Intervju: Corsair om övergången till DDR4

Bildkälla: Kingston Technology.

Intervju: Corsair om övergången till DDR4

Den kommande lanseringen av Haswell-E markerar starten på övergången till DDR4. SweClockers talar med minnestillverkaren Corsair för att ta reda på framtidsutsikterna.

Till hösten är det dags för Intels processorarkitektur Haswell att hitta till det högsta prestandasegmentet. Namnet att lägga på minnet Haswell-E med styrkretsen X99 "Wellsburg", som efterträder dagens Ivy Bridge-E i påkostade datorer och arbetsstationer. Huvudnumren är åtta kärnor och en uppdaterad minneskontroller med stöd för den nya minnesstandarden DDR4.

Swec_DDR4_1.jpg

DDR4 SDRAM med 288 pinnar och böjd kontaktyta för enklare montering.

Swec_DDR4_2.jpg

Övergången till DDR4 inleds således med Intels kommande prestandaplattform med Haswell-E i centrum, men den nya minnesstandarden är avsedd att efterträda dagens DDR3 på alla fronter. I detta ingår Intel Skylake och AMD Carrizo. SweClockers talar med minnesexperterna Dustin Sklavos och Reimar Goetze på Corsair för att ta reda på framtidsutsikterna.

Det har talats en hel del om DDR4 de senaste åren. Vad skulle ni säga är de största skillnaderna jämfört med dagens DDR3?

– I princip handlar det om spänning, hastighet och densitet. DDR4 börjar på 1,2 V medan vidareutvecklade DDR3L endast går ned till 1,35 V, eller 1,25 V om planeterna står i rätt läge.

– När det gäller klockfrekvenserna är instegshastigheten 2 133 MHz, alternativt 1 866 MHz för minnen med högre kapacitet. Standarden möjliggör dessutom hastigheter över 3 200 MHz i framtiden. Rymligare stickor med 16 GB kapacitet anländer under 2015 medan DDR3 stannar vid 8 GB, åtminstone på konsumentsidan.

Kan ni berätta mer om prestandan?

– Javisst! Eftersom övergången inleds med DDR4-1866 och DDR4-2133 är vi redan uppe på samma nivå som prestandaorienterade DDR3-minnen. För att jämföra: den vanligaste minnestypen är idag DDR3-1600 i dual-channel, vilket ger 25,6 GB/s bandbredd. Motsvarande konfiguration DDR4-2133 resulterar i 34,1 GB/s eller 33 procent högre bandbredd. Och det är bara början ...

Det har aviserats att DDR4 ger högre latenser än DDR3. Kommer inte detta att utjämna prestandaskillnaderna?

– Vi kan tyvärr inte gå in på detaljer eftersom plattformarna för DDR4 fortfarande ligger en bit bort i tiden, men vad vi sett med DDR3 är 1 600 MHz CL7 betydligt långsammare än 1866 MHz CL11. Prestandan påverkas mer av högre klockfrekvenser än lägre timings eftersom moderna minneskontroller inte är lika känsliga för latenser som förr. Vi räknar med att detta även gäller DDR4.

Kommer det fortfarande att finnas utrymme för överklockning?

– Ja, men vi kan tyvärr inte säga mer än så.

Hittills har mycket handlat om hur DDR4 kommer till nytta i servrar och datacenter, men på vilket sätt övergången berör "vanliga" entusiaster är desto mer oklart. Vad har dessa att se fram emot?

– Dagens processorarkitekturer med dubbelkanalig minneskontroller når redan bandbreddstaket för JEDEC-godkända DDR3-minnen. Beroende på scenario kan Intel Haswell dra nytta av DDR3-2133 och högre medan AMD:s integrerade grafikdelar i Trinity, Richland och Kaveri är rejält begränsade av DDR3. Vad många inte tänker på är att högre minnesbandbredd är en absolut nödvändighet för snabbare integrerad grafik.

– Eftersom detta gäller redan med dagens arkitekturer är det rimligt att anta att framtida processorer kommer att höja kraven på bandbredd ytterligare. Att DDR4 samtidigt öppnar för moduler med högre kapacitet är kanske mindre viktigt, men ändå någonting som kommer att uppskattas av exempelvis de som använder Adobe Creative Cloud Suite.

Finns det något mer som kan vara bra för entusiaster att känna till, exempelvis de som bygger egna datorer?

– Kylning är visserligen inget större problem med dagens DDR3, men DDR4 kommer att sänka kraven ytterligare tack vare den lägre spänningen. Paket om två eller fyra stickor kommer fortfarande att vara vanligast eftersom de flesta plattformar använder två minneskanaler, men den högre bandbredden minskar behovet av fler minneskanaler än så i framtida plattformar.

Något som uppmärksammats är att DDR4 innebär en sticka per minneskanal, vilket begränsar uppgraderingsmöjligheterna. Är inte det en nackdel?

– Moderkortstillverkarna kan göra plats för mer än en sticka per minneskanal, men behöver då justera klockfrekvenserna för att upprätthålla stabiliteten.

Tidigare övergångar har plågats av höga priser. Kommer historien att upprepas vid lanseringen av DDR4?

– Som alltid är det nästan omöjligt att förutse priserna på DRAM-marknaden. Vi räknar med att DDR4 kommer att vara högre prissatt under 2014, men prisskillnaden kommer inte att bli lika stor som vid övergången från DDR2 till DDR3.

Sist men inte minst; vi vet att ni inte får snacka om kommande produkter, men kan ni ge oss några ledtrådar?

– Corsair är redo, det är allt vi kan säga.

Nu har vi mer på fötterna. Tack för pratstunden!

– Tack själv!

0

Test: Razer Deathadder Elite

Senast att äntra testlabbet är Razers uppdaterade Deathadder Elite, där utseendet känns igen från tidigare. Istället står en uppdaterad sensor och exklusiva brytare för nyheterna. Läs mer

7

LG G6 lanseras inför Mobile World Congress

Dagen innan Mobile World Congress i Barcelona håller LG evenemang för nya flaggskeppet G6, som bland annat får en 5,7-tumsskärm med bildförhållandet 18:9. Läs mer

19

Microsoft Surface Book lanseras i Sverige

Den bärbara hybriddatorn Surface Book från Microsoft uppdaterades under förra året med en ny modell med kraftfullare prestanda och lanseras under våren för första gången i Sverige. Läs mer

67

AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Med arkitekturen Zen hoppas AMD slå hål på Intels järngrepp om servermarknaden, detta genom att erbjuda upp till 32 kärnor till ett lägre pris. Läs mer

28

HTC Vives Lighthouse-fyrar uppdateras med ny design och lägre pris

Valve bekräftar att nya Lighthouse-fyrar släpps till HTC Vive senare i år, vilka tack vare en ny design ska bli billigare, tystare och mer energieffektiva. Läs mer

26

Microsofts Game Mode dyker upp i senaste testversionen av Windows 10

Enligt uppgifter kring Game Mode för Windows 10 är detta kopplat till inspelningsfunktionen Game DVR, där läget ska minimera prestandaförlusten när det körs i bakgrunden. Läs mer

21

Sapphire lanserar Radeon RX 460 Nitro OC med fullfjädrade Polaris 11

I tysthet sjösätter Sapphire en version av Radeon RX 460 med 1 024 streamprocessorer, vilket på pappret innebär en påtaglig prestandaskillnad mot ursprungsvarianten. Läs mer

119

Microsoft: "Windows 7 är inte längre säkert"

Windows 7 är enligt Microsoft inte längre ett säkert operativsystem, vilket är varför de nu uppmanar företagskunder att så snart som möjligt uppgradera till det modernare Windows 10. Läs mer

47

Western Digital gör heliumfyllda hårddiskar på 12 och 14 terabyte

HGST, dotterbolag till Western Digital, avtäcker två nya hårddiskar på hela 12 och 14 TB, något som möjliggörs av gasen helium och tekniken Shingled Magnetic Recording. Läs mer

10

AMD släpper drivrutin för Resident Evil 7: Biohazard

Senare under månaden lanseras nästa del av den populära spelserien Resident Evil. I vanlig ordning innebär detta en ny drivrutin från AMD med optimeringar för speltiteln. Läs mer

30

Test: Bitfenix Whisper M 750 W

Bitfenix vill slåss mot de stora spelarna på nätaggregatsmarknaden med sin nya serie Whisper M, där gedigen elektrisk prestanda och pressad prissättning ska ge företaget en sportslig chans. Läs mer

22

Be Quiet lanserar Pure Base 600 – plånboksvänligt chassi med ljuddämpning

Tyska Be Quiet kör vidare på sin chassisatsning med introduktionen av prispressade Pure Base 600, där fokus i vanlig ordning ligger på låg ljudnivå och god modularitet. Läs mer