AMD lanserar Mantle i betaversion

AMD lanserar Mantle i betaversion

Efter många om och men lyfter AMD på skynket och introducerar gränssnittet Mantle. Det handlar dock om en betaversion med begränsat stöd i ett fåtal speltitlar.

Ett av vinterns mest omtalade ämnen i hårdvaruvärlden var utan tvekan AMD:s grafiksatsning Mantle för arkitekturen GCN. Bakom namnet döljer sig ett nytt programmeringsgränssnitt (API), där det stora målet är minskad overhead jämfört med välanvända DirectX.

I korthet följer Mantle samma tänk som vid programmering för konsoler. Om mjukvaran anpassas till den aktuella hårdvaran utan onödiga abstraktionslager går mindre beräkningskraft till spillo och grafikkretsen får sträcka på benen. Resultatet är möjlighet till högre bildfrekvens utan att processorn slår i taket – i alla fall teoretiskt.

Framför allt en teknik för svagare datorsystem

Störst fördelar väntas för system med förhållandevis begränsad processorkapacitet där DirectX förbrukar beräkningscykler i onödan. Enligt AMD handlar det om prestandalyft på uppåt 45 procent för APU-lösningar i familjen Kaveri när Battlefield 4 står på menyn, men även märkbara förbättringar för andra konfigurationer där processorn står för begränsningarna.

IMG_6595.jpg

För prestandasystem med påkostad processor är skillnaderna i många fall mer blygsamma. När grafikkortet står för huvudbegränsningen handlar det i dagsläget om marginella förbättringar. Maximalt 15 procent högre bildfrekvens i Battlefield 4 jämfört med DirectX är vad som gäller, med endast några enstaka procent i scenarion med förhållandevis riktigt kraftfull processor.

Förhoppningen är ytterligare prestandavinster i framtida speltitlar bättre anpassade för det nya gränssnittet. En av dessa är Star Swarm från Oxide Games, i vilken förbättringar på hundratals procent rapporteras i processorbundna scenarion.

Begränsningar med den inledande testversionen

Även Mantle-stödet för mer påkostade grafikkort är till en början begränsat. AMD levererar full prestanda med hårdvara byggd runt kretsarna Hawaii, Bonaire och den integrerade grafikdelen i Kaveri, det vill säga Radeon R9 290, R9 290X, R7 260X, HD 7790 samt senaste generationens APU.

IMG_6979.jpg

För övriga GCN-baserade grafikkort fungerar visserligen Mantle, dock med vad AMD i dagsläget beskriver som "prestandaproblem". Det innefattar flera populära modeller, inte minst det tidigare flaggskeppet Radeon HD 7970 samt storsäljaren Radeon HD 7870. Problemen ska enligt AMD åtgärdas i en framtida drivrutin, än så länge utan någon konkret tidsplan.

För användare med flera grafikkort innebär Mantle stora förändringar. Gränssnittet saknar formellt Crossfire, utan överlåter till respektive spelutvecklare att implementera eget stöd för tekniken Alternate Frame Rendering (AFR). Till att börja med handlar det om en experimentell variant i Battlefield 4, där officiellt stöd väntas inom de kommande veckorna.

Stöd för Intel och Nvidia avlägset

En av de största punkterna med Mantle är att gränssnittet ska bli öppet, där AMD till och med pratat om att lämna över kontrollen till OpenGL-ansvariga Khronos Group. Planer på den fronten ligger dock längre fram i tiden – tills vidare är Mantle helt exklusivt för AMD:s hårdvara.

IMG_7050.jpg

Så länge gränssnittet är under utveckling anser företaget att diskussion med respektive spelutvecklare räcker, där övriga aktörer helt enkelt får vänta. Eventuellt stöd för till exempel Nvidias eller Intels hårdvara är aktuellt först i samband med lanseringen av ett utvecklarpaket (SDK), vilket är planerat till senare under året.

Vad som däremot står på tapeten är stöd för andra operativsystem än Windows. AMD meddelar att företaget starkt överväger att ta Mantle till Linux, men att ingen ytterligare information finns i dagsläget. Konkreta besked om Linux-stöd kan dock väntas inom de kommande månaderna.

Battlefield 4 och Star Swarm är först ut med Mantle

Först ut med experimentellt stöd för Mantle är två olika titlar. Mest omtalad är utan tvekan Battlefield 4 signerad svenska DICE, där teknikchefen Johan "repi" Andersson har en ledande roll även inom utvecklingen av gränssnittet. Uppdateringen med stöd för Mantle rullar ut under dagen med start klockan 10:00.

StarSwarm_D3D 2014-01-29 20-15-47-633.png

Den andra titeln är Star Swarm från utvecklaren Oxide Games, där företagets spelmotor Nitrous är en ständig kronjuvel i AMD:s demonstrationer av Mantle. Enligt Oxide öppnar tekniken upp för att låta tusentals rymdskepp synas på skärmen samtidigt även med svagare datorsystem där DirectX snabbt sätter stopp. Star Swarm blir tillgängligt genom speltjänsten Steam klockan 21:00.

Förutom spel med stöd för tekniken krävs dessutom en uppdaterad drivrutin, Catalyst 14.1, vilken kommer att finnas för nedladdning från AMD:s webbplats under dagen. Observera att Mantle-stödet är i testversion, experimentvilliga ska alltså räkna med en skakig resa.

Uppdatering 140130: AMD meddelar att drivrutinen Catalyst 14.1 är försenad. När lanseringen sker är i dagsläget oklart, företaget lovar dock att återkomma med mer information så snart som möjligt.

Uppdatering 140131: AMD meddelar att drivrutinen fortfarande inte är redo. Företaget hoppas att ha en version för media fredag eftermiddag EST, vilket innebär någon gång ikväll svensk tid. Om denna även når slutanvändare och i så fall när är oklart.

AMD:s prestandasiffror med Battlefield 4 och Star Swarm

Observera att nedanstående prestandadata kommer direkt från AMD. SweClockers kan inte garantera siffrornas relevans eller pålitlighet.

Battlefield 4 (EA-DICE)

  • CPU-limited scenario: 40.9% (1080p) and 40.1% (1600p) performance improvement under Ultra settings and 4xAA on the AMD A10-7700K with an AMD Radeon™ R9 290X.

  • GPU-limited scenario: 2.7% (1080p) and 1.4% (1600p) performance improvement under Ultra settings and FXAA on the Core i7-4960X with an AMD Radeon™ R7 260X

  • Average uplift for 1080p: 13.28% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)

  • Average uplift for 1600p: 11.35% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)

StarSwarm (Oxide Games)
Note that the StarSwarm demo is a beautiful use case for Mantle, as the developers are veterans of Firaxis and Microsoft studios, and the brains behind multiple Sid Meier’s Civilization titles. The “Nitrous” engine from Oxide Games, which powers this demo, utilizes Mantle’s high draw call boundaries to bring more units into play than Oxide could ever achieve under DirectX.

  • CPU-limited scenario: 319% (1080p) and 281% (1600p) performance improvement in the “RTS” test on Extreme settings with the AMD A10-7700K and an AMD Radeon™ R9 290X.

  • GPU-limited scenario: 5.1% (1080p) and 16.7% (1600p) performance improvement in the “RTS” test on Extreme settings with the Core i7-4960X and an AMD Radeon™ R7 260X

  • Average uplift for 1080p: 115.65% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)

  • Average uplift for 1600p: 75.19% (Average of 290X and 260X data on the i7-4960X, A10-7700K, FX 8350 and i5-4670K)

Visa mer
Kommentarer till artikeln

161 debattinlägg

2

Finaldags i Geeks Gamings CS:GO-turnering

Efter en intensiv vecka står det nu mellan två lag i Geeks Gamings CS:GO-turnering. Följ sista bataljen på gängets Twitch-kanal, med start klockan 19:00 ikväll. Läs mer

13

Testpilot: AOC Agon AG251FZ – 240 Hz för den otålige

Testpiloten David Kvist tar pulsen på Agon AG251FZ, den senaste spelskärmen från AOC med en bilduppdateringsfrekvens på 240 Hz och en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar. Läs mer

7

Live från SweClockers monter på Dustin Expo

SweClockers återvänder till Dustin Expo med egen monter och direktsänder hela evenemanget direkt via Youtube. Läs mer

51

Nintendo väntas sälja 20 miljoner Switch-enheter under första året

Nintendo uppskattar att de totalt kommer sälja 20 miljoner Switch-enheter under konsolens första år, en siffra som dock kan komma att påverkas av nya lanseringar från Microsoft och Sony. Läs mer

49

Battle.net får nytt namn – döps om till Blizzard

Ett halvår efter tillkännagivandet att tjänsten Battle.net skulle döpas om har nu Blizzard gjort just detta. Namnbytet görs bland annat för att få in tjänsten under företagets eget varumärke. Läs mer

95

AMD Ryzen 5 prislistas hos svenska återförsäljare

Om mindre än en månad lanserar AMD Ryzen 5, vilket innebär fyra nya processorer med fyra och sex kärnor. Inför detta läggs de nu upp för förbokning hos två svenska återförsäljare. Läs mer

39

Moderkortsförsäljningen minskar trots nya processorlanseringar

Trots nya processorer från både AMD och Intel minskade försäljningen av moderkort under årets första kvartal, med rekordlåga siffror för både Asus och Gigabyte. Läs mer

20

Futuremark lägger till stöd för Vulkan i 3DMark

Det syntetiska speltestet 3DMark får en uppdatering som lägger till stöd för det populära grafikgränssnittet Vulkan, vilket ersätter det AMD-skapade Mantle i API Overhead-testet. Läs mer

40

Snabbtitt: Corsair One Pro

Corsair ger sig ut på nya jaktmarker med färdigbyggda speldatorer. Vattenkylda Corsair One Pro med Core i7-7700K och Geforce GTX 1080 under huven dyker in i testlabbet för en snabbtitt! Läs mer

43

Vulkan med flera grafikkort är inte låst till Windows 10

Inom kort väntas det bli möjligt att använda Vulkan med mer än ett grafikkort. Nu meddelar utvecklarna av Vulkan att stöd för detta kommer finnas på såväl Windows som Linux. Läs mer

26

Krönika: "Lita på det gröna hänglåset?"

Det gröna hänglåset i webbläsaren är bra, men kan invagga användare i falsk trygghet. Det menar gästkrönikören Karl Emil Nikka, och presenterar samtidigt möjliga lösningar på problemet. Läs mer

50

Qualcomm Snapdragon 835 i tidiga prestandatester

Qualcomms nya systemkrets Snapdragon 835 introduceras inom kort i ett flertal flaggskeppstelefoner, men redan nu har utvald media fått chansen att prestandatesta denna. Läs mer