjar ju aldrig i tid ändå".........
15s kanske verkar lite märkligt, men det kan ju inte vara så svårt att vara där 1 min innan utsatt tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett generellt problem för nog de flesta oavsett man är mekaniker, snickare, bilreperatör, barnskötare etc. Många inom datorteknik vägrar därför hjälpa andra.

Angående passa tider så är det ett stort problem. Jag påstår mig inte på något sätt vara ett föredöme Men det är ofta någon kommer för sent till något möte och andra får vänta. Det är en utvecklingen samhället för varje år går emot att bli värre anser jag,

I min ungdom så hade jag stämpelklocka på mitt första jobb, 1 minut för sent skulle man aldrig vara. Jag funderar hur folk jag idag umgås med skulle klara av detta. Ja, stämpelklockor finns såklart än idag.

När jag läste ett program för länge sedan hade vi en extrem klassföreståndare, när lektionen började stod han med sin klocka utanför. De som kom försent oavsett hur kort det var blev uppskrivna. Sedan fick deras målsman skriva på en lapp där det stod att deras barn hade kommit 15sekunder för sent till en lektion osv.
Tänk om detta hade varit standard idag i skolorna?

Det är standard i mina barns skolor (kommunala), från första minut förs det in i skolans tidssystem och man får som förälder ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Jävla scamkanaler på youtube som visas som första alternativ.
Nu blev NASAs uppskjutning scrubbed, men då jag tittade på tv så missade jag att det inte var en officiell kanal vi kollade på först.
Helt plötsligt så började "Elon Musk" prata om att skanna en qr kod på skärmen och skänka pengar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem

Min gräsklipparrobot signalerade kabelbrott "någonstans" på min 220 meter långa slinga. Lyckades lokalisera brottet "någonstans" på höger sida laddstationen med en ohm-mätare som visade för högt värde, så klart på den sida som var längst.

Har idag köpt ny tråd och dragit om en stor del av den totala sträckan kabel. Tog mig tre timmar och kostade mig 700 kronor.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Min gräsklipparrobot signalerade kabelbrott "någonstans" på min 220 meter långa slinga. Lyckades lokalisera brottet "någonstans" på höger sida laddstationen med en ohm-mätare som visade för högt värde, så klart på den sida som var längst.

Har idag köpt ny tråd och dragit om en stor del av den totala sträckan kabel. Tog mig tre timmar och kostade mig 700 kronor.

Jag köpte en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstr...

Hittade brottet på typ 10-15 minuter med en sån. Hade aldrig hittat annars eftersom kabeln var nedgrävd där brottet var.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Forsgren:

Jag köpte en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstr...

Hittade brottet på typ 10-15 minuter med en sån. Hade aldrig hittat annars eftersom kabeln var nedgrävd där brottet var.

Jag har en liknande modell och har med denna hittat kabelbrott, men då var kabeln av helt.

Det som nu hände var att min sökare signalerade att det fanns signal. Problemet var (visade det sig) att slingresistansen kraftigt översteg 20 ohm. På min sändarenhet liksom den du länkade finns det det en kontinuitetsfunktion, märkt "CONT". Om krokodilklämmorna kopplas till begränsningsslingas ledare kan indikering för förbindelse erhållas även om slingresistansen är högre än det godkända värdet på ca 20 ohm. När man använder ett sådant testinstrument utgår man från att slingan är hel och att felet ligger någon annanstans. De där mätpennorna är därför inte alltid att lita på.

För att vara helt säker så ska du mäta med en sådan här:

Genom att mäta resistansen och se om du får ton mellan kablarna kan man konstatera att det är ett kabelbrott. Det går således snabbt att kolla om den är hel eller skadad. Utmaningen är sedan att hitta exakt vart brottet är. Det finns sådana instrument men de kostar därefter. Inget du köper på Biltema eller Clas Ohlson.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Porridgeball:

Folk som inte städar ur sin bil innan de ska besikta (ja, jag är besiktningstekniker) och det känns som om man behöver ta en vaccinspruta mot stelkramp och liknande innan man ens tar i bilen. Tyvärr inte ovanligt med halvätna hamburgare eller liknande liggandes på passagerargolvet, helst på vissa tyska bilar där Fordonsindentifikationsnumret ligger under mattan.

Folk som sitter och röker i bilen innan besiktningen, det är min arbetsplats och min arbetsmiljö.

Folk som kommer sent till sin tid och räknar kallt med att vi ska släppa allt och bara hjälpa dem, det finns fler människor på denna planet än dig.

Folk som missar sin tid och har betalat i förskott och tror att den tidigare betalningen går att använda, den är redan förbrukad på den första tiden, min tid är inte gratis.

Folk som gått på den gamla skrönan att man inte FÅR lägga till fler uppenbara fel på en efterkontroll, vi SKA lägga till dessa fel om vi ser dem.

Folk som frågar en på fritiden om bilen kommer gå igenom besiktningen, hur f*n ska jag kunna veta det när jag inte kollat över alla punkterna, de vill ha det gratis dessutom.

Pratade med en besiktigtningstekniker för något år sedan, han hade ett par riktiga horror stories... En jägergubbe hade ett halvruttet älghuvud i bilen (gammal 740) och nån äcklig tants bil var full av använda vuxenblöjor. Mysfaktor level 10 000. 🤢

Han var väldig trevlig/pratsam och även tacksam för att bilen var ren och fin.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag har en liknande modell och har med denna hittat kabelbrott, men då var kabeln av helt.

Det som nu hände var att min sökare signalerade att det fanns signal. Problemet var (visade det sig) att slingresistansen kraftigt översteg 20 ohm. På min sändarenhet liksom den du länkade finns det det en kontinuitetsfunktion, märkt "CONT". Om krokodilklämmorna kopplas till begränsningsslingas ledare kan indikering för förbindelse erhållas även om slingresistansen är högre än det godkända värdet på ca 20 ohm. När man använder ett sådant testinstrument utgår man från att slingan är hel och att felet ligger någon annanstans. De där mätpennorna är därför inte alltid att lita på.

För att vara helt säker så ska du mäta med en sådan här: https://img.fruugo.com/product/2/85/309989852_max.jpg
Genom att mäta resistansen och se om du får ton mellan kablarna kan man konstatera att det är ett kabelbrott. Det går således snabbt att kolla om den är hel eller skadad. Utmaningen är sedan att hitta exakt vart brottet är. Det finns sådana instrument men de kostar därefter. Inget du köper på Biltema eller Clas Ohlson.

Jag förstår! Är inte så vass på sånt där men jag är glad att det den gången fungerade för mig åtminstone 😁 Jag hoppas även det fungerar en eventuell nästa gång! 😅