En dumb-phone som klarar Bank-ID och Swish?

Permalänk
Medlem

En dumb-phone som klarar Bank-ID och Swish?

Ja ni läste rubriken?
Finns det någon mobil på marknaden som klarar Bank-ID och Swish men som i övrigt är avskalad och mest funkar att ringa och sms:a med? Finns det någon "lagom dum" telefon ute på marknaden?

Permalänk
Medlem

Prisjakt är lite trasigt nu, så länkar Pricerunner – du vill ha en hyfsat ny Android-telefon med NFC.

https://www.pricerunner.se/cl/1/Mobiltelefoner?attr_100003511...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Det är väl bara att köpa en vanlig smartphone och avinstallera apparna du inte vill ha?

Permalänk
Medlem

Om man sätter en Samsung i "extremt batterisparläge", eller vad det kallas, Ultra Power Saving Mode, med begränsade appar på hemskärmen, så kan man välja ett litet antal appar som ska vara tillgängliga och får en ganska avskalad upplevelse. Finns väl på de flesta mobiler numera (barnen har Pixel 6a, där kallas det nog Extreme Battery Saver), har jag för mig, men det brukar inte räcka med att aktivera standard energisparläge - då är telefonen fortfarande ungefär likadan fast långsammare.

Kan ju finnas många skäl till varför man vill begränsa sig, och det går ju lätt att återgå till "fullt läge", men jag använder det ibland när jag är ute i skärgården och inte kunnat ladda så ofta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Snusfri

Jag skulle faktiskt kolla efter en begagnad/refurbed iPhone i detta läge, tex en iPhone SE 2ND Gen eller iPhone 11/12 från en seriös aktör som Inrego.

Då du inte nämnt din budget så är det lite svårt att tipsa mer precist.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag skulle faktiskt kolla efter en begagnad/refurbed iPhone i detta läge, tex en iPhone SE 2ND Gen eller iPhone 11/12 från en seriös aktör som Inrego.

Då du inte nämnt din budget så är det lite svårt att tipsa mer precist.

iPhone går att dumma ned med "assistive access". Där vet man vilka funktioner man får, medan Android kan variera rätt mycket. Min HTC 10 hade ett sådant batterisparande dumläge som nämns ovan, men min nuvarande Android har den typen av läge. Sedan finns det förstås en del andra tillgänglighetsinställningar ändå.