AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010
AMD Bulldozer på Hot Chips 2010

AMD Bulldozer på Hot Chips 2010

På konferensen Hot Chips vid Stanford University i USA presenterar AMD den kommande arkitekturen Bulldozer, avsedd för en ny generation processorer i prestanda- och mellanklass.

Modulbaserad design

Nästa år är det dags för AMD att lansera en ny familj processorer i 32 nanometer avsedda för stationära datorer, arbetsstationer och servrar. Chefsarkitekten Mike Butler presenterar Bulldozers design på konferensen Hot Chips 2010 och avslöjar några av hemligheterna bakom AMD:s största arkitekturförändring sedan K7 (Athlon) för mer än tio år sedan.

Arkitekturen Bulldozer karaktäriseras av två ledord: prestanda och skalbarhet. Den sistnämnda egenskapen innefattar möjligheten att lägga till fler kärnor (Bulldozermoduler) efter behov, men även att utnyttja kretsytan så effektivt som möjligt för att ge motsvarande prestandaskjuts.

bulldozer_2.jpg

Mycket av detta handlar om hanteringen av trådar och designen av kärnor. Traditionella x86-processorer kan vanligtvis hantera en tråd per kärna (CMP). För att bättre utnyttja kapaciteten har Intel utvecklat tekniken Hyperthreading (SMT) som låter varje kärna exekvera två trådar samtidigt.

bulldozer_1.jpg

"Bulldozer Module"

  • Modulär design

  • Två kärnor för lika många trådar

  • Delade resurser: Fetch, decode, L2-cache, FPU/SSE

  • 80 procent av prestandan av två traditionella kärnor

  • Optimerad energiförbrukning

  • Sparar kretsyta

AMD har en annan filosofi. Istället för separata processorkärnor använder Bulldozer tätt sammanbundna beräkningsenheter som delar på resurser, exempelvis L2-cache, i så kallade Bulldozer-moduler. Varje modul innehåller två kärnor, kan exekvera två trådar samtidigt och användas ungefär som byggklossar för att konstruera processorer med varierande antal kärnor.

Grundtanken är att nyttja kretsytan och beräkningskapaciteten bättre än tidigare designer. Är en kärna i modulen högt belastad kan denna komma åt den andras resurser, och om båda kärnorna arbetar utnyttjas kapaciteten maximalt.

Tekniken ger dock inte lika hög prestanda som två separata kärnor. AMD uppskattar att Bulldozermodulen kan leverera ungefär 80 procent av prestandan jämfört med motsvarande CMP-baserad design. I gengäld hålls strömförbrukningen nere samtidigt som värdefull kretsyta sparas in.

Kommentarer till artikeln

87 debattinlägg

Skicka en rättelse
12

Föråldrad hårdvara ångar på i musikfest

Att all teknik inte åldras väl är allmänt känt, men ett klipp på Youtube visar att det fortfarande finns hopp för gamla komponenter. Mekaniska delar tuffar ofta taktfast på, oavsett ålder. Läs mer

62

Nintendo tillkännager SNES Classic Edition med 21 förinstallerade spel

Efter krympta NES Classic Edition tillkännager Nintendo SNES Classic Edition, som släpps i slutet av september med 21 förinstallerade spel. Ett av dessa är aldrig tidigare lanserade Star Fox 2. Läs mer

27

Gamestop-chefer bekräftar SNES Classic

Uppgifter om att Nintendo arbetar på en ny krympt klassiker stärks när två Gamestop-chefer meddelar att speljätten bakom stängda dörrar börjat tala om spelkonsolen. Läs mer

15

Google upphör med automatisk avläsning av e-post för Gmail

Efter flera års automatisk avläsning av användares e-post på Gmail tillkännager nu Google i ett blogginlägg att bolaget kommer upphöra med detta inom kort. Läs mer

7

Star Wars: Battlefront II Alpha till PC, Xbox One och Playstation 4

Ett nu borttaget inlägg på det officiella Battlefront-forumet avslöjar att de andra delen i titeln får ett Alpha-test. Läs mer

43

Intels Skylake- och Kaby Lake-processorer har Hyperthreading-relaterat fel

Snart två år efter lansering uppdagas ett fel i Intels Skylake-processorer, men även efterträdaren Kaby Lake, där Hyperthreading kan ge upphov till oförutsägbart systembeteende. Läs mer

113

MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Mycket pekar mot att AMD:s flaggskepp Radeon RX Vega blir en energikrävande historia, något som stärks av såväl en marknadschef från MSI som nylanserade Radeon Vega Frontier Edition. Läs mer

5

Fler bilder från Casemod Championship 2017 på Dreamhack Summer 2017

En av de stora hårdvaruhändelserna under Dreamhack Summer 2017 var Casemod Championship, där såväl den svenska eliten som nya stjärnskott gjorde upp. Nu bjuder Geeks Gaming på en bildkavalkad från mästerskapen! Läs mer

15

Valve berättar mer om sina nya handkontroller för SteamVR

Nya handkontroller för SteamVR har nu börjat skickas ut till spelutvecklare. Dessa kallas för Knuckles och möjliggör mer naturliga rörelser i spel tack vare tryckkänsliga ytor. Läs mer

17

Imagination Technologies lägger upp sin verksamhet för försäljning

Efter att Apple bestämt sig för att övergå till egen tillverkning av grafikprocessorer för Iphone och Ipad säljer nu Imagination sin verksamhet, där ett flertal intressenter redan lagt bud på denna. Läs mer

4

Fulkultur om tidsresande mördarrobotar

Denna veckas avsnitt av Fulkultur bjuder på en djupdykning i de två första Terminator-filmerna, där James Cameron målar upp en dystopisk framtid med självmedveten artificiell intelligens. Läs mer

0

Alla teknik- och frågepaneler med SweClockers från Dreamhack Summer 2017

Årets upplaga av datorfestivalen Dreamhack Summer må ha tagit slut i början av veckan men lämnar dock efter sig en diger skara hårdvarurelaterade paneler som livesändes från scenen. Läs mer