Vad alla bör veta om drm

Det senaste året har digital rights management, eller drm som det kort kallas, tillslut fått ett riktigt fäste på mediemarknaden. Apple har med sin populära mediaspelare Ipod banat vägen och närmast cementerat en dominans som inte ens giganter såsom Microsoft ser ut att kunna rubba. Men vad är egentligen drm, och vad är det egentliga syftet?

Det är ingen som tvivlar på att allting går att kopiera. Många snackar till och med om en slags naturlag, det vill säga att allt som går att spela upp även (till slut) kommer gå att kopiera och därmed reproducera i all oändlighet. Vi ser det hela tiden, allt ifrån webbsidor i den juridiska gråzonen såsom The Pirate Bay till mer kommersiella aktörer som Youtube och Myspace innehåller ett överflöd med upphovsrättskyddat material som egentligen aldrig skulle hittat ut till den icke-betalande publiken.

Det är heller ingen nyhet att i princip all media som säljs är drm-skyddad i en form eller annan. Dvd-filmer har krypterade filer, musikskivor använder sig av en uppsjö olika tekniker som ger datoranvändare huvudbry och tv-spel är skyddade med hemliga format och sluten hårdvara. Men ändå, på något outgrundligt sätt, finns allting tillgängligt bara några musklick bort helt gratis och utan några som helst begränsningar.

Digital rights management är industrins svar på användarnas ovilja att forma sig efter den av mediegiganterna konstruerade affärsmodell som nu ser ut att gå mot sitt totala misslyckande. Namnet är ett samlingsbegrepp för en mängd olika tekniker som används för att kontrollera hur, var, när, och av vem media eller mjukvara används. Den officiella versionen är att drm-skydden är till för att göra livet svårt för illvilliga pirater, men är det verkligen så?

Laglydiga användare är de verkliga förlorarna i medieindustrins krig mot kopiorna. Vi märker det hela tiden: datorspel med långsamma laddningstider och ett konstant tjatande efter cd-skivor eller den senaste patchen, musikfiler som endast går att spela upp i ett fåtal mp3-spelare och datorprogram som spionerar på användaren.

Piratkopierarna har inga av dessa problem. De kan glatt använda sin musik i vilken spelare som helst, dela ut sitt mediebibliotek till vänner och bekanta och dessutom slippa allt vad licenser och drm heter. Medan de laglydiga användarna får ta smällarna kan de på fel sida om lagen roffa åt sig bland filmer som knappt gått upp på biograferna och spel som ännu inte kommit ut i butik. Och allt detta trots miljarder kronor investerade i dyra kopieringsskydd och drm-tekniker, helt gratis utan några som helst begränsningar.

Vad är då syftet med icke-fungerande begränsningar och kontrollmekanismer som endast är till nackdel för de betalande kunderna? Det hela handlar om att förskjuta makten från konsumenterna till producenterna. Genom att skapa en sluten och skyddad plattform kan industrin kontrollera marknaden på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt.

Det handlar inte längre om att stoppa piraterna, för det kriget går inte att vinna. Målet är att skapa en artificiell marknad som kontrolleras av de som äger de bakomliggande systemen, det vill säga ägarna av drm-skyddet. Vi börjar redan se det med Apple och Itunes Music Store där en tillväxtfas har övergått till ett försök att låsa marknaden genom att vägra licensiera ut drm-systemet till konkurrenterna. Genom att kontrollera marknaden, vad som får spelas upp och av vilka, försätts konsumenterna i beroendeställning till leverantören av tjänsten, hårdvaran och systemen.

De som har kunskapen och motiveringen att undvika allt vad drm heter och leka anarkist vid skrivbordet kommer alltid att kunna göra det. Förlorarna är de stora massorna, konsumenterna som gick på historierna om tjuveriet och snyftandet från musiker som inte längre får betalt för sin musik. För kampen mot piratkopiering har aldrig varit målet, utan sidoeffekten i försöken att låsa och kontrollera användarna.

16

Marknaden för spelhårdvara omsatte 266 miljarder kronor under 2016

Marknaden för spelinriktad hårdvara fortsätter växa och slog under förra året försäljningsrekord, där nästan hälften utgjordes av entusiastinriktade produkter i de övre prisklasserna. Läs mer

8

Samsung lanserar inte Galaxy S8 på Mobile World Congress 2017

Efter att Samsungs senaste flaggskepp Galaxy Note 7 bokstavligen brann upp bryter bolaget sin tradition och lanserar Galaxy S8 senare än väntat. Läs mer

18

Halo Wars 2 får systemkrav

Till skillnad från del ett släpps Halo Wars samtidigt för Xbox-plattformen och PC/Windows, där utvecklarna nu går ut med systemkrav för strategispelet. Läs mer

27

Steam uppdateras med möjlighet att flytta spel mellan hårddiskar

En ny uppdatering till speltjänsten Steam gör det nu lättare att flytta spel mellan hårddiskar och SSD-enheter, detta med en ny funktion som finns inbyggd direkt i mjukvaran. Läs mer

47

Apple stämmer Qualcomm för uteblivna betalningar och dyra patent

En ny rättstvist inleds mellan Apple och Qualcomm, där Apple stämmer processortillverkaren på motsvarande 8,8 miljarder kronor för bland annat överprisade patent. Läs mer

65

Samsung avslöjar varför Galaxy Note 7 började brinna

Efter flera månaders felsökning av Galaxy Note 7 berättar Samsung varför telefonerna började brinna, där resultatet visar att det i båda fallen handlade om felande batterier. Läs mer

20

Ubisoft släpper systemkrav för For Honor

Med endast veckor kvar till lansering går Ubisoft ut med systemkrav för For Honor, där utgivaren anger alltifrån åldrande till mer moderna doningar för att driva spelet. Läs mer

16

Testpilot: Tesoro Excalibur Spectrum SE

En ny typ av optiska brytare får SweClockers tangentbordskonnässör Niklas Huhtala att skutta av glädje. Det är dags för recensionen av Tesoro Excalibur Spectrum SE. Läs mer

21

Fredagspanelen 127: Intel Kaby Lake, AMD Ryzen och Nintendo Switch

I första Fredagspanelen för året orerar Jonas och Jacob om Intels nylanserade processorfamilj Kaby Lake, AMD:s stundande lansering av Ryzen och Nintendos skeva prissättning av Switch. Läs mer

177

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

33

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

48

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer