En stor snackis på grafikkortsfronten de senaste månaderna har varit AMD och företagets kommande grafikarkitektur Vega. Först ut blir Radeon Vega Frontier Edition, vilken släpps i den 27 juni och riktar sig mot professionella användare med stort fokus på maskininlärning.

Inför årets Computex-mässa meddelade AMD att de skulle visa Radeon RX Vega för spel, men att de inte skulle handla om en regelrätt lansering. Istället berättade företaget under mässan att lanseringen sker senare under sommaren, närmare bestämt under grafikkonferensen Siggraph som pågår från den 30 juli till 3 augusti.

AMD visade inte grafikkort i fysisk form, utan valde istället att demonstrera när speltiteln Prey kördes med två stycken Radeon RX Vega samt en 16-kärnig AMD Ryzen Threaddripper-processor i 4K-upplösning och detaljnivån inställd på Ultra. Några exakta prestandasiffror visades dock inte under presentationen.

Radeon RX Vega var från början tänkt att lanseras tidigare under året. Arbetet har enligt företagets grafikchef Raja Koduri dragit ut på tiden då de stött på vissa svårigheter med nya tekniker som HBM2-minne, där det ryktas om att bolagets primära partner SK Hynix har tillverkningstekniska problem.

Utöver HBM2-minnet kommer grafikkretsen med 64 beräkningsenheter enligt arkitekturen Next-Generation Compute Unit (NCU) för 4 096 streamprocessorer och för toppmodellen väntas klockfrekvenserna för dessa ligga på runt 1 600 MHz.

► Läs alla artiklar från #computex-2017