Inledning

Ett av höstens mest omtalade spelsläpp är utan tvekan Far Cry 3. I titlen återvänder utvecklaren Ubisoft Montreal till djungelmiljöerna från första spelet, och passar samtidigt på att uppdatera grafiken rejält. I botten ligger motorn Dunia 2, med uppdateringar som DirectX 11, kraftigt förbättrad ljussättning och detaljerade animationer.

Snabbt prestandatest av Far Cry 3

Handling och upplevelse åt sidan, nya stortitlar med uppskruvad grafik är alltid högvilt för prestandasugna entusiaster. SweClockers laddar in nykomlingen i testriggen och fångar några snabba resultat.

Testsystem och mjukvara

KomponentModell
ProcessorIntel Core i7 3960X @ 4,0 GHz
ModerkortAsus Rampage IV Extreme
Minne16 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-8-24
Grafikkort
  • AMD Radeon HD 7970 GHz Edition
  • AMD Radeon HD 7970
  • AMD Radeon HD 7950 Boost
  • AMD Radeon HD 7950
  • AMD Radeon HD 7870
  • Nvidia Geforce GTX 680
  • Nvidia Geforce GTX 670
  • Nvidia Geforce GTX 660 Ti
  • Nvidia Geforce GTX 660
HårddiskCrucial M4 256 GB
NätaggregatAntec High Current Pro 1 200 W
SkärmSamsung Syncmaster 305T
OperativsystemWindows 7 Professional 64-bit
DrivrutinerGeforce Drivers 310.64 Beta, Catalyst 12.11 Beta 8

Testsystemet är SweClockers vanliga rigg, med plattformen LGA 2011 och sexkärniga Core i7 3960X i 4,0 GHz i fokus. Maskinen kompletteras med en rad olika grafikkort signerade både AMD och Nvidia, i prisklass från cirka 2 000 kronor och uppåt.

Du måste ha Flash Player 8 eller högre samt Javascript aktiverat för att spela den här videon.
Direktlänk till YouTube

Där föregångaren hade en alldeles utmärkt funktion för prestandatester faller dessvärre Far Cry 3 kort på det området. Istället är det mjukvaran Fraps som gäller för att läsa av antalet bilder per sekund i en förbestämd slinga.

Den utvalda och repeterbara spelsektionen är precis i början av handlingen i närheten av huvudbyn, där karaktären får springa längs med en väg i 30 sekunder. Slingan må se lättdriven ut, men faktum är att grafikbelastningen genomgående slår i taket under mätningarna.

123

Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Det är ingen minnesbugg som upptäckts i Geforce GTX 970 utan en begränsning i hårdvaran, men Nvidia hävdar att det hela inte orsakar någon större inverkan på prestandan. Läs mer

65

Geforce GTX 970 dras med minnesbugg

Ett gäng entusiaster upptäcker att storsäljaren Geforce GTX 970 stöter på allvarliga prestandaproblem om applikationer försöker använda mer än cirka 3,3 GB videominne. Läs mer

25

Qualcomm uppges löst problem med överhettning i Snapdragon 810

Nya uppgifter talar för att Qualcomms Snapdragon 810 haft överhettningsproblem och att detta relativt nyligen korrigerats. Lösningen sägs dock innebära en försening på 2–3 månader. Läs mer

67

Acer Predator XR341CK ger ultrabred högupplöst bild med 144 Hz och G-Sync

Den blir en sällsynt kombination av finesser för gamers när Acer syr ihop en välvd ultrabred bildskärm i jätteformat med hög uppdateringsfrekvens och stöd för Nvidia G-Sync. Läs mer

28

Microsoft: "Alla universella appar kommer fungera som hologram"

En viktig byggsten för Windows 10 är ett enat ekosystem, där universella appar ska fungera med persondatorer, telefoner och Xbox One. Nu framgår att detta även ska gälla glasögonen Hololens. Läs mer

40

Nvidia Geforce GTX 960 med 4 GB videominne anländer till våren

Arkitekturen Maxwell har hittat ut i mellanklassen, men mängden videominne ställer till problem i högre upplösningar. Det här planerar Nvidia med partner att råda bot på till våren. Läs mer

101

Nvidia: Inga planer på att stödja Freesync och Displayport Adaptive-Sync

Det finns inga planer på att ge Geforce-serien stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser via Adaptive-Sync, men Nvidia väljer ändå att hålla dörren öppen. Läs mer

24

Apples uppdaterade Macbook Air 12 tittar fram i bilder

Vad som sägs vara det första riktiga beviset för att Apple arbetar på en större uppdatering av Macbook Air visar en högupplöst skärmpanel och förändringar av designen. Läs mer

39

Microsoft "undersöker" strömmande spel från PC till Xbox One

  • Spel
  • 2015-01-22 16:21

Kommande Windows 10 öppnar för strömmande spel från Xbox One till såväl persondatorer som plattor. Det väcker frågan om det även är aktuellt med motsatt håll. Läs mer

173

Recension: Geforce GTX 960 från Asus, Gigabyte och MSI

Arkitekturen Maxwell hittar till mellanklassen när Nvidia lanserar nya Geforce GTX 960. SweClockers testar en trio skräddarsydda grafikkort från Asus, Gigabyte och MSI. Läs mer

37

Asus Sverige-lanserar Zenbook UX305

Efter höstens tillkännagivande är Asus Zenbook UX305 på väg till svenska butikshyllor. På tapeten står två varianter, där den mest påkostade får en matt skärm 3 200 x 1 800 pixlar. Läs mer

68

Microsoft presenterar Hololens – glasögon för förstärkt verklighet

Det blir inte bara nya enheter när Microsoft introducerar Windows 10 utan även ett språng till förstärkt verklighet med hologramliknande objekt och miljöer. Läs mer

32

LG: "Qualcomm Snapdragon 810 har inga problem med överhettning i G Flex 2"

Snapdragon 810 har inga problem med överhettning. Det är LG:s svar på de rykten som cirkulerar kring Qualcomms senaste flaggskeppsprocessor, som huserar i annalkande G Flex 2. Läs mer

82

Xbox One strömmar spel till Windows 10

  • Spel
  • 2015-01-21 20:27

Med ett gemensamt operativsystem öppnas möjligheten att strömma spel från Xbox One till både persondatorer och plattor. Läs mer

Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Hårdvara
Mjukvara
Övrigt
Sök jobb