Processor, klockfrekvens

IMG_2137.jpg

Förutom grafikkortet spelar även processorn en viktig roll när den ultimata spelmaskinen ska konstrueras. Här sker alla beräkningar som inte har med grafik att göra, till exempel för artificiell intelligens, animering och i de flesta fall även fysik och ljud.

Många moderna spel ska enligt tillverkarna ha stöd för upp till fyra kärnor, något som minskar behovet av rekordhöga klockfrekvenser. För att se hur landet ligger med just Bad Company 2 körs dubbla tester, ett med låg klockfrekvens och ett med endast två aktiva kärnor.

När klockfrekvensen sänks är skillnaden för medel och lägsta bildfrekvens överraskande små. Jämfört med processorn i full fart skiljer det endast någon enstaka bildruta per sekund, värden som utan problem hamnar inom felmarginalen.

5870, 4 core, 2,4 GHz.png
5870, 4 core, 2,4 GHz CPU.png

När prestandan över tiden studeras syns åter att testets Radeon HD 5870 fick sträcka på benen ordentligt. Grafikkortet ligger åter konstant runt 100 procent belastning med endast en antydan till darrning i testets senare del.

Processormässigt märks det dock att systemet har mindre pulver under huven. Där belastningen tidigare höll sig under 60 procent syns nu spikar hela vägen upp till 80 procent. När varje kärna studeras separat används en ensam fortfarande fullt ut, övriga tre redovisar dock tydligt ökade nivåer genom hela testet.

5770, 4 core, 2,4 GHz.png
5770, 4 core, 2,4 GHz CPU.png

Med Radeon HD 5770 monterat uppnås ett liknande resultat. Grafikkortsbelastningen är fortfarande maximal och belastningen på processorn har ökat något jämfört med tidigare test, föga förvånande då klockfrekvensen sänkts med över 1 000 MHz