Efter en fem år lång paus är Mass Effect tillbaka. Commander Shepards äventyr är dock över och istället fokuserar berättelsen i Andromeda på nya huvudkaraktären Ryder. Nytt är också grafikmotorn, där Unreal Engine ersatts av EA-favoriten Frostbite.

Läs recensionen av Mass Effect: Andromeda på FZ

MEA_February-47.jpg

Med nya Mass Effect installerat på ett av redaktionens testsystem passar det utmärkt med några snabba undersökningar. Den här gången ligger fokus på processorer, närmare bestämt några högaktuella modeller ur familjerna AMD Ryzen samt Intel Kaby Lake.

SweClockers testar Mass Effect: Andromeda

Redaktionen kör dels varje modell vid standardkonfiguration, dels utan respektive teknik för SMT aktiverad. Som grädde på moset testas dessutom AMD Ryzen 7 1800X med två, fyra samt sex kärnor deaktiverade. Fyra olika upplösningar används, allt från låga 1 280 × 720 pixlar till fullfjädrade 4K UHD.

Spelet rullar vid fördefinerade grafiknivån Ultra, med ett Geforce GTX 1080 Ti installerat i systemet, där drivrutinen är Geforce 378.92. Sekvensen som används är under inledande uppdraget Planetfall, vilket tar plats på åsk- och pangpang-täta Habitat 7.

Först ut är den lägsta upplösningen. Här får grafikkortet gott om tid att vila, vilket låter processorerna sträcka på benen. Resultatet är märkbara skillnadern i tabellen, där Intel Core i7-7700K med Hyperthreading aktiverat landar i topp.

Efter det blir avstånden mindre. Samma processor utan SMT tar andraplatsen, tätt följd av AMD Ryzen 7 1800X. På efterkälken i ligan hamnar föga förvånande tvåkärniga Core i3-7350K med fyra aktiva trådar.

Den sistnämnda modellen utgör ett specialfall, då det inte går att köra tester utan Hyperthreading. Mass Effect: Andromeda vägrar kort och gott att starta med bara två aktiva trådar.

När upplösningen vrids upp ett snäpp blir skillnaderna snabbt mindre. Intel Core i7-7700K ligger fortfarande i topp, men det handlar endast om ett fåtal bildrutor per sekund ned till övriga modeller. Utstickaren är åter Core i3-7350K som inte riktigt hänger med, och som vägrar starta helt utan Hyperthreading.

Fler pixlar, mindre skillnader och i stort en rak linje över staplarna. Prestandan är jämbördig mellan alla testade konfigurationer, undantaget Intel Core i3-varianten som hamnar en smula på efterkälken respektive inte startar alls.

Vid 4K UHD är processorn långt ifrån systemens svagaste länk. Resultatet är mer eller mindre samma siffror över hela brädet.

Renderingstider i Mass Effect: Andromeda

Förutom FPS-värden är det även intressant med renderingstider. De ger i någon mån ett mått på "mjukhet", där både hack i bildflödet och kontinuerliga ojämnheter registreras. Åter handlar det om Geforce GTX 1080 Ti för samtliga konfigurationer.

Vid den lägre upplösningen syns i stort sett inga skillnader mellan processorerna sett till hur jämnt renderingstiderna levereras. Mass Effect: Andromeda levererar ett mjukt bildflöde oavsett konfiguration, där antalet störande hack hålls till ett minimum. Undantaget är möjligen Core i3-processorn, som uppvisar aningen större grundvariation.

Samma sak följer föga överraskande med när upplösnigen vrids upp ett steg. Både AMD Ryzen och Intel Kaby Lake är på alla sätt kapabla att leverera en mjuk upplevelse i senaste Mass Effect, där det subjektivt är noll skillnad mellan toppmodellerna. Åter är det Core i3-varianten som står för den minst jämna linjen.

AMD Ryzen 7 1800X med inaktiverade kärnor

Samtliga nuvarande AMD Ryzen-modeller kommer med totalt 8 aktiva kärnor för 16 trådar. Framåt väntar dock nedskalade varianter med 6 kärnor respektive 4 kärnor, vilket gör det intressant att se vad som händer på prestandafronten.

SweClockers laddar systemet med Ryzen 7 1800X och kör några ytterligare tester i Mass Effect: Andromeda. Det handlar dels om två, dels om fyra inaktiverade kärnor. Tänkvärt är att det handlar om just kärnor som slås av, vilket inte nödvändigtvis representerar framtida Ryzen-modeller. Se siffrorna som akademiska!

Vid den lägsta upplösningen syns tydliga skillnader när kärnor inaktiveras. Allt eftersom pixlarna blir fler minskar avstånden, och vid 2 560 x 1 440 pixlar ligger tre av fyra konfigurationer på samma nivå.

Undantaget är AMD Ryzen 7 1800X nedskalad till endast två kärnor och fyra trådar. Uppsättningen håller tillbaka grafikkortet hela vägen upp till 4K UHD, även om skillnaderna i det sistnämnda fallet är små.

20-03-2017_23-53-01.png

Well..

Sammanfattande tankar

När kritikerna får säga sitt når Mass Effect: Andromeda inte upp till tidigare delar i serien. Titeln har fått ett ljummet mottagande, där Ryder av allt att döma inte kan fylla Shepards rymdstövlar.

På processorfronten är det dock inga större bekymmer. Titeln fungerar utmärkt med både AMD och Intel under skalet. Ryzen och Kaby Lake i de högre skolorna räcker utan tvekan till för att mata grafikkortet med data, speciellt när upplösningen skruvas upp.

Mass Effect: Andromeda finns på PC, Playstation 4 samt Xbox One och lanseras idag för den nordamerikanska marknaden. Till Europa kommer spelet den 23 mars.

Diskutera Mass Effect: Andromeda i forumet