Snabbtest: Påverkar Nvidia Streamer Service prestanda?

Snabbtest: Påverkar Nvidia Streamer Service prestanda?

Mystiska uppgifter cirkulerar om att en enkel inställning kan ge så mycket som 5–10 procent mer prestanda för den som använder ett Geforce. SweClockers undersöker i testlabbet.

Att bakgrundsprocesser kan påverka prestandan är kanske ingen nyhet, men nu cirkulerar uppgifter av det mer handfasta slaget på Reddit och många andra sajter om att det går att plocka hem så mycket som 5–10 procent fler bildrutor per sekund genom att bara inaktivera Nvidia Streamer Service – även om tjänsten inte används. Fenomenet rör främst användare med svagare processorer, men även entusiaster med påkostade spelsystem rapporterar förbättringar.

reddut.png

Nvidia Streamer Service används för att strömma PC-spel till Nvidias Shield-enheter och startar vanligtvis automatiskt, oavsett om en Shield är ansluten eller inte. Det finns således ett visst fog för oron att tjänsten kan stjäla processor- och grafikprestanda i onödan.

Sagt och gjort, SweClockers drar igång riggarna för några snabba tester och undersöker om det går att notera prestandaskillnader. När vi ändå är igång passar vi samtidigt på att köra några rundor med och utan kontrollpanelen Geforce Experience samt skärminspelningen Shadowplay.

Inställningar

För att undersöka läget används ett Geforce GTX 980 i SweClockers vanliga testsystem för grafikkortsrecensioner. Exakta specifikationer, kvalitetsinställningar med mera finns i recensionen av Nvidia Geforce GTX Titan X.

  • Standard: Normal installation med Geforce Experience

  • Utan GFE: Endast drivrutiner (utan Geforce Experience)

  • Utan tjänst: Nvidia Streamer Service och Shadowplay manuellt inaktiverade (enligt tipset från Reddit)

  • Passiv SP: Shadowplay aktiverad i passivt läge, som kräver manuell start av inspelningsfunktionen. Någon skärminspelning pågår således inte.

  • Aktiv SP: Shadowplay aktiverad i standardläget, där de senaste fem minuterna spelas in kontinuerligt.

Testresultat: 1 920 × 1 080 pixlar

Standard

Utan GFE

Utan tjänst

Passiv SP

Aktiv SP

Tomb Raider

111/90 fps

111/90 fps

111/90 fps

111/90 fps

107/88 fps

Hitman: Absolution

55/46 fps

55/46 fps

55/46 fps

55/46 fps

52/44 fps

Sleeping Dogs

81/46 fps

81/46 fps

81/46 fps

81/46 fps

78/44 fps

Bioshock Infinite

128/110 fps

128/110 fps

128/110 fps

128/110 fps

120/102 fps

Battlefield 4

90/74 fps

90/74 fps

90/74 fps

90/74 fps

87/73 fps

När de första testrundorna är avklarade syns det att alla inställningar ger samma resultat. Det enda undantaget är när Shadowplay är aktivt och spelar in skärmbilden, vilket naturligtvis tar en del prestanda i anspråk. Detta gör också att flera titlar med Bioshock Infinite i täten upplevs som mer ryckiga än normalt.

Testresultat: 2 560 × 1 440 pixlar

Standard

Utan GFE

Utan tjänst

Passiv SP

Aktiv SP

Tomb Raider

67/56 fps

67/56 fps

67/56 fps

67/56 fps

65/54 fps

Hitman: Absolution

35/29 fps

35/29 fps

35/29 fps

35/29 fps

34/28 fps

Sleeping Dogs

48/27 fps

48/27 fps

48/27 fps

48/27 fps

46/26 fps

Bioshock Infinite

84/72 fps

84/72 fps

84/72 fps

84/72 fps

80/66 fps

Battlefield 4

58/48 fps

58/48 fps

58/48 fps

58/48 fps

56/46 fps

När upplösningen höjs sjunker givetvis bildfrekvenserna, men inte heller här går det att upptäcka några mätbara skillnader med Nvidia Streamer Service. Att skärmbildsinspelning via Shadowplay ger lägre resultat förklaras bland annat av att funktionen använder grafikkortet för att komprimera videoströmmen. Det räcker med att slå av inspelningen för att bildfrekvensen ska återgå till det normala.

Sammanfattning

Slutsatsen är att redaktionen inte kan notera några allmängiltiga fördelar av att följa tipsen som cirkulerar på nätet och manuellt inaktivera Nvidias systemtjänster. Inte heller kontrollpanelen Geforce Experience påverkar bildfrekvensen när programmet körs i bakgrunden och det går inte att peka ut några subjektiva skillnader i spelupplevelsen.

Med det sagt gäller dessa siffror enbart för SweClockers förhållandevis kraftfulla testsystem. En svagare processor, varierande inställningar, eventuella buggar eller andra versioner av drivrutinerna kan mycket väl påverka resultaten. Många användare märker uppenbarligen skillnad och det ska inte avfärdas som en masspsykos i första taget.

För den som vill vara på den säkra sidan gäller den gamla regeln att stänga av eller inaktivera överflödiga applikationer i bakgrunden för att klämma fram bästa möjliga bildfrekvens. Det gör även vi på SweClockers till alla prestandatester.

Kommentarer till artikeln

87 debattinlägg

Skicka en rättelse

Fractal Design-chassi och två fläktar till pangpris hos Inet

  • idag 12:00

Komprimerad ATX-låda från Fractal Design och dubbel uppsättning extra Venturi-fläktar till lågpris gömmer sig bakom tredje luckan i Geeks Julkalender! Läs mer

37

Test: Corsair Crystal 570X RGB

Corsair storsatsar på konceptet härdat glas och flerfärgsbelysning med sitt nya chassi Crystal 570X RGB. Modellen tar idag plats i SweClockers testlabb för en rejäl videogenomgång. Läs mer

44

SSD-priser väntas fortsätta stiga på grund av minnesbrist

På grund av komponentbrist och ökad efterfrågan väntas priserna på SSD-enheter öka, vissa med så mycket som 20 procent. Bristen tros hålla i sig ända till slutet av nästa år. Läs mer

64

Amazon lanserar Snowmobile – tjänst för att flytta stora mängder data via långtradare

Amazons nya tjänst gör det möjligt för företag att flytta upp till 100 PB data åt gången till deras molntjänster, vilket görs genom att den fraktas i 14 meter långa långtradare. Läs mer

10

Gött häng med Geeks Gaming på Kappa Bar

Det vankas stream i annorlunda tappning med Geeks Gaming. På lördag besöker gänget e-sportbaren Kappa Bar i Göteborg, och givetvis blir det en helkväll med direktsändning på Twitch. Läs mer

39

Mass Effect: Andromeda visar grafikmuskler

Nästa år väntar ett nytt äventyr i Mass Effect-universumet där Andromedagalaxen står som spelplan. Nu visar Bioware och EA för första gången ett videoklipp från själva spelet. Läs mer

29

Test: Mionix Naos Quantified Gaming

Efter lång utvecklingstid har Mionix äntligen rullat ut sitt Kickstarter-projekt Naos QG – Quantified Gaming. Häng med till testlabbet för en ordentlig genomgång. Läs mer

69

Rösta fram bästa MSI-orienterade bygget i Webhallens tävling

Efter hård gallring av hundratals bidrag har juryn kommit fram till tre finalbyggen. Nu är det upp till SweClockers medlemmar att avgöra vilket som ska byggas ihop och säljas av Webhallen! Läs mer

54

Nokia återvänder till mobilmarknaden 2017

Varumärket Nokia har länge varit frånvarande från mobilmarknaden, men återvänder nästa år under ett licensavtal med finska HMD Global. Läs mer

21

Över en miljon Android-enheter infekterade med skadlig kod

Den senaste mjukvaruattacken mot Android-enheter heter Gooligan, som genom skadlig kod i applikationer stjäl e-mailkonton och annan känslig information. Läs mer

4

Nvidia Geforce GTX 1050 för bärbara datorer lanseras på CES 2017

Det blir bärbara speldatorer runt 10 000-kronorsstrecket i samband med CES 2017, som markerar startskottet för den mobila varianten av Geforce GTX 1050. Läs mer

15

Fitbit på väg att förvärva Pebble

Pebble har genomfört flera rekordkampanjer de senaste åren på Kickstarter, men dras ändå med finansiella problem. På grund av detta väntas nu företaget förvärvas av Fitbit. Läs mer