När Star Wars: Battlefront II skulle lanseras november 2017 var det många som såg fram emot att det, till skillnad från första, fick en kampanj. Längtan flyttades dock över till irritation och kontroverser kring belöningssystemet kombinerat med mikrotransaktioner, där folkstormen tvingade Electronic Arts att backa från det senare innan lansering.

Sedan dess har spelutgivaren arbetat på ett omarbetat belöningssystem och att implementera mikrotransaktioner, där spelare endast kommer kunna köpa kosmetiska föremål som inte ger "orättvisa" fördelar. I en intervju med The Verge talar Electronic Arts nya chefsdesigner Patrick Söderlund om kontroverserna.

I’d be lying to you if I said that what’s happened with Battlefront and what’s happened with everything surrounding loot boxes and these things haven’t had an effect on EA as a company and an effect on us as management. We can shy away from it and pretend like it didn’t happen, or we can act responsibly and realize that we made some mistakes, and try to rectify those mistakes and learn from them.

I februari framgick att Star Wars: Battlefront II underpresterat och landade väl under säljmålen. I intervjun medger även Söderlund att det är en erfarenhet som påverkat företaget och dess ledning, som han menar tagit till sig av kritiken och försöker lära av sina misstag.

I takt med att spel blivit allt mer komplexa och därmed dyrare att utveckla har fler stora aktörer börjat med mikrotransaktioner och nedladdningsbart innehåll (DLC), då den traditionella modellen med att sälja spel till fullpris inte längre är lönsam. Det här har dock visat sig vara en svår balansgång.

We have taken significant steps as a company to review and understand the mechanics around monetization, loot boxes, and other things in our games before they go to market. For games that come next, for Battlefield or for Anthem, [players have] made it very clear that we can’t afford to make similar mistakes. And we won’t.

Vidare berättar Söderlund att bolaget gjort stora framsteg när det kommer till att förstå hur mikrotransaktioner påverkar spel. Han menar också att Electronic Arts inte har råd att göra om samma misstag med nästa Battlefield och Anthem, Biowares kommande stortitel som av många ses som ett svar på Bungies Destiny-serie.

Intervjun avslutas med att Söderlund erkänner att spelutgivaren tar till sig av kritiken, men att det i slutändan endast är i handling som de kan visa på en förbättring. Han är också ödmjuk inför att kritiken kan komma att blossa upp på nytt, men att Electronic Arts har för avsikt att ta till sig av och lära även av nya misstag.