SweClockers testar AMD Radeon RX 480 med Radeon Software 16.7.1

SweClockers testar AMD Radeon RX 480 med Radeon Software 16.7.1

En uppdaterad drivrutin ska lösa problemen med PCI Express-effekt för referensmodellen av AMD Radeon RX 480. SweClockers har testat den nya mjukvaran.

AMD Radeon RX 480 lanserades den 29 juni, och hamnade omgående i fokus för heta diskussioner på internet. Anledningen var var främst att referensmodellen av grafikkortet visade sig överskrida PCI Express-specifikationen för effektuttag, något som skapade oro för instabilitet eller i värsta fall komponentskador.

AMD själva bekräftade problemet, och utlovade en lösning inom kort. Resultatet blev drivrutinen Radeon Software 16.7.1, vilken balanserar om effekttuttaget för att minska belastningen på PCI Express-porten. Mjukvaran introducerar även ett kompatibilitetsläge för att minska grafikkortets totala effektuttag.

IMG_8988.jpg

Radeon Software 16.7.1 jobbar runt problemet

Den nya drivrutinen Radeon Software 16.7.1 kodar i korthet om effektkontrollen för Radeon RX 480 vid varje uppstart, utan att permanent ändra kortets VBIOS. Syftet är att få en bättre uppdelning mellan PCI Express-porten och den separata 6-pinskontakten.

Med den färska mjukvaran ute i det fria passar PC Perspective på att kontrollera vad AMD egentligen förändrat. Redaktionen bakom har utrustning för att mäta effektåtgång och strömuttag väldigt exakt, samt uppdelat för PCI Express-porten respektive extra 6-pinskontakten.

metro4k-all.png

Bildkälla: PC Perspective.

Titeln som i ursprungliga testet gav tydligast resultat var Metro: Last Light vid 4K UHD. Med originaldrivrutinen Radeon Software 16.6.2 syns det tydligt hur både PCI Express-porten och 6-pinskontakten levererar i runda slängar 80 watt var över 12 V-linan, jämnt fördelat över båda. Specifikationen för PCI Express-porten säger att maxtaket är 66 watt kontinuerlig förbrukning för 12 V-delen.

metro4k-all_0.png

Bildkälla: PC Perspective.

Med den nya drivrutinen Radeon Software 16.7.1 är skillnaden tydlig. AMD balanserar om effektåtgången, så att en större del hamnar på 6-pinskontakten. Resultatet är ett snitt på 70 watt för PCI Express-porten – fortfarande över specifikation, men mycket närmare.

Baksidan är att den extra 6-pinskontakten landar närmare 90 watt i snitt, fortsatt en bra bit över formella specifikationen. Här handlar det dock om en anslutning direkt kopplad till nätdelen, där varje ledare har betydligt högre toleranser. Praktiskt bör det med andra ord vara ett ickeproblem.

metro4k-all-compat.png

Bildkälla: PC Perspective.

Sist men inte minst, med Compatibility Mode aktiverat pressas den totala effektåtgången ytterligare. Uttaget över PCI Express-porten minskar till strax över 65 watt för 12 V-linan, med andra ord enligt specifikation. För den extra 6-pinskontakten handlar det om i runda slänga 85 watt över 12 V-linan.

SweClockers testar prestandapåverkan

Drivrutinen Radeon Software 16.7.1 innehåller inte bara omfördelning av effektuttaget hos Radeon RX 480. Mjukvaran introducerar även vissa prestandaförbättringar samt nya kompatiblitetsläget. Det sistnämnda arbetar bland annat genom att hålla nere klockfrekvenser, vilket AMD menar kan ge aningen lägre FPS-värden.

Resultatet ska enligt företaget bli samma eller aningen högre prestanda vid standardläge ställt mot äldre drivrutinen Radeon Software 16.6.2. Med kompatibilitetsläget aktivt hålls frekvenserna tillbaka, något som dock i viss mån ska uppvägas av nya optimeringar.

SweClockers tester visar att prestandaskillnaderna i praktiken är minimala. Den nya drivrutinen bjuder generellt på någon extra bildruta per sekund, samtidigt som kompatibilitetsläget innebär att en smula kraft försvinner.

Ett nämnvärt undantag är Grand Theft Auto V, där Radeon RX 480 vid lansering hade stora problem med irriterande frysningar. För nya drivrutinen har AMD optimerat, vilket ger en betydligt mjukare upplevelse.

Effektmässigt innebär förändringarna AMD gjort med Radeon Software 16.7.1 att det totala effektuttaget ökar en smula, något som är i linje med andra webbplatsers mätningar. När kompatibilitetsläget aktiveras sjunker siffrorna dock, och snittet för systemet landar 10 watt lägre.

En titt på frekvenserna under belastning avslöjar inga världsomvälvande skillnader. Direkt ställt mot Radeon Software 16.6.2 innebär nya 16.7.1 i stort sett samma frekvenser, utan varianser värda att påpeka.

Med Compatibility Mode aktiverat hålls frekvenserna tillbaka en smula, vilket lägger linjen strax under övriga två. Det rimmar väl med mätningarna av bildfrekvens vilka hamnar en smula lägre ställt mot standardläget.

AMD Radeon RX 480 får tillbaka "Bra produkt"

Med siffrorna i hand väljer SweClockers redaktion att åter ge Radeon RX 480 utmärkelsen "Bra produkt" – om än i den svagare delen av skalan. Även om mätvärdena fortfarande är på gränsen till eller utanför specifikation är det på ett sätt som sannolikt inte påverkar övriga systemet – den nya effektfördelningen bör ta bort risken för störningar eller skador.

AMD:s lösning är inte perfekt, bland annat då balanseringen kräver att rätt drivrutin laddas in för att fungera. Mjukvaran är dock sannolikt det bästa företaget kan göra i dagsläget, ett hyfsat plåster på såret – i alla fall för Windows-användare.

IMG_8978.jpg

Med det sagt gör de flesta entusiaster sannolikt rätt i att vänta på modeller från partnertillverkare. Referenksortet har underdimensionerad kylning och lämpar sig inte för drift utöver standardfrekvenserna. Överklockning riskerar dessutom att pressa upp effektuttaget till nya nivåer – något som i praktiken motverkar AMD:s färska lösning.

Mer information och detaljerade mätningar finns hos bland annat PC Perspective och Tom's Hardware.

Kommentarer till artikeln

106 debattinlägg

Skicka en rättelse
3

Live: Nintendo-kväll med Geeks Gaming

Häng med när Geeks Gaming spelar både nytt och gammalt från Nintendo. Galleriet kommer uppdateras löpande från kvällens gång. Läs mer

Blixtsnabb SSD-lagring bakom lucka tio

  • igår 12:00

Det är dags för den tionde luckan i Geeks Julkalender, och här erbjuder Inet ett förmånligt pris på en rymlig SSD. Läs mer

12

Fredagspanelen 126: Oculus Touch, AMD Crimson ReLive och Fitbit förvärvar Pebble

Jonas och Kenneth rasar över uteblivna smarta klockor, snackar nya drivrutiner och blir påtvingade ett grandiost julpynt i veckans avsnitt av fredagspanelen. Läs mer

24

Julstämning med Bluetooth-styrd ljusstake

Till julen hör ljusstakar och slingor i alla tänkbara tappningar. Medlemmen Sennaho skruvar upp konceptet genom att introducera styrning via Bluetooth. Läs mer

39

The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

I och med nästa uppdatering av svenska Massives The Division introduceras stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, vilket ska medföra bättre prestanda i högre upplösningar. Läs mer

16

Google, Oculus och HTC med flera går samman för att bilda VR-förening

För att främja utveckling och innovation inom virtuell verklighet går flera stora aktörer samman och bildar Global Virtual Reality Association, ett samarbete som ska forma framtiden för VR. Läs mer

25

Bitfenix avtäcker Shogun – chassi med dubbla paneler av härdat glas

Dubbla paneler av härdat glas, gedigen konstruktion och plats för en uppsjö av hårddiskar. Dessa är några av paradnumren för Bitfenix senaste flaggskeppschassi Shogun. Läs mer

31

SweClockers logotyp pyntad för jul!

Nio stilfulla jullogotyper gick till final och efter att medlemmarna fått säga sitt är det ett bidrag som med bred marginal kammat hem segern, och får sprida julstämning på SweClockers. Läs mer

12

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet. Läs mer

10

Testpilot: Cooler Master Mastermouse Pro L

Cooler Masters modulära mus Mastermouse Pro L passar både vänster- och högerhänta samt olika greppstilar. Testpiloten Niklas Huhtala sätter tänderna i modellen och ser vad den går för. Läs mer

65

Microsoft samarbetar med Qualcomm för att ta Windows 10 till ARM-processorer

I ett något oväntat drag meddelar nu Microsoft att Windows 10 i framtiden kommer kunna köras på ARM-processorer, med stöd för samtliga Windows-applikationer och spel. Läs mer

65

AMD introducerar Radeon Software Crimson ReLive

Ett år efter introduktionen av mjukvarusviten Radeon Software Crimson har det blivit dags för nästa inkarnation, där en av de stora nyheterna är en hårdvaruaccelererad inspelningsfunktion. Läs mer