Intervju: AMD om dynamiska frekvenser med Project Freesync

Foto: Rikard Söderberg (DHW13)

Intervju: AMD om dynamiska frekvenser med Project Freesync

En öppen standard utan licensavgifter och kostsamma komponenter ska ge Nvidia en match om de dynamiska uppdateringsfrekvenserna. SweClockers talar med AMD för att ta reda på detaljerna.

Intervju

I början av året presenterade AMD embryot till en teknik för dynamiska uppdateringsfrekvenser, mycket likt vad Nvidia åstadkommer med G-Sync. Planen är att tillintetgöra Nvidias försprång genom att arbeta med standardiseringsorganet VESA, som nyligen upptog nyckelfunktionen Adaptive-Sync i specifikationen till gränssnittet Displayport.

BR1cQ6s4.jpg

AMD:s alternativ ska därmed kunna användas utan licensavgifter eller andra rättsliga hinder. Exakt vad Freesync innebär är dock långt ifrån glasklart och AMD har hittills inte avslöjat särskilt mycket om tekniken. Det är dags att låta teknikkommunikatören Robert Hallock förklara framtidsutsikterna.

Är det rätt att se AMD Freesync som ett direkt svar på Nvidia G-Sync?

– Project Freesync föregår G-Sync med god marginal eftersom utvecklingen inleddes med Radeon R9 och R7, som innehåller Freesync-kompatibel bildskärmsstyrning. Målet med båda teknikerna är att ge snarlika fördelar för användaren, men Project Freesync gör detta med öppna industristandarder och utan licensavgifter eller andra avtal. Historien mer eller mindre bevisar att denna strategi ger tekniken större spridning och lägre kostnader. Vi tror att det är rätt väg framåt.

Nyligen tillkännagav standardiseringsorganet VESA att variabel bildfrekvens blir en del av Displayport-standarden i form av Adaptive-Sync. Vad är skillnaden mellan Adaptive-Sync och Freesync?

– VESA Displayport Adaptive-Sync (AS) är en ny del av specifikationen till Displayport 1.2a, som gör det möjligt för grafikkortet att ta kontroll över uppdateringsfrekvensen. Det verkar råda en del förvirring om detta och därför vill jag understryka att AS inte är Freesync. I praktiken är AS ett ramverk som en bildkälla, till exempel ett grafikkort, ska kunna använda för att åstadkomma dynamisk uppdateringsfrekvens.

Kan du beskriva den grundläggande funktionaliteten i Freesync, det vill säga vad tekniken gör och vad fördelarna är?

– Det grundläggande är dynamisk uppdateringsfrekvens, som gör det möjligt för grafikkortet att låta skärmens uppdateringsfrekvens gå i takt med bildfrekvensen från ett Radeon. Tack vare detta går det att inaktivera v-sync och uppleva hela spektrumet av bildfrekvenser utan att behöva stanna vid en kvot av bildskärmens uppdateringsfrekvens. Project Freesync eliminerar helt enkelt stora hopp i bildfrekvens och ger en märkbart mer följsam upplevelse.

Eftersom tekniken undanröjer behovet av v-sync kan gamers, som är särskilt känsliga för inmatningsfördröjningar, exempelvis mellan musens rörelser och markörens, uppleva en distinkt snabbare respons. Att inaktivera v-sync introducerar vanligtvis irriterande horisontell "tearing", men Project Freesync eliminerar i regel detta. Det ger det bästa av alla världar; följsamhet, bildkvalitet och respons.

Det sägs att ni använder trippelbuffering, vilket ger högre fördröjningar. Hur hänger detta ihop?

– Jag tror det är en missuppfattning som kan härledas till att det går att tvinga användning av trippelbuffering i drivrutinernas kontrollpanel. En gång för alla; Project Freesync kräver ingen omfattande buffert eftersom behovet av sådana tekniker i praktiken försvinner när skärmens uppdateringsfrekvens kan gå i takt med grafikkortets bildfrekvens. Inom ramen för kompatibla bildskärmars förmåga ger Project Freesync ett absolut minimum av inmatningsfördröjning med enkel- eller dubbelbuffering.

I jämförelse med Nvidia G-Sync; vad är fördelarna och nackdelarna med Freesync?

– Det finns tre nyckelfaktorer som talar för Project Freesync. Det finns inga licensavgifter och det behövs inte heller några dyra eller proprietära kontrollmoduler. Dessutom genererar inte tekniken någon overhead i kommunikationen med bildskärmen, vilket är särskilt viktigt ur ett prestandaperspektiv.

Project Freesync behöver inte fråga eller vänta på skärmen för att avgöra när det är lämpligt att skicka nästa bildruta. Istället används protokollet Adaptive-Sync för att på förhand avgöra vilka minimala och maximala uppdateringsfrekvenser som finns tillgängliga. Det betyder att bildöverföringen aldrig förhindras eller fördröjs av tidsödande handskakningsmekanismer.

Hur ser det ut med kompatibiliteten?

– Project Freesync utnyttjar protokollet Displayport Adaptive-Sync för dynamiska uppdateringsfrekvenser i video, spel och strömsparfunktioner. Alla grafikkort i Radeon HD 7000, HD 8000, R7- och R9-serierna kan använda Freesync för videouppspelning och för att sänka energiförbrukningen. Radeon R9 295X2, 290X, 290, R7 260X och R7 260 innehåller dessutom ny bildskärmsstyrning för dynamiska uppdateringsfrekvenser i spel.

När det kommer till AMD APU innehåller processorerna med kodnamnen Kaveri, Kabini, Temash, Beema och Mullins alla nödvändiga komponenter för dynamiska uppdateringsfrekvenser i video, spel och strömsparfunktioner. Alla produkter måste vara anslutna till en skärm som fungerar med Displayport Adaptive-Sync.

Av ett eller annat skäl kan vissa spel vägra att fungera med dynamiska uppdateringsfrekvenser och därför gör vi det möjligt att slå på och stänga av Project Freesync i drivrutinerna. Inledningsvis kommer vi att stödja Windows 7 och Windows 8.1.

Samarbetar ni med några bildskärmstillverkare för att se till att modeller med Adaptive-Sync dyker upp på marknaden?

– Vi har flera samarbetspartners i Project Freesync, men det skulle inte vara rätt om jag föregår dessa och avslöjar vilka det är. Men var så säkra, vid en lämplig tidpunkt kommer alla att få reda på detta.

När kan vi få prova på Freesync och när kommer tekniken att finnas tillgänglig för allmänheten?

– Vi räknar med att bildskärmar för Project Freesync kommer att dyka upp i handeln inom 6–12 månader. Prototyper för mässor och pressvisningar ska vara redo om 4–10 månader.

Tack för pratstunden och lycka till med Project Freesync!

– Tack själv! Hoppas att svaren duger.

Kommentarer till artikeln

53 debattinlägg

Skicka en rättelse
54

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment. Läs mer

14

Samsung visar töjbar OLED-skärmpanel

Koreanska Samsung gör nya framsteg när det kommer till flexibla skärmpaneler, med en töjbar skärm som både kan böjas, vikas och rullas ihop utan att förlora sin ursprungliga form. Läs mer

4

Techpowerup släpper GPU-Z 2.1.0 med flik för avancerad information

I nästa stora nyversion av GPU-Z tillkommer en "Advanced"-flik, där användare bland annat kan läsa av vilka minneskretsar grafikkortet är utrustat med. Läs mer

46

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord. Läs mer

25

Tekken 7 får systemkrav

Under den kommande månaden lanseras Tekken 7 till konsol samt även för första gången till PC. Inför detta går nu utvecklaren ut med systemkraven för spelet på plattformen. Läs mer

33

Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny. Läs mer

16

Nvidia släpper drivrutin för Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew

Inom kort lanseras de två nya speltitlarna Tekken 7 och Star Trek: Bridge Crew till PC. Inför detta släpper nu Nvidia en ny drivrutin med diverse optimeringar för spelen. Läs mer

4

Tävla och vinn endagsbiljetter för två till Dreamhack Summer 2017

SweClockers förbereder monteraktiviteterna inför Dreamhack Summer 2017 och laddar upp med att tävla ut totalt 50 dagspass, som ska gå till 25 taggade vinnare. Läs mer

64

Microsoft: "Utvecklare kan använda Project Scorpios prestanda hur de vill"

Enligt Microsoft ställer de inga krav på hur den extra prestandan i Project Scorpio ska nyttjas, utan detta är upp till utvecklarna själva att bestämma. Läs mer

150

Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Windows XP är inte det vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer. Istället är det Windows 7 som utgör majoriteten av dessa, avslöjar ny statistik. Läs mer

27

Asus gör bärbar speldator med AMD Ryzen

Inför årets Computex avslöjar Asus att bolaget arbetar på en bärbar ROG-speldator, som blir den första i sitt slag med AMD:s processorfamilj Ryzen. Läs mer

29

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen. Läs mer