Podcast 22: "Battlefield 4"

Svenska DICE presenterade under gårdagen Battlefield 4 med buller och bång under ett evenemang i centrala Stockholm. SweClockers var på plats och levererar några snabba första intryck.

DSC00345.jpg
DSC00346.jpg

Under gårdagen presenterade Electronics Arts och svenska DICE kommande stortiteln Battlefield 4 under ett stort medieuppbåd i centrala Stockholm. SweClockers var tillsammans med ett hundratal journalister, bloggare och youtubeprofiler från hela Europa inbjudna till den anrika Skandia-Teatern, där de första minuterna av den nya slagsfältspangaren demonstrerades live.

crashsite_1920x1080.jpg

Det som visades upp var en 17 minuter lång spelsekvens från spelets inledande kapitel "Fishing in Baku", med ett krigshärjat Azerbaijan som slagfält. Fokus låg i mångt och mycket på att demonstrera spelets nya grafikmotor Frostbite 3, men även att mycket vikt har lagts på en mer dynamisk och öppen singelplayer-kampanj.

construction_1p_1920x1080.jpg

Enligt DICE har många element från spelets multiplayerdel lyfts in i singelplayer, vilket bland annat innebär större och mer öppna miljöer samt att AI-kontrollerade karaktärer ska röra sig mer naturligt och mindre skriptat. Spelaren uppmuntras även att strida i grupp, där en rad enkla kommandon kommer att kunna styra ens datorstyrda medsoldater.

DSC00355.jpg
DSC00359.jpg
DSC00350.jpg
DSC00360.jpg

Efter demonstrationen slussades samtliga medverkande över till Café Opera, där mat och förfriskningar skulle komma att serveras under kvällen. På plats fanns även en rad utvecklare som stod till tjänst med intervjuer och mer ingående presentationer av olika spelelement för pressen.

close_1920x1080.jpg

Carl Almgren, Senior Development Director hos DICE, tog tag i ämnet Frostbite och mer specifikt den tredje upplagan av grafikmotorn som gör premiär i och med Battlefield 4. Där Frostbite 2 var en helt från grunden uppbyggd motor är Frostbite 3 mer av en evolution av sin föregångare. Företaget har arbetat mycket med att förbättra animationer, ljussättning och partikeleffekter i den nya motorn, samtidigt som förstörbara miljöer tas till nästa steg med Destruction 4.0.

squad_jumping_1920x1080.jpg

På plats fanns även spelets Single Player Director Stefan Strandberg som förmedlade utvecklingsteamets tankar kring titelns singleplayerläge, där en gripande historia ska berättas samtidigt som den inte ska begränsa spelarens upplevelse och valmöjligheter. Säcken knöts slutligen ihop av Art Director Gustav Tilleby som berättade hur visuella val och medveten design kan lyfta historieberättandet samtidigt som spelaren bjuds in i en tilltalande värld.

Battlefield 4 lanseras under hösten 2013. Den som är intresserad av redaktionens intryck runt spelet lyssnar med fördel på den tillhörande podcasten nedan. Glöm inte heller att diskutera titeln i SweClockers forumdel för Battlefield!

Avsnitt: #22 - Battlefield 4

Längd 40:29, filstorlek 27,70 MB

SweClockers Podcast går att lyssna på genom flera olika kanaler. För den som vill prenumerera på alla avsnitt finns RSS samt Itunes, och enskilda klipp kan laddas ned direkt för uppspelning lokalt eller i webbläsaren.

Alla avsnitt av SweClockers Podcast

16

Fredagspanelen 99: Geforce GTX 950, Radeon R9 Nano och IFA 2015

Med regn och rusk utanför fönstret laddar Emil och Jonas upp med ett nytt späckat avsnitt av Fredagspanelen. På agendan finns bland annat grafikkortslanseringar, de senaste spelsläppen och elektronikmässan IFA. Läs mer

29

Philips 276E6ADS första datorskärmen med kvantpunkter

God färgåtergivning är huvudnumret när Philips introducerar den första datorskärmen med kvantpunkter, som ska klara av 99 procent av färgrymden Adobe RGB. Läs mer

57

Sverige först i kö till HTC Vive VR

Den som ser fram emot Valves stora satsning på virtuell verklighet kommer att kunna införskaffa HTC Vive VR redan vid början av lanseringen kort efter årsskiftet. Läs mer

32

Powercolor presenterar Radeon Devil 13 Dual Core 390 med dubbla grafikprocessorer

Fjolårets flaggskepp Radeon R9 295X2 får en andlig uppföljare, men inte från AMD utan i form av partnertillverkaren Powercolors uppdaterade version av värstingen Devil 13. Läs mer

14

Epic demar Unreal Engine 4 Showdown VR

En ny testslinga för Unreal Engine 4 ska demonstrera möjligheterna med den nya generationens VR-glasögon, däribland Oculus Rift och HTC Vive VR. Läs mer

77

Sony lanserar Xperia Z5-familjen – Premium först ut med 4K-upplösning

Under IFA 2015 avtäcker Sony sin nya flaggskeppsfamilj Z5 i tre storlekar, där den största blir först till 4K UHD. Därtill talar bolaget om en ny Exmor RS-sensor med rekordsnabb autofokus. Läs mer

35

Asus Maximus VIII Extreme med färgschemat Plasma Copper

Det blir ett nytt färgschema när Asus presenterar nya produkter i den gamingorienterade familjen Republic of Gamers. Först ut är moderkort och grafikkort. Läs mer

19

Intel Kaby Lake med trådlös laddning för bärbara datorer

Den som är sugen på att klippa kabeln får hålla ut till Intels nya processorarkitektur Kaby Lake, som tar trådlös laddning till bärbara datorer. Läs mer

20

Intel Skylake testas i stora mobiltelefoner

Framsteg i energieffektivitet gör att Intels fullskaliga Core-processorer på sikt kan hitta in i större mobiltelefoner, någonting Intel-chefen Kirk Skaugen avslöjar håller på att testas med Skylake. Läs mer

21

Asus ROG GX700 är bärbar speldator med vattenkylningsdocka

Hög prestanda är bara förnamnet när Asus introducerar en ny bärbar gamingdator med överklockad och dessutom vattenkyld processor i Skylake K-serien. Läs mer

66

Acer Predator Z35 kan överklockas till 200 Hz

Ytterligare en gamingskärm passerar 144 Hz-strecket när Acer tillkännager att den ultrabreda Predator Z35 kan överklockas till hela 200 Hz uppdateringsfrekvens. Läs mer

182

Asus ROG Swift PG279Q först till 165 Hz

På mässan IFA 2015 i Berlin avslöjar Asus att gamingskärmen ROG Swift PG279Q kliver upp till rekordhöga 165 Hz uppdateringsfrekvens med såväl Nvidia G-Sync som IPS-panel. Läs mer