Prestandapåverkan av grafikinställningar

Grafiken i Far Cry 3 kan justeras både med generella kvalitetsnivåerna och via fintrimmande av en hel del individuella inställningar. Redaktionen passar på att ta några snabba bilder och prestandasiffror, där olika nivåer jämförs.

Diagram

Först ut är de förbestämda kvalitetsnivåerna, vilka går från lägsta "Low" till maximala "Extreme". Prestandaskalningen är i stort sett linjär, där varje ny nivå innebär ytterligare effekter och därmed lägre siffror.

För testslingan och Radeon HD 7970 GHz går gränsen för finsmakaren någonstans runt läget "High", där siffrorna i snitt hamnar i linje med 60 FPS. Till och med toppläget "Extreme" innebär dock fullt spelbara nivår för den som kan acceptera lite sämre flyt.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 5
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    Detaljnivå "Low"
    Dölj bildtext
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    Detaljnivå "Medium"
    Dölj bildtext
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    Detaljnivå "High"
    Dölj bildtext
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    Detaljnivå "Very High"
    Dölj bildtext
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    Detaljnivå "Extreme"
    Dölj bildtext
  • Bildspel
  • Bild 1 av 5

En bildjämförelse av kvalitetslägena avslöjar en hel del skillnader. Framför allt är det skuggor och ljussättning som förbättras, samt ytterligare reflektioner och material. Ett exempel på det sistnämnda är bakrutan på den vita bilen mitt i bilden.

Ljussättning

Diagram

Även de olika nivåerna för ljussättning genom "Ambient Occulsion" påverkar prestandan, och i betydligt mindre grad. Grundtekniken "Screen Space Ambient Occlusion" (SSAO) ger bäst resultat, följt av "Horizon Based Ambient Occulsion" och sist "High Defintion Ambient Occulsion". De sistnämnda två är vidareutvecklingar med Nvidia (HBAO) respektive AMD (HDAO) bakom rodret.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 3
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    SSAO
    Dölj bildtext
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    HBAO
    Dölj bildtext
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    HDAO
    Dölj bildtext
  • Bildspel
  • Bild 1 av 3

Jämförande bilder visar tydliga skillnader mellan alternativen, där framför allt skuggor presenteras annorlunda. Implementationen av HDAO är av allt att döma trasig – tekniken ger lägst bildfrekvens och presenterar samtidigt i stort sett inga skuggor alls.

Kantutjämning

Diagram

Där ljussättningen endast påverkar prestandan marginellt är det en helt annan sak för varierande kantutjämning. Skillnaderna mellan de olika nivåerna är rejäla, där toppinställningen 8xAA mer än halverar bildfrekvensen jämfört med att spela helt utan kantutjämning.

För testets Radeon HD 7970 GHz går gränsen för finsmakaren runt 2xAA, efter det faller bildfrekvensen snabbt under guldstandarden 60 FPS. Mindre kräsna användare kan trycka upp inställninagrna till 4xAA, men toppnivån 8xAA kräver antagligen kraftigare hårdvara för att vara njutbar.

  • Bildspel
  • Bild 1 av 3
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    2xAA
    Dölj bildtext
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    4xAA
    Dölj bildtext
  • Snabbt prestandatest av Far Cry 3
    8xAA
    Dölj bildtext
  • Bildspel
  • Bild 1 av 3

På bild är variationerna betydligt svårare att se. Löv och annan vegetation blir visserligen mjukare i kanterna, men skillnaderna är ändå förhållandevis små. Eventuellt kan de högre inställningarna göra mer nytta i andra spelmiljöer, med fler skarpa objekt i bild.

26

Microsoft förbereder trådlös PC-adapter för Xbox One-spelkontroller

För den som söker en trådlös ersättare till populära Xbox 360-kontrollen till PC avslöjar Microsoft nu att en adapter för Xbox One-varianten är i antågande till senare under året. Läs mer

34

Valve: "Ingen blir åksjuk med HTC Vive"

Åksjuka ses som det största hindret för att kommersialisera glasögon för virtuell verklighet. Det här säger Valves Gabe Newell att de har löst med VR-headsetet HTC Vive och att de dessutom tänker släppa tekniken fri. Läs mer

27

LAN-avgift för internetcaféer ska slopas

Den så kallade LAN-avgiften kommer sannolikt att försvinna. Riksdagens kulturutskott rekommenderar en ändring för att undanta nätverksspel ur lagparagraferna. Läs mer

27

Valve håller rea för spel till Steam OS

Den slumrande satsningen Steam Machines har vaknat till liv under GDC och lanseras senare i år. För att fira håller Valve sin första rea dedikerat speltitlar kompatibla med Steam OS. Läs mer

19

Intel Broadwell för LGA 1150 till sommaren

Kort innan Skylake anländer Broadwell för stationärt bruk i begränsad upplaga, där grafikdelen Iris Graphics Pro och upplåsta multiplar sägs vara några av huvudnumren. Läs mer

71

Valve visar slutgiltiga Steam Controller

Vad som kanske är världens mest efterlängtade handkontroll börjar närma sig lansering. Under GDC 2015 finns något som sägs vara den slutgiltiga versionen av Steam Controller på plats. Läs mer

72

Electronic Arts lägger ned Maxis

Spelstudion Maxis som grundades 1987 och ligger bakom Sim City och The Sims läggs ned, men enligt Electronic Arts innebär det inte slutet för spelserierna. Läs mer

39

Radeon "Fiji" gör smygpremiär på GDC

Det är inte bara Nvidia som visar grafikkort under GDC 2015. Även AMD passar på att skymta kommande Radeon, om än på diskretast möjliga sätt. Läs mer

145

Nvidia premiärvisar Geforce GTX Titan X

Med frasen "det är bara en svart låda" tillkännager Jen-Hsun Huang nya Geforce GTX Titan X, som med åtta miljarder transistorer sägs utgöra världens mest avancerade grafikkrets. Läs mer

29

Snabbtitt: Minidatorn ECS Liva X

Kompakta datorer för hem- och kontorsbruk är rätt i tiden. SweClockers klämmer på ECS Liva X, en rejält krympt variant med Intel Celeron under skalet. Läs mer

51

Valve tillkännager Source 2 – kostnadsfri spelmotor med Vulkan-stöd

  • Spel
  • 2015-03-04 15:29

Under GDC 2015 lyfter Valve på locket och avslöjar Source 2, som blir gratis för spelutvecklare. Verktygen ska dessutom vara tillräckligt lättanvända för att låta gamers bidra till utvecklingen av sina favoritspel. Läs mer

55

AMD Mantle uppgår i Vulkan

Microsofts DirectX 12 och uppföljaren till OpenGL innebär inte slutet för Mantle. Nu avslöjar AMD att gränssnittet levar vidare i Vulkan, som i mångt och mycket bygger på Mantle. Läs mer

59

Nvidia släpper mikrokonsolen Shield Console – satsar på strömmande PC-spel

  • Spel
  • 2015-03-04 12:42

Det blir en ny spelkonsol i mikroformat när Nvidia presenterar Shield Console, som inte bara utrustas med alldeles färska Tegra X1 utan även är en av de första enheterna med Android TV. Läs mer

32

Sonys VR-headset Project Morpheus utrustas med 120 Hz OLED-skärm

Virtuell verklighet är en av höjdpunkterna under GDC 2015 och Sony är med på tåget med egna Project Morpheus, som bestyckats med ny skärm och får ett ungefärligt lanseringsdatum. Läs mer

Sök jobb