För två år sedan köpte Microsoft upp de intellektuella rättigheterna till spelserien Gears of War – ett drag som inte var helt oväntat med tanke på spelens stora framgångar för företagets spelkonsol Xbox 360. Detta innebar även att den ursprungliga utvecklaren Epic Games lämnade över stafettpinnen till den nybildade Microsoft-studion The Coalition, som skulle ta arvet vidare till nästa generations spelkonsol och denna gång även PC-plattformen.

The Coalition gjorde under våren premiär med en remake av det ursprungliga Gears of War, som fick generellt god kritik i sitt Xbox One-utförande. Till PC var det däremot en rejäl katastrof, med stora prestandaproblem som kombinerades med Microsofts strulande butikssystem i Windows 10, samt det vid stunden opolerade applikationssystemet UWP.

gears4_e3_2016_3_jd-654051f7df9d46a58f0788c86b8ff5bf.jpg

Till dagsfärska Gears of War 4 säger sig utvecklarna ha lärt sig en rejäl läxa från sin första titel, där en hel del extra kärlek ska ha lagts på PC-versionen – något som är särskilt viktigt då titeln är en del av Microsofts Play Anywhere-koncept, där användare som köper titeln på Xbox One även får PC-ditot på köpet.

Under huven syns Epic Games grafikmotor Unreal Engine 4 som körs i DirectX 12 under Microsofts applikationsplattform UWP. Lyckligtvis har den sistnämnda plattformen filats till en hel del sedan i våras, vilket innebär att den numera har stöd för både upplåst bildfrekvens och adaptiv synkronisering med både Freesync och Gsync. Nu återstår det bara att se om The Coalition har gjort hemläxan och optimerat spelet fullt ut för PC.

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz

Moderkort

Asus Z170 Pro Gaming

Minne

8 GB Corsair Vengeance, 2 666 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 470 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 390X (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 380X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 380 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 290X (Ü) (4 GB)

  • AMD Radeon R9 280X (3 GB)

  • Nvidia Titan X "Pascal" (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX Titan X (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 960 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 250 GB

Nätaggregat

Corsair RM750x 750 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 AU Professional 64-bit

Prestandatestet av Gears of War 4 utförs på SweClockers Vinterdator 2015, där grafikkortet är den enda komponenten som roteras. Datorn kommer med den populära fyrkärniga processorn Core i5-6600K, som vi överklockat till 4,2 GHz över samtliga kärnor. Mätningarna med hjälp av titelns inbyggda benchmarkläge, vilket kör en förbestämd slinga och spottar ur sig prestandasiffrorna i slutet.

Gears of War 4 2016-10-11 14_32_00.jpg

Drivrutinsmässigt används den senaste versionen från respektive tillverkare. Detta innebär Geforce Drivers 373.06 WHQL för Nvidia samt Radeon Software 16.10.1 Hotfix för AMD. Testerna körs i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar vid den förinställda detaljnivån "Ultra".

Vi inleder prestandatesterna med att köra igenom samtliga detaljlägen med de högintressanta mellanklasskorten Geforce GTX 1060 och Radeon RX 480 – något som ger oss en bra bild av vad många användare kan förvänta sig för prestanda av titeln.

Testresultat, Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

152/115

100/77

51/40

Medium

115/91

76/62

39/32

High

103/84

67/55

34/28

Ultra

84/68

53/44

26/22

Efter gårdagens prestandatest av Mafia III är siffrorna som presenteras från Gears of War 4 en fullkomlig dröm. Med Geforce GTX 1060 monterad i Vinterdatorn spottar spelet ur sig riktigt fina resultat, där även skyhöga "Ultra" är fullt gångbart i 2 560 x 1 440 pixlar. De som spelar vid populära 1080p kan njuta av en silkeslen upplevelse som håller sig genomgående över 60 bilder per sekund.

Testresultat, AMD Radeon RX 480 (8 GB)

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

150/114

95/73

49/38

Medium

108/87

72/57

36/30

High

94/72

64/51

32/25

Ultra

77/62

48/40

24/20

Trots att det rör sig om Nvidia-sponsrad titel kan vi glatt meddela att Gears of War 4 rullar alldeles utmärkt på AMD-baserad hårdvara. Mellanklassaren Radeon RX 480 uppvisar något lägre resultat än Geforce GTX 1060, men ligger generellt riktigt fint till. Med högsta detaljnivå vid 1080p syns en härligt flytande bildfrekvens som konsekvent ligger ovanför 60 fps, samtidigt som även 2 560 x 1 440 pixlar fungerar helt godkänt.

I nästa steg roterar vid ett 20-tal populära grafikkort i Vinterdatorn, för att se hur de riktiga prestandamonstrena beter sig i spelets förinställda "Ultra"-läge.

Med den förhållandevis lättdrivna upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar rasslar det på rejält i det övre prestandasegmentet. Nvidias Pascal-kort tar inte helt oväntat ledningen, där många lägger sig en bra bit ovanför 100 fps-strecket. AMD är dock inga slöfockar utan kan visa framfötterna med exempelvis Radeon R9 Fury X, som ligger alldeles strax bakom Nvidias Geforce GTX 980 Ti. Faktum är att många av de svagare korten klarar sig riktigt bra, trots skyhög detaljnivå.

När fler pixlar ska skyfflas vid 2 560 x 1 440 är det fortfarande fullt möjligt att upprätthålla en godkänd bildfrekvens i detaljläget "Ultra". Både Geforce GTX 1080 och Geforce GTX 1070 uppvisar siffror som konsekvent ligger ovanför 60 bilder per sekund, och AMD:s Radeon R9 Fury X är inte långt ifrån. Faktum är att även äldre kort som Geforce GTX 970 och Radeon R9 380X kan presentera fullgoda resultat för den som inte är superkräsen.

Skyhöga 4K UHD är som bekant väldigt tungdrivet, och vid detaljnivån "Ultra" är det inte helt enkelt för de olika grafikkorten att hålla bildfrekvensen uppe. Senaste snittets Nvidia-kort ur prestandasegmentet gör dock ett bra jobb här, där flaggskeppet Titan X faktiskt uppvisar ett flyt som sällan skådas vid denna upplösning med allt ögongodis aktiverat.

Nämnvärt är att varken Geforce GTX 780 Ti eller Radeon R9 280X kan köras i denna upplösning då spelet spärrar dessa till följd av för lite grafikminne.

Processorbelastning

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet körs med vinterdatorns båda grafikkort vid kvalitet Ultra och upplösningen 1080p.

cpu_gow4.png

Processorbelastningen i Gears of War 4 pendlar något, och med korten i mellanklassen är det inga problem med att Vinterdatorns överklockade Core i5-6600K blir en flaskhals. Med modeller i det översta prestandasegmentet, däribland Titan X och Geforce GTX 1080 fanns det dock stunder då vi slog i ett CPU-tak vid lägre upplösningar.

Sammanfattande tankar

Med The Coalitions första titel Gears of War: Ultimate Edition färskt i minnet var redaktionens förväntningar på PC-versionen av Gears of War 4 inte direkt skyhöga. Därför blev vi extremt överraskade när spelet flöt nästan ofattbart bra, och inte bara i låga detaljnivåer, utan även med alla reglage uppvridna i taket.

PC-versionen av Gears of War 4 är ett praktexempel på hur ett spel för plattformen ska optimeras och exekveras. Titeln kommer med nästan oändliga inställningsmöjligheter, och ett flertal automatiska lägen för den lata användaren, där dessa faktiskt känns genomtänkta för respektive prestandasegment.

Gears of War 4 2016-10-11 14_31_04.jpg

Microsofts Windows 10-butik skulle dock fortfarande behövas filas till något, då denna fortfarande är ganska rörig. Lyckligtvis behöver man inte interagera med den efter spelet är köpt, då det skapas en direkt genväg via startmenyn. Förhoppningsvis fortsätter dock företaget att utveckla denna, då den trots allt är mil bättre nu än den var i våras.

Sammanfattningsvis är Gears of War 4 ett riktigt trevligt PC-spel som bjuder på mysigt ögongodis och riktigt bra flyt med både Nvidia- och AMD-baserad hårdvara.