Så är det globala Internet uppbyggt

Så är det globala Internet uppbyggt

Vem som helst kan stoppa i en sladd och koppla upp sig mot nätet, men bakom uttaget döljs ett världsomspännande nätverk med fantastiska förmågor. Jörgen Städje går igenom hur Internet är uppbyggt och fungerar.

Inledning

Internet, det är väl sladden i väggen, som slutar i ett stort moln, där all data blandas och hittar rätt adress själv? Det visar alla systemskisser. Så är det inte riktigt. Att utreda hur Internet är uppbyggt är en stor uppgift. Internet är en samverkan mellan ett antal leverantörer, allt från din lokale sladd-operatör, till ägare av sjökablar som är så långa att de räcker jorden runt.

så här ser det inte ut.jpg

Så här är Internet inte uppbyggt, om du nu trodde det.

I korthet är Internet fysiskt uppbyggt i ett antal nivåer, som hanteras av ett antal operatörer. Varje stad eller kommun har normalt en stadsnätsoperatör som sköter kontakten med de enskilda användarna och företagen genom att lägga ut fiber inom en kommun och anslutna hushåll.

Ovanför detta finns regionoperatörer som knyter ihop alla stadsnät i en region som exempelvis Mellansverige med stora knippen av snabba fiberförbindelser. Ofta samexisterar flera regionoperatörer och stadsnäten är normalt anslutna till dem alla för redundans.

Regionoperatörerna utbyter data med varandra och med landsoperatörerna i så kallade samtrafikpunkter eller GIXar (Global Internet Exchange). Ett särskilt företag kallat Netnod har skapats för att ta hand om detta på riksnivå i Sverige.

På riksnivå har Netnod kontakt med de stora landsviorna som ägs av Telia, Telenor med flera. Netnod har också kontakt med ägarna av de stora internationella viorna, alltså ännu större fiberknippen som binder samman länder. På den allra översta nivån tar operatörerna kontakt med ägarna av de interkontinentala viorna, atlantkablarna, SEA-ME-WE med flera liknande som binder samman kontinenter.

Data vandrar upp från stadsnätsnivån, tillräckligt högt för att nå en via som kan ta det vidare till avsedd mottagare och därefter ned genom hierarkin igen, vare det inom samma stad, eller till andra sidan jorden. Metoderna för framförande och adressering är desamma oavsett avstånd.

På vägen kan operatörerna erbjuda andra tjänster, som till exempel tidstjänster, eller som på det senaste, datatunga tjänster som videoströmning. Video kräver hög bandbredd och brukar hanteras av globala företag som Akamai, med serverparker på regionnivå i olika länder, där videon injiceras.

Kommentarer till artikeln

64 debattinlägg

Skicka en rättelse
5

Fler bilder från Casemod Championship 2017 på Dreamhack Summer 2017

En av de stora hårdvaruhändelserna under Dreamhack Summer 2017 var Casemod Championship, där såväl den svenska eliten som nya stjärnskott gjorde upp. Nu bjuder Geeks Gaming på en bildkavalkad från mästerskapen! Läs mer

12

Valve berättar mer om sina nya handkontroller för SteamVR

Nya handkontroller för SteamVR har nu börjat skickas ut till spelutvecklare. Dessa kallas för Knuckles och möjliggör mer naturliga rörelser i spel tack vare tryckkänsliga ytor. Läs mer

16

Imagination Technologies lägger upp sin verksamhet för försäljning

Efter att Apple bestämt sig för att övergå till egen tillverkning av grafikprocessorer för Iphone och Ipad säljer nu Imagination sin verksamhet, där ett flertal intressenter redan lagt bud på denna. Läs mer

3

Fulkultur om tidsresande mördarrobotar

Denna veckas avsnitt av Fulkultur bjuder på en djupdykning i de två första Terminator-filmerna, där James Cameron målar upp en dystopisk framtid med självmedveten artificiell intelligens. Läs mer

0

Alla teknik- och frågepaneler med SweClockers från Dreamhack Summer 2017

Årets upplaga av datorfestivalen Dreamhack Summer må ha tagit slut i början av veckan men lämnar dock efter sig en diger skara hårdvarurelaterade paneler som livesändes från scenen. Läs mer

23

Zenimax vill säljstoppa Oculus Rift

Ett antal månader efter domen mot Oculus fortsätter nu rättstvisten mellan dem och Zenimax. Detta då Zenimax vill blockera all försäljning av Oculus VR-headset Rift. Läs mer

53

AMD förbereder B2-stepping för AMD Ryzen "Summit Ridge"

Inom kort sjösätter AMD en ny våg av Ryzen-processorer, där smärre buggfixar och vad som tros bli förbättrad minneskompatibilitet står i centrum Läs mer

15

Fler bilder från Dreamhack Summer 2017

Under Dreamhack Summer 2017 fick SweClockers redaktion uppbackning av de glada spelnördarna i Geeks Gaming, som med kamerorna i högsta hugg bevakade världens största LAN-festival. Läs mer

12

Testpilot: Cryorig H7 Quad Lumi

Testpiloten David Kvist testar Cryorig H7 Quad Lumi, vilken utlovar extremt god kompatibilitet och god kylförmåga med ett litet avtryck och RGB-belysning. Läs mer

7

Toshiba har hittat en köpare för sin minnesverksamhet

Toshiba har nu hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där det vinnande budet för denna uppges hamna på minst 157 miljarder kronor. Läs mer

22

Microsoft svarar på Kasperskys anmälan om konkurrensbrott

Efter att Kaspersky lämnat in en anmälan om konkurrensbrott mot Microsoft till EU svarar nu företaget och erkänner att de avaktiverat annan mjukvara, men att det gjorts av kompatibilitetsskäl. Läs mer

30

Samsung Galaxy Note 8 lanseras i augusti

Trots debaclet kring Galaxy Note 7 arbetar Samsung på en ny modell i Galaxy Note-serien, vilken utrustas med 6,2-tumsskärm och väntas lanseras i augusti i år. Läs mer