Spelen i Far Cry-serien är vid det här laget välkända bland gamers. Första titeln kombinerade bländande grafikkvalitet med en tropisk färgpalett till ett resultat som står sig bra än idag, även om själva handlingen bitvis var ute på tunn is.

FC4ScreenShot_3_161823.jpg

Sedan dess har serien utvecklats. Far Cry 2 utspelade sig i ett torrt ökenlandskap, men Far Cry 3 tog tillbaka handlingen till mer tropiska miljöer. Seriens tredje del blev dessutom i mycket en grafisk renässans, där många gamers imponerades över de detaljerade miljöerna.

Far Cry 4 går vidare i samma fotspår. Under skalet ruvar grafikmotorn Dunia 2, fullmatad med de senaste teknikerna. Handlingen utspelar sig i fiktiva staten Kyrat i hjärtat av Himalaya. Det innebär gott om grafiskt påkostade landskap för huvudpersonen Ajay Ghale att utforska.

SweClockers prestandatestar grafikkort

Nya Far Cry 4 saknar inbyggt prestandaverktyg, istället snappas bildfrekvensen upp med Fraps. Redaktionen letar fram en rad grafikkort ur gömmorna och bjuder på en snabb genomgång av vilka krav som ställs på hårdvaran. Testerna koncentreras till enskilda grafikkort, utan SLI eller Crossfire.

Som testscen väljs en bilsekvens under uppdraget "A Dark Place". Spelaren åker med i en rälssekvens kantad av vackra landskap och action. Fördelen med en fast slinga jämfört med vanligt spelande är att resultatet är repeterbart och därmed mer rättvisande.

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-4690K @ 4,6 GHz

Moderkort

Asus Z97-A

Minne

8 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-9-24

Grafikkort

  • MSI Radeon R9 280X Gaming

  • AMD Radeon R9 290X

  • AMD Radeon R9 290

  • AMD Radeon R9 280X

  • AMD Radeon R9 285

  • AMD Radeon R9 280

  • AMD Radeon R9 270X

  • Nvidia Geforce GTX 980

  • Nvidia Geforce GTX 970

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti

  • Nvidia Geforce GTX 780

  • Nvidia Geforce GTX 770

  • Nvidia Geforce GTX 760

Lagring

Samsung 840 Evo 250 GB

Nätaggregat

EVGA Supernova G2 750 W

Skärm

Asus PB278Q

Operativsystem

Windows 8.1 Professional 64-bit

Som bas används SweClockers sommardator 2014, vilken med Intel Haswell "Devil's Canyon" och fabriksöverklockat Radeon R9 280X under huven innebär lagom med prestanda för de allra flesta. För att ge ytterligare kött på benen varieras grafikkortet med ytterligare elva modeller, allt från det färska flaggskeppet Geforce GTX 980 från Nvidia till mer måttliga AMD Radeon R9 270X.

Drivrutinerna är senast tillgängliga från respektive tillverkare, vilket innebär Geforce 344.75 WHQL för Nvidia samt Catalyst 14.11.2 beta för AMD. Prestandasiffrorna hämtas genom separata mjukvaran Fraps och efterbehandlas i Microsoft Excel.

sommar_ingress1.jpg

Resultat med SweClockers sommardator 2014

Först ut är resultat med SweClockers sommardator. Det Radeon 280X-baserade grafikkortet från MSI är överklockat direkt ur kartong, och processorn knuffas upp till 4,6 GHz för att ge maximalt med extra spelrum. Inställningarna som testas är spelets fördefinierade nivåer Low, Medium, High, Very High och Ultra.

(DirectX)

1 920 × 1 080 pixlar (med/min)

2 560 × 1 440 pixlar (med/min)

Low

103/71 fps

72/53 fps

Medium

98/68 fps

62/44 fps

High

75/52 fps

51/34 fps

Very high

70/48 fps

48/32 fps

Ultra

61/42 fps

43/30 fps

Högsta fördefinierade grafiknivån Ultra är lite mycket att bita i för sommardatorns Radeon R9 280X, i alla fall med den högre upplösningen. För att nå ett snittvärde runt 60 FPS i 2 560 x 1 440 pixlar krävs mer eller mindre att reglaget dras ned till mediumnivån.

Vid 1 920 x 1 080 pixlar är det betydligt högre siffror. Redan Ultra-läget ger ett snittvärde runt 60 FPS, och vid lägsta fördefinierade nivån passeras 100-strecket. Speciellt stort är steget mellan Medium och High, där av allt att döma flera tunga effekter aktiveras.

iq_low.png

Grafikläget "Low".

iq_medium.png

Grafikläget "Medium".

iq_high.png

Grafikläget "High".

iq_vhigh.png

Grafikläget "Very High".

iq_ultra.png

Grafikläget "Ultra".

En snabb jämförelse mellan grafiklägena visar flera noterbara skillnader, där bland annat skuggor och ljussättning blir bättre när reglagen vrids upp. Ultra-läget är dessutom markant mörkare och gråare än de andra, något som bekräftas med flera testkörningar. Det kan bero på annorlunda ljussättning eller helt enkelt en bugg.

Resultat med ytterligare grafikkort

För att testa ytterligare grafikkort används kvalitetsläget "Ultra", vilket känns som en bra nivå för att ställa diverse grafikkort på prov. Redaktionen plockar en rad aktuella modeller från både Nvidia och AMD.

Prestandasiffror med en lägre upplösningen visar en blandad påse resultat. I topp landar Geforce GTX 980 med cirka 10 bildrutor per sekund i marginal ned till Radeon R9 290X. Längre ned i listan står sig R9 290 bra mot både Geforce GTX 780 Ti och GTX 970.

Allt speglas dock inte av medelvärdena. AMD-korten upplevs som lite ryckigare över hela brädet, något som i viss mån bekräftas av lägstavärdena. Nvidias modeller ger helt enkelt lite jämnare flyt, där Radeon-varianterna bjuder på fler hack och kortare frysningar.

Allra värst ute är Radeon R9 285 med grafikkretsen Tonga. Kortet stannar bitvis upp helt och ger i allmänhet en fruktansvärt trasig upplevelse, subjektivt sämre än till och med Radeon R9 270X.

Med högre upplösning krymper avståndet mellan Radeon R9 290X och Geforce GTX 980. Samtidigt lyckas Radeon R9 290 mer eller mindre ta igen allt försprång för Geforce GTX 780 Ti och GTX 970.

Åter gäller dock samma som vid lägre upplösning – AMD-korten har noterbart sämre flyt vilket resulterar i lägre lägstavärden. Syndaren nummer ett är ännu en gång Radeon R9 285, vilket om möjligt fungerar ännu sämre med fler pixlar att dra runt.

Problemen är intressanta då just R9 285 bråkat rejält i testlabbet ända sedan lansering. Senast vid snabbtestet av Call of Duty: Advanced Warfare konstaterades att kortet presterade sämre än väntat, precis samma beteende som i färska Far Cry 4. Kanske tyder problemen på någon djupare defekt i hård- eller mjukvara.

Skräddarsydda inställningar för Nvidia

Nya Far Cry är utvecklat under parollen Nvidia Gameworks, vilket innebär utvecklingshjälp från det gröna laget. Ubisoft Montreal passar även på att slänga in extra grafikgodis för Geforce-användare, vilket samlas under fördefinierade profilen Nvidia.

nvidia.png

Bland annat erbjuds kantutjämning via TXAA, förbättrade så kallade god rays och ambient occlusion enligt metoden HBAO+. Vissa funktioner går även att aktivera för Radeon-kort, dock inte genom fördefinierade profiler.

(DirectX)

1 920 × 1 080 pixlar (med/min)

2 560 × 1 440 pixlar (med/min)

Ultra

87/69 fps

59/52 fps

Nvidia

52/45 fps

33/28 fps

Ett snabbt test med Geforce GTX 980 visar att den extra grafikkvaliteten tar ut sin rätt. Titeln blir i princip ospelbar vid den högre upplösningen och når med ett nödrop til trakterna runt 60 FPS vid den lägre.

iq_nivida.png

Grafikläget "Nvidia".

Nvidias grafikläge bjuder på ytterligare modifierad ljussättning, samtidigt som den "grådassiga" känslan från Ultra-nivån är borta. Den förbättrade kantutjämningen går även att se på mindre detaljer, till exempel trädgrenarna i bildens överkant.

Sammanfattande tankar

Snabba uppdateringar från både AMD och Nvidia gör att Far Cry 4 flyter på förhållandevis bra redan vid lansering. Även enklare grafikkort räcker till för att spela, i alla fall om man kan tänka sig att kompromissa med kvalitetsreglaget.

För den som vill få ut bästa möjliga grafiska upplevelse krävs dock grövre doningar. Till och med flaggskeppet Geforce GTX 980 går på knäna när alla inställningar står i topp, och ett grafikkort i prestandaklassen är mer eller mindre krav för acceptablet bildfrekvens.

FC4ScreenShot_5_161837.jpg

Allt är dock inte finslipat. Samtliga grafikkort och inställningar bjuder på mindre ryckningar och bitvis dåligt flyt, oavsett vad FPS-mätaren visar. Beteendet är mer noterbart för Radeon-modellerna, där speciellt R9 285 bråkar extra mycket. Förutom prestandabiten innehåller Far Cry 4 dessutom en hel del andra buggar – allt från tappade inställningar till märklig kollisionshantering.

Sammanfattningsvis är nya Far Cry spelbart med både AMD och Nvidia utan att behöva övertrassera betalkortet. Riktiga grafikjägare får dock plocka fram stora plånboken och satsa på en modell i det övre prestandasegmentet.

Far Cry 4 lanserades den 18 november till plattformarna PC/Windows, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 samt Xbox One.