Doom III

Idag släpps det efterlängtade Doom III från ID Software i Svenska butiker. Det har varit en lång väntat för de flesta men nu har spelet alltså nått Sverige. Vi lyckades få tag i ett förhandsexemplar och har testat det intensivt senaste dagarna. Vi börjar med att presentera en krönika som dels beskriver spelet, men också förklarar vad det kan göra med ens sömn och nerver.

Id Software har som bekant släppt sin skapelse som skapat så otroligt mycket diskussioner på Internet senaste 2-3 åren: Doom III. Det har läckt alpha-versioner, skrivits böcker om skapandet och otroliga filmer ur spelet har visats som spelentusiaster har dregglat över under tiden det har utvecklats. Idag släpptes spelet i Sverige och finns nu att få tag på i spelbutiker. Jag lyckades få tag i ett förhandsexemplar av spelet och installerade spelet på kvällen när den ljusa sommarnatten inte längre är så ljus.

Jag blev mycket nöjd när jag hade installerat spelet. Spelet valde nämligen inställningar efter kalkulerad hårdvara. Mitt nyinförskaffade Radeon X800 Pro surrade ljuvligt i datorn och Doom III valde grafikläget "High Quality". Grafikkortet var mest tänkt för Doom III och jag ställde in fyra gångers kantutjämning för att pressa det ytterligare. Förväntan över grafiken i spelet var mycket höga och jag kunde knappt vänta på att installationen skulle ta slut.

Jag var mycket upphetsad när man först startar upp det. Så lång tid av väntan och tittande på filmer från spelet har satt sina spår, jag var praktiskt taget den lilla killen som fick ett nytt Commandore 64-spel och satte det i bandspelaren och kunde knappt sitta på stolen av förväntningar.

Spelet började med stämningsfylld musik och med snus under läppen och glaset med cola bredvid mig startar jag ett New Game och känner en stor lättnad av att äntligen äga spelet och kunna spela det. Efter en inledning börjar det med att jag kommer som en yrkesmilitär till en avlägset belägen forskningsstation på mars. Året är 2051. När jag själv kan springa runt förvånas jag verkligen hur pass snyggt det är. Mitt nyinförskaffade ATi Radeon X800-grafikkort kom verkligen till rätta i spelet. Man har ju sett filmer i hundratal, men de gör knappast spelet rättvisa.

När jag beundrat miljöerna och grafiket ett slag börjar jag med uppdragen, jag hänvisas till chefen för säkerheten på forskningsstationen där jag får i uppdrag att lokalisera en försvunnen doktor som senast sågs i de undre delarna av stationen. Jag fick även en PDA där jag kan se mina uppdrag och dylikt. Jag råkar snubbla på någon annans PDA som jag självklart hackar genom att ladda upp all information från den till min egna. Jag lyssnar på ett ljudband från en annan militär precis som mig själv, han berättar att fler och fler personer har försvunnit och att han vill bort från stationen illa kvickt.

Jag fortsätter till de undre delarna av stationen och möter flertalet personer som verkar lite skärrade på vägen. Vidare träffar jag på några arbetare som försöker laga en elcentral, varpå det 2 minuter senare blir helt svart och jag kan inte ens se mina egna fötter. Jag plockar upp den grovt underdimensionerande ficklampan och försöker hitta vägen.

Det hörs metalliska ljud där jag i min ensamhet försöker hitta vägen i det komplexet som påminner om industribyggnaden i slutscenen i Terminator 2, fast bra mycket trängre. Industrikomplex brukar visserligen låta mycket men jag gillar inte ljudet av någonting alls då jag knappt ser vart jag går i de dunkla gångarna i underjordskomplexet.

Jag färdas vidare mot det okända målet, för uppdraget att hitta och rädda den spårlöst försvunna doktorn har ersatts med att rädda mig själv. Till slut efter jag minst måste gått 1 kilometer öppnar jag sista dörren där jag möter doktorn som jag utsändes för att hitta. Han övervakar något sorts projekt som pågår - inte ovanligt på en forskningsbas.

Han säger att han övervakar ett projekt som testas just nu - när någonting händer. Han skriker febrilt och verkar förfasad över något som hänt på monitorerna han övervakar. Helt plötsligt blir det helt totalsvart och ett fasligt liv. Marken skakar och något fruktansvärt händer - det verkar som om projektet han nyss övervakade har gått rent ut sagt åt helvete. På de skakande monitorerna ser man att någon slags portal har öppnats och ur den formligen pressas det in monster som ser mycket elaka ut.

Efter det blir det totalt haveri, datorerna går sönder och elen bryts till viss del. Jag går upp mot forskaren i alarmet och har väl i tankarna att jag nu måste rädda honom från eventuella monster och samtidigt skydda honom. Men när jag närmar mig honom ser jag att en förändring sker, hans ansikte blir grått och nästan monsteraktigt. Efter att han har stått still i ett par sekunder ger han ifrån sig ett skrik och börjar springa mot mig. Jag var inte beredd på detta och springer bort från honom och plockar upp min pistol jag fick när jag äntrade underjordskomplexet.

"Jag kan inte skjuta honom" tänker jag och väntar ett par sekunder innan han kommer riktigt nära. Det verkar som han är ute efter att ha ihjäl mig då han har förändrats från en lugn doktor till en galen zombie. Jag sätter några välriktade skott mot honom och han segnar ner. Alarmet i hela kompexet fortsätter och nästan all el verkar borta samtidigt som marken skakar och det låter som om hela underjordsstaden håller på att gå under.

Efter detta börjar helvetet. Zombies hoppar ut från varje mörkt hörn och jag möter värre saker än dessa. Jag hoppar till flera gånger, det är mycket värre än den läskigaste film jag någonsing sett. Jag spelar i cirka 2 timmar helt fastklistrad framför stolen, jag vill inte spela men ändå måste jag se hur det hela slutar.

Jag reser mig från stolen och känner mig lite vimmelkantig, upplevelsen jag har haft denna kväll är något man inte upplever varje dag direkt. Jag känner mig lättad av att äntligen fått spela spelet, men olustig på grund av spelets karaktär. Jag märker att det är mörkt i resten av lägenheten när jag ska gå till badrummet och borsta tänderna och på något sätt känner jag mig rädd, riktigt rädd. Om man har en förmåga att skrämma upp sig själv ska man inte spela Doom III.

När jag sedan kommer tillbaka till rummet som är någorlunda upplyst stänger jag kvickt dörren av ren reflex. Jag lägger mig horisontellt på sängen och försöker somna. Bilder av galna zombieliknande doktorer, mörka gångar med illavarslande ljud och andra läskiga monster passerar min vy medan jag försöker somna.

Jag somnar, men då börjar det riktigt läskiga. Jag drömmer att jag är samma person som i spelet, tungt beväpnad och med en stor rustning (som väger mycket, tro mig), på jakt efter någonting. Jag går i en mörk gång med rök som kommer från krossade rör utmed gångens tak. Jag hör ett monsterliknande ljud och stannar upp i ett par sekunder och ser sedan en människoliknande zombie komma rakt framför mig som springer ut ut röken. Han ser mycket läskig ut och är helt inriktad på mig. Just då kan jag inte röra mig, vågar inte, kan inte. Han springer rakt på mig och tar sin stora hand och drar ett slag i huvudet. Jag vaknar, svettig och rädd.

Just i ögonblicket jag vaknar känner jag mig mycket sårbar, går försiktigt upp, öppnar dörren till lägenheten och tittar efter något. Jag är nästan kvar i drömmen. Fort springer jag och tänder alla lampor jag kan i lägenheten, efter mycket möda och ängsliga blickar mot de mörka hörnen. Sedan sätter jag mig framför datorn och undrar vad jag ska göra. Sova går inte. Jag har inga tankar på att starta upp spelet igen direkt heller. Efter att jag gått igenom kvällen i huvudet och försökt lugna ner mig själv tar jag chansen att försöka sova igen.

Just första drömmen kommer jag ihåg kristallklart, men resten av natten var rent ut sagt värre än spelet. Jag vaknar ideligen med mardrömmar, vänder och vrider mig i sängen och försöker få natten att gå. Dagen efter är jag mycket trött och utmattad, precis som jag har varit på forskningsbasen och slagits mot zombies - vilket jag i viss mån har.

Efter gårdagen har jag ett par funderingar i huvudet. Hur kommer spelen se ut om 5 år? Doom III är verkligt, så verkligt som något spel har varit. Det har funnits flertalet spel som gjort mig lika rädd (Alien versus Predator, FarCry, Half-Life, m.fl.), men inget spel som fått mig att drömma fasliga mardrömmar och gjort mig till en trött, vandrande zombie dagen efter.

Börjar grafiken bli för snygg? Ifall en speltillverkare bara vill kan de producera så pass läskiga spel att man knappt vågar spela det. Hur skulle Doom III påverka en lite yngre spelare, säg en 13-åring?

Jag vet inte. Men när jag var mindre såg jag filmen "Hajen" och fortfarande får jag för mig ibland att det finns hajar i stockholms skärgård, det är som om minnet etsat sig fast i huvudet och inte vill försvinna. Gäller detta dagens ungdomar kanske med datorspel?

Vi får hoppas att alla föräldrar som läser detta tar sitt ansvar och inte låter sina yngre barn spela spelet. Jag är möjligen något överkänslig och ovanligt rädd, men när man byggt upp förväntningar i cirka tre år är det svårt att inte "leva sig in" i spelet. Jag vill varna samtliga som tänker köpa spelet - spela aldrig när det är mörkt ute och var inte övermodiga - de finns därute!

Kommentarer till artikeln

100 debattinlägg

5

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

85

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

22

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

41

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer

66

Nintendo Switch utan strömningstjänster vid lansering

Strömningstjänster som Netflix kommer inte stödjas av Nintendo Switch vid lansering. Detta då Nintendo i första hand vill se till att Switch blir en så bra spelkonsol som möjligt. Läs mer

74

LG och Sony slår spiken i kistan för 3D TV

Efter några år av pyspunka upphör de sista stora TV-tillverkarna med 3D i sina senaste modeller, för att istället lägga fokus på 4K UHD, HDR och smarta funktioner. Läs mer

7

Fulkultur om tecknade serier

Folkbildning utanför finkulturens salonger fortsätter när Fulkultur sänder nytt avsnitt, som idag handlar om tecknade serier. Läs mer

37

Test: Razer Deathadder Elite

Senast att äntra testlabbet är Razers uppdaterade Deathadder Elite, där utseendet känns igen från tidigare. Istället står en uppdaterad sensor och exklusiva brytare för nyheterna. Läs mer

30

LG G6 lanseras inför Mobile World Congress

Dagen innan Mobile World Congress i Barcelona håller LG evenemang för nya flaggskeppet G6, som bland annat får en 5,7-tumsskärm med bildförhållandet 18:9. Läs mer

44

Microsoft Surface Book lanseras i Sverige

Den bärbara hybriddatorn Surface Book från Microsoft uppdaterades under förra året med en ny modell med kraftfullare prestanda och lanseras under våren för första gången i Sverige. Läs mer

98

AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Med arkitekturen Zen hoppas AMD slå hål på Intels järngrepp om servermarknaden, detta genom att erbjuda upp till 32 kärnor till ett lägre pris. Läs mer

41

HTC Vives Lighthouse-fyrar uppdateras med ny design och lägre pris

Valve bekräftar att nya Lighthouse-fyrar släpps till HTC Vive senare i år, vilka tack vare en ny design ska bli billigare, tystare och mer energieffektiva. Läs mer