Efter flera tunga år av omorganisation och produktportföljer som inte alltid kunnat mäta sig med konkurrensen är det på väg att vända för AMD. Bolaget har dock en bit kvar att gå innan de åter kan räkna med att göra vinst, någonting AMD själva trycker på när de presenterar siffrorna för fjärde kvartalet 2016.
Q4 2016 | Q3 2016 | Q4 2015 | |
---|---|---|---|
Intäkter | $1,11 miljarder | $1,31 miljarder | $958 miljoner |
Rörelseresultat | -$3 miljoner | -$293 miljoner | -$49 miljoner |
Nettovinst | -$51 miljoner | -$406 miljoner | -$102 miljoner |
Bruttomarginal | 32% | 5% | 30% |
Under perioden sjönk AMD:s intäkter från 1,31 till 1,11 miljarder dollar, men gick upp från 958 miljoner på årsbasis. Att AMD såg en nedgång kvartal till kvartal är säsongsbetonat, då systembyggare samt spelkonsolmakarna Microsoft och Sony gör sina inköp under tredje kvartalet inför julhandeln.
Rörelseresultatet för kvartalet landar på minus 3 miljoner och bolagets förlust på 51 miljoner. Positivt är att bolagets bruttomarginal gått upp med 2 procentenheter på årsbasis till 32 procent. Anledningen tillskrivs ökad försäljning av processorer och grafikkort, där marginalerna är större än skräddarsydda systemkretsar för Sonys och Microsofts spelkonsoler.
Det senare reflekteras på resultatet för divisionen Computing and Graphics, som innefattar processorer, styrkretsar och grafikkort. Framförallt ökad försäljning av grafikkort bidrog till att kategorin drog in 600 miljoner och gjorde en förlust på 21 miljoner, att jämföra mot 472 miljoner och en förlust på 66 miljoner för tredje kvartalet 2016.
Ljuspunkten för AMD är återigen Enterprise, Embedded and Semi-Custom, där bland annat systemkretsarna för Playstation 4 och Xbox One ingår. Intäkterna landar på 506 miljoner och vinsten på 47 miljoner, vilket är en nedgång från tredje kvartalet där kategorin drog in 835 miljoner och gav en vinst på 136 miljoner.
And with the new products that are coming up, in particular the Ryzen product we just talked about, with better gross margins and other products in the graphics base, we expect to continue to make progress in that segment and reduce the losses and get back to profitability.
För årets första kvartal räknar AMD med att intäkterna går ned med 11 procent (plus-minus 3 procentenheter), vilket fortfarande skulle vara en ökning med 18 procent mot Q1 2016. Vidare räknar bolaget med att åter göra vinst efter lanseringarna av Ryzen och grafikarkitekturen Vega.