Testsystem och utförande

IMG_2139.jpg

Komponent

Modell

Processor

  • Intel Core i7 870 @ 3,53 GHz, fyra aktiva kärnor

  • Intel Core i7 870 @ 3,53 GHz, två aktiva kärnor

  • Intel Core i7 870 @ 2,4 GHz, fyra aktiva kärnor

  • Intel Core i7 870 @ 2,4 GHz, två aktiva kärnor

Moderkort

Asus P7P55D Deluxe

Minne

  • 2x 2 GB Corsair Dominator PC12800 (1600 MHz 8-8-8-24)

  • 2x 1 GB Qimonda PC8500 (1066 MHz 7-7-7-20)

Hårddisk

Western Digital WD5000AAKS 500 GB SATA

Nätaggregat

Cooler Master Real Power 700 W

Operativsystem

Windows 7 Ultimate 64-bit

Grafikkort

  • AMD Radeon HD 5870 1024 MB

  • AMD Radeon HD 5770 1024 MB

Mjukvara

  • Battlefield Bad Company 2

  • AMD Catalyst 10.7

  • Fraps 2.6.3

  • Everest 5.50

Bildskärm

Benq E2420HD

För att minimera påverkande faktorer användes samma datorsystem med diverse förändringar för att "simulera" annan hårdvara. Testerna utförs även med två grafikkort från olika prisklasser samt med endast 2 GB internminne. Processorns Hyperthreading-funktion är avslagen.

Konfiguration

Syfte

Snabb processor, fyra kärnor

Låta grafikkorten sträcka på benen

Snabb processor, två kärnor

Simulera en modern, tvåkärnig, processor

Långsam processor, fyra kärnor

Simulera en äldre, fyrkärnig, processor

Långsam processor, två kärnor

Simulera en äldre, tvåkärnig, processor

Observera att de testade konfigurationerna i någon mån är extremfall. I verkligheten finns många mellannivåer, till exempel både två- och fyrkärniga processorer runt 3 GHz-sträcket.

Spelval och testmetod

Som testmjukvara används relativt färska DICE-titeln Battlefield Bad Company 2. Spelet har gjort sig känt för att inte bara kräva ett rejält grafikkort utan ställer enligt uppgift även höga krav på processorprestanda och minnesmängd.

bfbc2_settings.jpg

För testet användes höga inställningar för både ljud och grafik, dock utan prestandatunga funktionen HBAO (Horizon-Based Ambient Occlusion) aktiverad. Upplösningen valdes till relativt höga 1920 x 1080 pixlar, en nivå som blir allt vanligare i takt med att större skärmstorlekar sjunker i pris.

Den testade scenen är en del tidigt i spelet där spelaren åker med i en jeep. Med svårighetsgraden i botten krävs ingen direkt insats och inga musrörelser för att överleva, något som gör sekvensen lämplig för upprepade körningar. Under varje testomgång lagrades värden för processorbelastning, grafikkortbelastning och bildfrekvens med hjälp av programmen Everest och Fraps.