Prestandatester i Evolve

Redaktionen delar upp testerna i två sektioner. Till att börja med används ett standardsystem för att se beteendet med olika inställningar, där spelets fördefinerade nivåer används. Resultaten kompletteras av ytterligare tester med andra grafikkort.

sommar_ingress1.jpg

Resultat med SweClockers sommardator 2014

Först ut är resultat med SweClockers sommardator. Det Radeon 280X-baserade grafikkortet från MSI är överklockat direkt ur kartong, och processorn knuffas upp till 4,5 GHz för att ge maximalt med extra spelrum. Inställningarna som testas är spelets fördefinierade nivåer Low, Medium, High och Very High. Kantutjämningen lämnas på standardnivån SMAA 1TX.

(DirectX)

1 920 × 1 080 pixlar (med/min)

2 560 × 1 440 pixlar (med/min)

Low

99/87 fps

63/58 fps

Medium

93/81 fps

60/55 fps

High

88/78 fps

57/50 fps

Very High

76/66 fps

51/46 fps

Siffrorna från sommardatorn pekar snabbt på att SweClockers sekvens i Evolve inte är rekordtung att dra runt, trots Cryengine under huven. Med ett lätt överklockat Radeon R9 280X och upplösningen 1080p fungerar även högsta kvalitetsläget bra, utan att gå under guldstandarden 60 fps.

Även när upplösningen dras upp till 1440p är det generellt höga siffror som ramlar ut. Kvalitetsläget Very High kan för finsmakarna kännas lite såsigt, men High och nedåt bör tillfredställa de flesta.

Resultat med ytterligare grafikkort

För att testa ytterligare grafikkort används kvalitetsläget Very High, vilket pressar alla medverkande grafikkort så gott det går. Redaktionen plockar en rad aktuella modeller från både Nvidia och AMD.

Evolve 2015-02-10 16-17-40-69.png

Trots purfärska och optimerade drivrutiner från Nvidia är det Radeon R9 290X som tar hem toppnoteringen i tabellen vid 1080p. Samma anda syns även längre ned i fältet – AMD-modellerna är generellt snabbare än motsvarande Nvidia-kort.

Trenden följer med när upplösningen skruvas upp. Radeon R9 290X plockar hem en övertygande ledning i tabellen, både när det gäller medelvärde och lägstavärde. Geforce GTX 980 slåss snarast mot Radeon R9 290, ett grafikkort med betydligt lägre prispunkt.

Knepiga men intressanta siffror

Då Evolve är en Nvidia Gameworks-titel och Geforce-korten dessutom körs med flera månader nyare mjukvara är siffrorna minst sagt förbryllande. Redaktionen har dock kontrollkört testet både en, två och tio gånger med samma resultat – AMD drar det längsta strået.

För formens skull har även samma test körts med andra lägen för kantutjämning – en bugg där skulle kunna förklara varför Geforce-korten tappar mark. Siffrorna blir dock i stort sett samma, och inte med någon inställning nämnvärt högre än med standardnivån SMAA 1TX.

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processorestet körs med respektiva flaggskepp vid kvalitet Very High och upplösningen 1080p. Renderingstiderna fångas upp under 60 sekunder vid högre 1440p, även där med kvalitet Very High.

evolve_cpu.png

På processorfronten är det inga konstigheter. Sommardatorns överklockade Core i5-4690K får visserligen jobba på, men lyckas ändå mata grafikkorten till max. Användare med snabba SLI- eller Crossfire-konfigurationer får dock räkna med att processorn kan ta stopp.

evolve_290x.png
evolve_980.png

Inte heller renderingstiderna bjuder på några skrämmande avslöjanden. Både Radeon R9 290X och Geforce GTX 980 visar relativt jämna kurvor med subjektivt bra flyt, även om AMD-modellen på papperet är strået vassare. Båda korten visa några mindre hack, vilket sannolikt beror mer på spelet än något annat.