Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det får du fråga domarna om men F1 har onekligen vågat stänga av förare förr.

Bedömde det som RI att perez inte var helt fri från ansvar heller

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det får du fråga domarna om men F1 har onekligen vågat stänga av förare förr.

Ja en gång ju men det var för att förstörde för förarens som var inblandad i title fighten det är en helt annan sak.

Sen så har F1 nya ägare sen dess dessutom när Gasly var nära en raceban så blev dom också helt plötsligt mycket snällare med straffen. Tror helt enkelt att dom inte vågar stänga av förare skulle inte förvåna mig om Magnusson inte får några flera penalty innan säsongens slut.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Bedömde det som RI att perez inte var helt fri från ansvar heller

Förstår inte hur det där var Perez fel överhuvudtaget Magnusson försökte med helt omöjligt omkörning som garanterat skulle sluta i en krasch.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja en gång ju men det var för att förstörde för förarens som var inblandad i title fighten det är en helt annan sak.

Sen så har F1 nya ägare sen dess dessutom när Gasly var nära en raceban så blev dom också helt plötsligt mycket snällare med straffen. Tror helt enkelt att dom inte vågar stänga av förare skulle inte förvåna mig om Magnusson inte får några flera penalty innan säsongens slut.

FOM har ingenting att göra med besluten som FIA tar.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att timingen på mitt Inga-minuspoäng-"wildcard" i Fantasyligan, med både HAAS och Magnussen i laget i Monaco, var rätt så jävla bra den här helgen.

Även att jag bytte in just Leclerc som X2 och Piastri.

Gått åt helvete i övrigt men den här helgen duckade jag typ -80 poäng eller något sånt absurt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Otroligt att dansken inte fick något straff. Han körde som en riktig rookie.

Permalänk
Medlem

Undra om Jack Doohan får sin chans nu?

https://www.skysports.com/f1/news/12433/13143338/esteban-ocon...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Förstår inte hur det där var Perez fel överhuvudtaget Magnusson försökte med helt omöjligt omkörning som garanterat skulle sluta i en krasch.

Har sett om incidenten från alla vinklar och vrår nu och tycker väl Perez faktiskt har mer skuld. Han visste kevin var där och försökte stänga dörren men för sent.

Har inget emot att det bedöms som RI och bra kevin inte fick extra straff.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har sett om incidenten från alla vinklar och vrår nu och tycker väl Perez faktiskt har mer skuld. Han visste kevin var där och försökte stänga dörren men för sent.

Har inget emot att det bedöms som RI och bra kevin inte fick extra straff.

Tror du behöver kolla igen man ser tydligt på Magnusson ombord kamera att det aldrig fans något som helt utrymme för Magnusson att ens komma förbi där.

Fanns definitivt inte tillräckligt med plats för att göra en säker omkörning där. Antar att Perez antog att Magnusson var smart nog att backa ur men det gjorde han inte och därmed blev det slutade det i en kollision.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jodå han hade mer än en bilbredd innan Perez bara drog bilen till höger. Din bild visar ju detta rentav även om Perez börjat stänga där

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jodå han hade mer än en bilbredd innan Perez bara drog bilen till höger. Din bild visar ju detta rentav även om Perez börjat stänga där

Du kan ju även se vilken linje bilarna framför kört och att det är hitåt Perez har ögonen och reflexen att köra i Beau Rivage. I andra kurvor måste man vara före vid Apex för att man ska ha rätten till racing line. Ser ingen skillnad här.

Massenet, som är kurva 3 efteråt skulle dessutom haft Magnussen på utsidan av Perez så vart han tänkte att han skulle komma förbi är ett mysterium.

Med det sagt, jag är helt OK med att Magnussen inte fick ett straff och att det klassades som Racing Incident.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Nä, Magnussen stack in den i en lucka som var på väg att försvinna - vilket han mycket väl visste. Perez håller sig till sitt spår och tänker: "Inte kan väl danskjäveln vara så korkad...?"

Permalänk
Medlem

Om det är nån som borde veta att förare kan komma i luckor så är det ju just Perez *host* Miami *host*

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jodå han hade mer än en bilbredd innan Perez bara drog bilen till höger. Din bild visar ju detta rentav även om Perez börjat stänga där

Perez körde gjorde väl inte direkt på något konstigt sätt han följde ju bara en racing linjen där skulle gissa på antog att Magnusson skulle backa ur där och inte faktiskt inte försöka med en så dum omkörning. Sen så var ju Hulkenberg precis bakom Perez på vänstersida så om Perez skulle väja för Magnusson så skulle Hulkenberg kör rakt in honom ändå så Perez kunde inte göra mycket i den situationen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Du kan ju även se vilken linje bilarna framför kört och att det är hitåt Perez har ögonen och reflexen att köra i Beau Rivage. I andra kurvor måste man vara före vid Apex för att man ska ha rätten till racing line. Ser ingen skillnad här.

Massenet, som är kurva 3 efteråt skulle dessutom haft Magnussen på utsidan av Perez så vart han tänkte att han skulle komma förbi är ett mysterium.

Med det sagt, jag är helt OK med att Magnussen inte fick ett straff och att det klassades som Racing Incident.

Man kan inte ignorera bilar vid sidan om dig. I vanliga gp banor så prejar de ut bilen på yttern i gruset men den taktiken fungerar dåligt på Monaco med hårda väggar. Du kan inte blint bara hävda jag ska ha högra linjen oavsett om jag har bil vid sidan eller ej. Domarna har bra koll på detta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Man kan inte ignorera bilar vid sidan om dig. I vanliga gp banor så prejar de ut bilen på yttern i gruset men den taktiken fungerar dåligt på Monaco med hårda väggar. Du kan inte blint bara hävda jag ska ha högra linjen oavsett om jag har bil vid sidan eller ej. Domarna har bra koll på detta

Jag klagar inte på domarna, skrev utförligt att jag inte har något problem med utfallet. Var mer ditt uttalande om att "Perez drog bilen till höger" som jag tyckte var konstig, eftersom det är racing line in i kurva 2, som sen dessutom leder in till kurva 3 där du vill ligga så långt höger som möjligt in i. Det är inte på en raksträcka som Perez svänger till höger på.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag klagar inte på domarna, skrev utförligt att jag inte har något problem med utfallet. Var mer ditt uttalande om att "Perez drog bilen till höger" som jag tyckte var konstig, eftersom det är racing line in i kurva 2, som sen dessutom leder in till kurva 3 där du vill ligga så långt höger som möjligt in i. Det är inte på en raksträcka som Perez svänger till höger på.

Kan tycka att båda bär en del av ansvaret, trist för Hulken som drogs in i det bara. Magnusson borde backat ur och Perez kollade i backspegeln åtminstone två gånger och ändå klämde (han hade sannolikt inte för avsikt att klämma men det blev ju resultatet) han K-mag mot räcket. Magnussons rational för sitt agerande var väl nåt i stil med att eftersom det är en fullgas passage (och det är ju svårt att argumentera mot ) så är det att jämnställa med en raksträcka. Det går ju inte helhjärtat heller att agera för att det är ok att klämma folk så länge du håller dig till racelinjen. Jaja svårt att tämja racingförare... Jag har heller inga problem med utfallet, misstänker att båda fick sig ett snack av respektive stallchef efter racet, tur för Magnusson att Gunther slutat, fast kanske mest tur för Gunther, han hade fått en hjärnblödning xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kan tycka att båda bär en del av ansvaret, trist för Hulken som drogs in i det bara. Magnusson borde backat ur och Perez kollade i backspegeln åtminstone två gånger och ändå klämde (han hade sannolikt inte för avsikt att klämma men det blev ju resultatet) han K-mag mot räcket. Magnussons rational för sitt agerande var väl nåt i stil med att eftersom det är en fullgas passage (och det är ju svårt att argumentera mot ) så är det att jämnställa med en raksträcka. Det går ju inte helhjärtat heller att agera för att det är ok att klämma folk så länge du håller dig till racelinjen. Jaja svårt att tämja racingförare... Jag har heller inga problem med utfallet, misstänker att båda fick sig ett snack av respektive stallchef efter racet, tur för Magnusson att Gunther slutat, fast kanske mest tur för Gunther, han hade fått en hjärnblödning xD

Svårt att veta vad Perez visste, men en sak är säker och det är att backspeglarna på en F1-bil inte har inbyggda laser-avståndsmätare som är direktuppkopplade till frontalloben på föraren. Så att göra en bedömning i 200 knyck på en ojämn gata i Monaco huruvida bilen t.h. i spegeln, som antagligen är rätt så suddig av skakningar, är en halvmeter hit eller dit kan vara svårt.

Betydligt lättare för Magnussen som visste precis vad han gjorde och vart han hade Perez.

Men i slutändan är det racing som du säger och skit händer i stridens hetta. Vilket vi inte vill ta bort för halva nöjet ligger i det oväntade som händer pga av att människor inte är perfekta maskiner som alltid tar perfekta beslut.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Man kan inte ignorera bilar vid sidan om dig. I vanliga gp banor så prejar de ut bilen på yttern i gruset men den taktiken fungerar dåligt på Monaco med hårda väggar. Du kan inte blint bara hävda jag ska ha högra linjen oavsett om jag har bil vid sidan eller ej. Domarna har bra koll på detta

Du har ju fel. Grundregeln är att föraren som skall göra omkörningen är ansvarig. Här var det helt uppenbart att luckan skulle försvinna. Varför då sätta sin nos där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du har ju fel. Grundregeln är att föraren som skall göra omkörningen är ansvarig. Här var det helt uppenbart att luckan skulle försvinna. Varför då sätta sin nos där?

Det är väl inte uppenbart att föraren framför ska välja att ignorera reglerna och preja dej av banan... Vi tolkar helt klart reglerna olika här. Perez försökte spela tuff och hoppades att kevin skulle släppa av. Föll på eget grepp helt enkelt kolla hur mycket perez kollar i höger backspegel Anledningen till att Perez inte åker på bestraffning är för att Kevin inte var tillräckligt högt upp. Därav blev det en RI av det hela då ingen av dessa herrar är fri från synd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är väl inte uppenbart att föraren framför ska välja att ignorera reglerna och preja dej av banan... Vi tolkar helt klart reglerna olika här. Perez försökte spela tuff och hoppades att kevin skulle släppa av. Föll på eget grepp helt enkelt kolla hur mycket perez kollar i höger backspegel Anledningen till att Perez inte åker på bestraffning är för att Kevin inte var tillräckligt högt upp. Därav blev det en RI av det hela då ingen av dessa herrar är fri från synd

Det är såna här inlägg som gör att man hänger på forum! Påståenden och inlägg som man inte kan greppa hur de resonerat eller kommer fram till!

Tack för att du gjorde min vecka 😍

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är väl inte uppenbart att föraren framför ska välja att ignorera reglerna och preja dej av banan...

Antar att du trollar. Men såhär står det i reglerna.

In order for a car being overtaken to be required to give sufficient room to an overtaking car, the overtaking car needs to have a significant portion of the car alongside the car being overtaken and the overtaking manoeuvre must be done in a safe and controlled manner, while enabling the car to clearly remain within the limits of the track.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Antar att du trollar. Men såhär står det i reglerna.

In order for a car being overtaken to be required to give sufficient room to an overtaking car, the overtaking car needs to have a significant portion of the car alongside the car being overtaken and the overtaking manoeuvre must be done in a safe and controlled manner, while enabling the car to clearly remain within the limits of the track.

Tyckte Joylon Palmer dillade något om att omkörningsregeln inte gäller, gäller annorlunda på rakor, ungefär i stil med att du inte får blocka någon av banan på rakor pga inga avåkningszoner och oerhört höga hastigheter. Frågan är kanske om partiet på banan betraktas som raksträckka eller kurva Brist på avåkningszon iaf, kanske större delen av Monaco GO är att betrakta som en raka