Helgläsning: SweClockers moderatorer leder satsning på spelservrar i forumet

Helgläsning: SweClockers moderatorer leder satsning på spelservrar i forumet

Det ploppar upp spelservrar som aldrig förr i SweClockers forum. Bakom satsningen står ett gäng eldsjälar som samlas kring det gemensamma intresset för datorspel. SweClockers kollar läget med forumledaren Lars "Lannovar" Levin.

Även om det mesta handlar om datorer och hårdvara kan SweClockers mycket väl även vara ett av Sveriges största spelforum. Tusentals medlemmar utbyter tankar, erfarenheter och idéer i hitintills över 1,3 miljoner (!) spelrelaterade inlägg. Samtidigt upptäcker allt fler möjligheten att gå ihop och spela tillsammans på någon av SweClockers alla servrar, som kommit igång på allvar under den senaste tiden.

Bakom satsningen står ett gäng moderatorer och eldsjälar som helt fristående lyckats samla medlemmarna kring det gemensamma intresset för spel. SweClockers har talat med en av de drivande bakom satsningen, Lars "Lannovar" Levin, som nu får berätta hela historien bakom spelservrarna.

Hej Lars! Kan du berätta hur det hela började?

– Det började med att några moderatorer snackade ihop sig och tänkte att det skulle vara kul att starta en Battlefield 3-server. Alla hade spelat Battlefield sedan tidigare och speciellt BF2. Vi valde att samla ihop ett startkapital och sedan driva servern på donationsbasis.

Vid lanseringen hade vi full belastning på servern (och Mumble) i ett par månader. Runt julhelgen tappade vi lite fart och det blev knaggligt under januari–februari. I mars tog vi i med krafttag och lanserade evenemang, spelkvällar där vi i förväg gick ut med inställningar och villkor.

Det första evenemanget var enbart för SweClockers medlemmar. Vi släppte lösenordet i forumet men i övrigt var det en vanlig kväll, fast med väldigt hög kvalitet på spelarna! Evenemangen rullade på hela mars och in i april. Ibland släppte vi lösenordet enbart på Mumble och ibland i forumet. Lagarbeteskväll, Mumble 3D-kväll och kvällar med enbart infanteri.

Sedan dess har ni expanderat?

– Strax före sommaren fick vi förfrågan från en medlem som ville sponsra en server, i utbyte mot att han fick öva på att skriva kod för servern, i samband med studier och som arbetsprov. Självklart fick han det. Vi tog över driften för en Close Quarters 16-mannaserver och fick en egen programmerare på köpet. Vi tog också in fler administratörer i samband med detta.

Under maj och juni blev det svårare att befolka den stora 64-mannaservern. Vi fick rätt stora problem, vilket framtvingade borttagningen av "SweCore"-parametrarna. En omröstning på forumet ledde till att vi bytte till normalt spelläge och vi försökte under en månad att dra in mer folk, men semestergrillen verkar ha varit mer lockande.

I slutet på augusti så återsamlade vi oss och började planera för nylansering. Nu gav vi "hardcore" en chans eftersom vi redan försökt med "normal". Planerna fortskred när plötsligt en god vän från Skyttegrav.se kom förbi och gav oss ett mycket intressant erbjudande.

Skyttegrav erbjöd att samarbeta med ett antal servers, med en gemensam mumble och framtida utvecklingsmöjligheter för andra spel. De hade infrastrukturen medan vi såg möjligheten att bredda utbudet och dela med oss av spelglädjen vi upplevt av att spela tillsammans. Call of Duty 4, Team Fortress 2, Counter-Strike: Global Offensive, till att börja med.

Hur har det gått hittills, är intresset stort bland SweClockers medlemmar?

– På Mumble har vi en fantastisk samling medlemmar som förgyller spelkvällarna. Det är alltid roligt att hoppa in och prata med dem en stund eller spela. Nu kan vi ge dem ännu fler möjligheter. Skyttegravs egna medlemmar är också väldigt positiva till förändringen. SweClockers.com Conquest (BF3) är sprängfylld från cirka 12.00–24.00. I princip tolv timmar om dygnet.

Du talar varmt om Mumble, kan du berätta mer om den tjänsten?

– Mumble är kort och gott IP-telefoni eller "voice over internet". Det finns en 3D-funktion där programmet håller koll på var din avatar befinner sig i spelet och i förhållande till andra spelare.

Det betyder att om du står till vänster om din kamrat, så kommer din röst att enbart höras i den vänstra hörluren. Rör du på dig kommer Mumble att simulera vart du befinner dig. Ju längre bort, desto svagare och så vidare.

Funktionen höjer inlevelsen och ökar din taktiska känsla för var alla befinner sig. Det gör även att man kan samarbeta utanför exempelvis BF3:s grupp på fyra spelare. Det blir enkelt att gå fram till en blå spelare och be om ammunition, eldunderstöd eller varna för fiender.

Mumble ger även bättre gemenskap. Det går att prata mellan spelrundorna, få hjälp med problem och snacka om vad som helst. Man hittar ofta någon trevlig snubbe som vill lira något spel, oavsett om vi har en server för det eller inte.

Vilka spel går hem bland SweClockers medlemmar?

– Battlefield 3 är det vi spelat längst och även startade det hela, men DayZ börjar bli väldigt populärt och tävlar faktiskt om förstaplatsen. Sedan är det spridda skurar, de flesta spelar mer än ett spel och det är förstås roligt.

Nu när ni fått upp farten, vad är framtidsplanerna?

– Fler evenemang, lite kvällar då vi driver på de nya servrarna och framförallt tonvis med spelglädje! Vi undersöker om vi kan få till en Battlefield-vecka med tillfälliga servrar för BF1942, BF Vietnam, BF2, BF2142, BF: Heroes och slutligen BF3. Det är ju 10 års-jubileum för Battlefield 1942 nu i september så vi måste ju hitta på något! Vi kan inte lova något, det kanske inte går, men visst vore det kul?

Det låter alldeles utmärkt. Lycka till med servarna, vi ser fram emot en fullspäckad spelhöst!

– Tack! Vill även passa på att hälsa till alla administratörer och medlemmar som lägger ned själ och hjärta på att få det att fungera. Utan er hade det inte varit möjligt!

Nu ska vi administratörer bara göra vår hemläxa. Intresset är högt och vi ska leverera. Det är även väldigt tacksamt att vi har kompetenta kollegor i administratörsstyrkan på Skyttegrav.

Länksamling

Kommentarer till artikeln

39 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

MSI går om Asus och blir världens största tillverkare av bärbara speldatorer

Datormakaren Asus har länge varit marknadsledande inom bärbara speldatorer, men i en ny rapport framgår att aktören blivit omsprungen av den inhemska rivalen MSI. Läs mer

16

Gears of War 4 byggs från grunden för DirectX 12 och 4K-upplösning

Inför höstens lansering av Gears of War 4 berättar utvecklaren The Coalition i en intervju om erfarenheterna kring att utveckla för Xbox One, DirectX 12 och PC-specifika finesser. Läs mer

25

Nvidia Quadro P6000 huserar fullskaliga GP102 med 3 840 CUDA-kärnor

I linje med spekulationer kommer Titan X inte med den fullskaliga grafikkretsen GP102, vilken istället reserveras till det kommande beräkningskortet Quadro P6000. Läs mer

8

Asus ingår samarbete med Oculus för att marknadsföra Oculus Rift

Asus ingår i ett samarbete med Oculus för att marknadsföra Oculus Rift i Taiwan. Asus ska visa upp VR-headsetet under en datormässa i Taiwan där kunder får möjlighet att pröva det. Läs mer

66

Transistorkrympning når vägs ände 2021

I en sista vägledande färdplan konstaterar organisationen ITRS att slutet för transistorkrympning är nära, men att alternativa tekniker kortsiktigt kan driva utvecklingen framåt. Läs mer

50

Sony enda hindret för crossplay mellan Playstation 4 och Xbox One

Flera spelutvecklare konstaterar att det är fullt möjligt att låta spelare på flera plattformar möta varandra — om Sony väljer att börja tillåta det. Läs mer

62

AMD Zen i större volymer dröjer till första kvartalet 2017

Den som ser fram emot arkitekturen Zen till slutet av året kan komma att bli besviken. Detta då bolagets VD, Lisa Su, meddelar att större volymer dröjer till första kvartalet 2017. Läs mer

36

AMD gör vinst under årets andra kvartal – förutspår bättre tider

För första gången på länge kan AMD åter redovisa vinst i senaste kvartalsrapporten. Samtidigt spår bolaget en rejäl finansiell uppgång för årets tredje kvartal. Läs mer

17

Microsoft släpper testversion av Windows 10 inför Anniversary Update

Microsoft har släppt en ny testversion av Windows 10 som innehåller en rad buggfixar för både datorer och telefoner. Sannolikt är detta den sista uppdateringen inför Anniversary Update. Läs mer

32

Nintendo släpper nostalgi-video för NES Classic Edition

Nintendo överraskade många när företaget utannonserade miniatyrversionen av deras klassiska NES-konsol. Nu visas konsolens spel upp i en video som osar 80-tal. Läs mer

11

Specifikationer för Geforce GTX 1070M och Geforce GTX 1060M hittar ut på nätet

Nvidias kommande mobila grafikkretsar GTX 1060M samt 1070M har dykt upp på nätet. Det handlar om skärmdumpar från GPU-Z som visar de två kretsarnas specifikationer. Läs mer

20

Google kapar elräkningen med AI

Googles division för artificiell intelligens, Deepmind, har tidigare levererat AI som besegrat mänskligheten i brädspel. Nu används tekniken till att spara in på företagets elräkning. Läs mer