Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Xbox One

Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara
Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara
Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Kinect 2.0

Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara
Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Xbox One Controller

Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara
Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Playstation Dualshock 4

Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara
Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Microsoft och Sony ställer upp med två nya muskelpaket inför höstens stora batalj på konsolfronten, men vilken maskin är egentligen kraftfullast? Här är vad som hittills är känt.

I upptakten inför nästa generations spelkonsoler kämpar Sony och Microsoft om spelarnas förtroende. Lockbetena är exklusive speltitlar och nyskapande funktioner, men de måste även övertyga potentiella kunder om att just deras maskiner håller i många år framöver.

Sony presenterade Playstation 4 redan i februari och först nu lyfter Microsoft på skynket för Xbox One. Det betyder att de flesta korten ligger på bordet och att det går att jämföra komponenterna, åtminstone på pappret. SweClockers skakar fram vad som hittills är känt om de båda muskelmaskinerna.

Skärmbild (64).jpg

Specifikationer: Xbox One vs. Playstation 4

Xbox One

Playstation 4

CPU

AMD x86-64
8 kärnor "Jaguar"
1,6 GHz, 4 MB L2-cache
28 nm

AMD x86-64
8 kärnor "Jaguar"
4 MB L2-cache
28 nm

GPU

AMD Radeon HD
DX11.1-klassen

AMD Radeon HD
18 CU, 1,84 TFLOPs
DX11.1-klassen

RAM

8 GB DDR3
256-bit, 2 133 MHz
68 GB/s
32 MB SRAM

8 GB GDDR5
256-bit, 5,5 GHz
176 GB/s

Hårddisk

500 GB

Ja

Optisk läsare

Slot-in
Blu-ray
DVD

Blu-ray 6x
DVD 8x

Trådlöst nätverk

802.11 b/g/n
Wifi Direct

802.11 b/g/n

Ethernet

Gigabit

Ja

Bluetooth

Okänt

Ja, version 2.1

USB 3.0

Ja

Ja

HDMI

HDMI 1.4 in/ut

HDMI 1.4 ut

Övrigt

Kinect 2.0
250 000 IR-sensorer
1080p video
30 fps
Mikrofon
Medföljer

Playstation 4 Eye
Två kameror
1280 x 800 pixlar
60 fps
Fyra mikrofoner
Medföljer

Xbox One Controller
6 st. kontrollknappar
2 st. "impulse triggers" med vibration
2 st. analoga styrspakar
1 st. styrkors
Rumble
Integrerat batteri
Wifi Direct

Dualshock 4
6 st. kontrollknappar
2 st. avtryckare
2 st. analoga styrspakar
1 st. styrkors
Rörelsesensorer
Accelerometer
Gyroskop
Lightbar
Rumble
Klickbar pekplatta
Batteri
Minijack (headset)
USB och Bluetooth

Bortsett från tillbehören är specifikationerna för Xbox One och Playstation 4 förvillande lika. Båda bygger på en x86-baserad APU från AMD med åtta kärnor "Jaguar" och grafik ur Radeon HD-serien. Denna ackompanjeras av 8 GB minne och det är först här saker och ting blir intressanta.

Sony väljer att använda GDDR5-minne, som vanligtvis syns till i högpresterande grafikkort och erbjuder betydligt högre bandbredd än DDR3. Microsoft tar till traditionellt DDR3-minne, men kompenserar med en mindre mängd SRAM. Frågan är om detta räcker till för att matcha GDDR5.

IMG_8703.jpg

Radeon HD 7870 "Pitcairn XT" omringad av GDDR5-minnen.

Det finns fortfarande en del frågetecken kring Microsofts val av grafikdel. I Playstation 4 används en GCN-baserad arkitektur med 18 kluster för totalt 1 152 streamprocessorer, vilket innebär att den hamnar någonstans mitt emellan ett Radeon HD 7870 och 7850.

I fallet Xbox One är detaljerna fortfarande okända. Ihärdiga rykten gör dock gällande att Microsoft valt en nedskalad grafikprocessor med färre beräkningsenheter än så. Det finns visserligen fler skillnader mellan de båda spelkonsolerna, men just grafikprocessorn och minneskonfigurationen är troligtvis vad entusiasterna kommer att debattera allra mest, och inte utan orsak.

Tester av AMD:s senaste integrerade grafikdelar visar att högre minnesbandbred ger en tämligen linjär prestandaskjuts, men effekten av Microsofts SRAM-minne är svårare att förutse. Med andra ord finns det skäl att tro att Playstation 4 mycket väl kan vara den kraftfullare av de två.

Situationen är dock långt ifrån glasklar, särskilt med tanke på att det inte enbart är prestandasiffrorna som avgör vilken spelkonsol som i slutändan kan producera bäst grafik. Förhoppningsvis rätas alla frågetecken om hårdvaran ut på mässan E3, som drar igång den 11 juni.

Kommentarer till artikeln

298 debattinlägg

Skicka en rättelse
14

Call of Duty: Modern Warfare Remastered släpps i fristående version

Efter att ursprungligen ha sålts ihop med Call of Duty: Infinite Warfare i påkostade utgåvor släpps Call of Duty: Modern Warfare Remastered i en fristående version. Läs mer

18

AMD Radeon-grafikkort för "mining" av kryptovalutor uppe för beställning

Det har tidigare rapporterats om att AMD och Nvidia förbereder grafikkort särskilt ämnade för mining av kryptovalutor, något som bekräftas av den brittiska återförsäljaren OCUK. Läs mer

15

Föråldrad hårdvara ångar på i musikfest

Att all teknik inte åldras väl är allmänt känt, men ett klipp på Youtube visar att det fortfarande finns hopp för gamla komponenter. Mekaniska delar tuffar ofta taktfast på, oavsett ålder. Läs mer

91

Nintendo tillkännager SNES Classic Edition med 21 förinstallerade spel

Efter krympta NES Classic Edition tillkännager Nintendo SNES Classic Edition, som släpps i slutet av september med 21 förinstallerade spel. Ett av dessa är aldrig tidigare lanserade Star Fox 2. Läs mer

27

Gamestop-chefer bekräftar SNES Classic

Uppgifter om att Nintendo arbetar på en ny krympt klassiker stärks när två Gamestop-chefer meddelar att speljätten bakom stängda dörrar börjat tala om spelkonsolen. Läs mer

16

Google upphör med automatisk avläsning av e-post för Gmail

Efter flera års automatisk avläsning av användares e-post på Gmail tillkännager nu Google i ett blogginlägg att bolaget kommer upphöra med detta inom kort. Läs mer

7

Star Wars: Battlefront II Alpha till PC, Xbox One och Playstation 4

Ett nu borttaget inlägg på det officiella Battlefront-forumet avslöjar att de andra delen i titeln får ett Alpha-test. Läs mer

46

Intels Skylake- och Kaby Lake-processorer har Hyperthreading-relaterat fel

Snart två år efter lansering uppdagas ett fel i Intels Skylake-processorer, men även efterträdaren Kaby Lake, där Hyperthreading kan ge upphov till oförutsägbart systembeteende. Läs mer

117

MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Mycket pekar mot att AMD:s flaggskepp Radeon RX Vega blir en energikrävande historia, något som stärks av såväl en marknadschef från MSI som nylanserade Radeon Vega Frontier Edition. Läs mer

5

Fler bilder från Casemod Championship 2017 på Dreamhack Summer 2017

En av de stora hårdvaruhändelserna under Dreamhack Summer 2017 var Casemod Championship, där såväl den svenska eliten som nya stjärnskott gjorde upp. Nu bjuder Geeks Gaming på en bildkavalkad från mästerskapen! Läs mer

15

Valve berättar mer om sina nya handkontroller för SteamVR

Nya handkontroller för SteamVR har nu börjat skickas ut till spelutvecklare. Dessa kallas för Knuckles och möjliggör mer naturliga rörelser i spel tack vare tryckkänsliga ytor. Läs mer

18

Imagination Technologies lägger upp sin verksamhet för försäljning

Efter att Apple bestämt sig för att övergå till egen tillverkning av grafikprocessorer för Iphone och Ipad säljer nu Imagination sin verksamhet, där ett flertal intressenter redan lagt bud på denna. Läs mer