Så påverkas bildfrekvensen av processor, grafikkort och minne

Så påverkas bildfrekvensen av processor, grafikkort och minne

När det är dags för uppgraderingar glider diskussionerna ofta in på så kallade flaskhalsar. SweClockers undersöker fenomenet och reder ut vad som egentligen händer när en komponent bromsar det övriga systemet.

Vad är en flaskhals?

Ett datorsystem består som bekant av en uppsjö komponenter som alla mer eller mindre påverkar prestandan. Olika delar har varierande inverkan beroende på situation. Skrivbordsarbete som bildredigering och webbsurfande kräver exempelvis inte särskilt mycket av grafikkortet, men desto mer av processorn och minnet.

När det kommer till datorspel är situationen betydligt mer komplex. Även om grafikkortet ofta axlar den tyngsta rollen krävs en snabb processor och gott om internminne för att hålla bildfrekvensen på en jämn nivå.

IMG_2129.jpg

De flesta strävar efter att bygga ett balanserat system där alla komponenter kan utnyttjas till fullo, utan att begränsa varandra. Om någon del presterar dåligt i förhållande till övriga uppstår en så kallad flaskhals. Ett vanligt exempel är att ett nytt grafikkort inhandlas till en lätt ålderstigen dator, något som i värsta fall ger liten eller ingen prestandaförbättring.

I SweClockers forum är flaskhalsars betydelse ett ämne som ivrigt diskuteras. Vissa hävdar att ett snabbt grafikkort är A och O, andra att en fyrkärnig processor och gott om internminne är minst lika viktigt. Häng med när SweClockers synar flaskhalsteorierna i sömmarna.

Kommentarer till artikeln

142 debattinlägg

Skicka en rättelse
127

Ge ditt bästa tips på spel för att fördriva tiden

Det diskuteras i forumet kring spel som passar som kortare tidsfördriv och inte kräver flera timmar åt gången. Gå med i diskussionen och dela med dig av ditt bästa tips. Läs mer

9

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

64

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

38

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

44

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

29

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

50

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

117

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer