Test: Spelprestanda

Mätningar av 3D-prestanda består av två delar. I den första står det syntetiska testet 3DMark i fokus för att ge en mer generell överblick av grafikprestandan.
Del två består av Battlefield 4, som testas i "Low" med två olika upplösningar.

3dmark-fire-strike-screenshot-1.jpg
3dmark_0004_3dmark-cloud-gate-screenshot-3.jpg

Syntetiskt: 3DMark

AMD har fortfarande långt kvar att gå med deras CPU-arkitekture, men kompenserar med den integrerade grafikdelen. Det här syns tydligt i Fire Strike, där FX-7600P toppar tabellen med besked. Procentuellt handlar det om ett övertag på 30 procent gentemot Asus Zenbook UX302LG med Geforce GT 730M – ett dedikerat grafikkort i den övre instegsklassen.

Moderna grafikdelar har inga problem att driva det grafiska i Cloud Gate, vilket gör att CPU-delen blir en flaskhals. Medan FX-7600P stannar kvar i toppskiktet handlar det inte längre om en förstaplacering, detta trots att delpoängen för grafik ligger en god bit före tidigare testade enheter.

Medan det rör sig om ett syntetiskt prestandatest återspeglar det verkligheten för många spel, som kan lägga tung belastning på CPU-delen. Särskilt i bärbara formfaktorer är det ett problem, då CPU och GPU är termiskt begränsade och måste samsas med den tillgängliga strömbudgeten för att processorn inte ska överhettas.

bf4 2013-10-30 15-18-26-39.jpg

Battlefield 4

Som nämnt under avsnittet om testmetod är Battlefield 4 det enda spel som kunde testas innan testsessionen tog slut. Som ett av de mer krävande titlarna idag utgör det dock en god fingervisning om prestandan i den integrerade grafikdelen.

Då referenser saknas används identiska inställningar och testsekvens som i den stationära testsviten, vilket ger intresserade en möjlighet att göra någon form av jämförelse. Nämnvärt är att äldre drivrutiner samt annorlunda hårdvara används i den inlänkade recensionen och således kan ha en mindre inverkan.

Battlefield 4

Medelvärde

Lägsta värde

1 920 x 1 080 pixlar, Low

26

23

1 280 x 720 pixlar, Low

44

38

Med upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar klarade stationära Kaveri med nöd och näppe att ta sig förbi 30 bilder per sekund (FPS). Det är därför inte underligt att mobila FX-7600P får det lägre snittvärdet 26 FPS med ett lägsta värde på 23 FPS. Sänkt till 1 280 x 720 handlar det om klart bättre bildfrekvenser. Det lägsta värdet ligger på 38 FPS och medelvärdet är 44 FPS, vilket får anses vara godkänt.

FX-7600P har grafikarkitekturen GCN 2.0, vilket självfallet innebär stöd för Mantle. Aktiverat med upplösningen 1 920 x 1 080 märks dock ingen skillnad i bildfrekvens, som ligger kvar på en identisk nivå som med DirectX 11. Med tanke på att Mantle först och främst är till för att ge lägre overhead handlar det sannolikt om att CPU-delen inte är ett hinder för GPU-delen i Battlefield 4.