Creative svarar angående Alchemy

I början på denna månad rapporterade vi att Creative hade lanserat sin Alchemy-programvara för de som hade Soundblaster Audigy-ljudkort och ville ha fullt stöd för exempelvis Eax-ljudtekniken i Microsofts Windows Vista. Detta gjorde många läsare upprörda och nyheten har nästan fått 100 kommentarer och 1150 personer har röstat i omröstningen där 91,5 procent tyckte det var fel av Creative att ta betalt för Alchemy-programvaran.

För er som inte hängt med är Alchemy en programvara för att få fullt stöd för alla funktioner som är beroende av Directsound och Directsound3d i Windows Vista, där det så kallade hårdvaruabstraktionslagret har tagits bort. Hårdvaruabstraktionslagret är en mjukvara som implementerades först i Windows NT. Genom detta lager kan mjukvaran prata direkt med hårdvaran utan att gå via operativsystemets (i detta fall Windows) kernel. Detta togs förmodligen främst bort i Windows Vista på grund av att det kunde orsaka instabilitet och skada säkerheten på Windows Vista.

Creatives ljudkort var mycket beroende av Directsound och Directsound3d som var en del av Direct X. När detta inte längre fanns behövdes en programvara för att agera översättare från Directsound och Directsound3d till en ny api som heter Openal. Alchemy föddes på så sätt och har betatestats under en lång tid.

Alla Creative Soundblaster X-Fi-ägare kan utan problem ladda ner Alchemy-programvaran till Windows Vista helt gratis, men för de som äger ett Soundblaster Audigy-ljudkort har Creative valt att ta betalt 9,99 amerikanska dollar eller motsvarande cirka 66 kronor för mjukvaran. Creative är en av världens största tillverkare av ljudkort och är mycket stor när det gäller ljudprodukter generellt – hur kommer det då sig att de väljer att ta betalt för en mjukvara som gör att deras produkter fungerar fullt ut i Windows Vista?

Vi valde att ta kontakt med Creative, vilket var lättare sagt än gjort så här under semestertider. Till slut lyckades vi kontakta Jan Hvidberg som är ansvarig chef för it-produkter i norden hos Creative. Vi bad honom kommentera och förklara varför Creative väljer att ta betalt för Alchemy-programvaran:

Creatives Alchemy-projekt startades för att lösa problemet med att Microsoft tagit bort Direct X-hårdvaruabstraktionslagret i Windows Vista. Detta görs genom att Direct X-anropen översätts till Open AL, som stöds direkt av Sound Blaster X-Fi och ger tillgång till alla dess funktioner. Utan detta kommer de flesta spel att antingen inte ge ifrån sig något ljud alls, eller standardinställas till Direct X-mjukvarumixat tvåkanaligt stereoljud helt utan EAX-effekter, vilket drastiskt försämrar spelupplevelsen. Tanken var ursprungligen att projektet enbart skulle omfatta X-Fi och vara gratis för alla X-Fi-kunder, men önskemål från slutkunder under betatestningen ledde till att stödet utökades till att även omfatta Audigy-serien.

För att klargöra viss förvirring om hur vi tar betalt för drivrutiner – alla våra Vista-drivrutiner är tillgängliga för nedladdning utan kostnad, men de ytterligare resurser som krävs för att trygga utvecklingen och testningen av Creative Alchemy för Audigy måste på något sätt finansieras. Därav kommer den symboliska avgiften som Audigy-användare får betala. Creative Alchemy kommer inte att göras tillgängligt för Live-serien, eftersom det inte är en Open AL-plattform. Kom ihåg att man bara kan köpa Alchemy för Audigy på http://buy.soundblaster.com.

Vi rapporterade i början av juli att Soundblaster Live!-kunder också skulle få betala, men det verkar som om Creative inte stödjer Soundblaster Live!-ljudkorten i Windows Vista över huvud taget. Om det är någon som lyckats få igång exempelvis Eax på ett Soundblaster Live!-ljudkort i Windows Vista, tveka inte att kontakta oss i redaktionen.

Sist men inte minst, mer information om Alchemy finns hos Creative. Ursprungsnyheten finns att läsa här.

Kommentarer till artikeln

57 debattinlägg

Skicka en rättelse
23

Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar TItanfall-utvecklaren Mohammad Alavi. Läs mer

19

Windows 10 Creators Update gör det lättare att välja mellan olika energilägen

Till följd av efterfrågan från partnertillverkare kommer bärbara Windows 10-datorer få ett lätt åtkomligt reglage för olika energiprofiler med Creators Update. Läs mer

38

AOC avtäcker ultrabred 35-tumsskärm med 100 Hz

Det senaste tillskottet i AOC:s Agon-serie blir AG352UCG, en ultrabred spelskärm med 100 Hz bilduppdateringsfrekvens och Nvidia G-Sync. Läs mer

59

Nintendo Switch utan strömningstjänster vid lansering

Strömningstjänster som Netflix kommer inte stödjas av Nintendo Switch vid lansering. Detta då Nintendo i första hand vill se till att Switch blir en så bra spelkonsol som möjligt. Läs mer

70

LG och Sony slår spiken i kistan för 3D TV

Efter några år av pyspunka upphör de sista stora TV-tillverkarna med 3D i sina senaste modeller, för att istället lägga fokus på 4K UHD, HDR och smarta funktioner. Läs mer

7

Fulkultur om tecknade serier

Folkbildning utanför finkulturens salonger fortsätter när Fulkultur sänder nytt avsnitt, som idag handlar om tecknade serier. Läs mer

37

Test: Razer Deathadder Elite

Senast att äntra testlabbet är Razers uppdaterade Deathadder Elite, där utseendet känns igen från tidigare. Istället står en uppdaterad sensor och exklusiva brytare för nyheterna. Läs mer

30

LG G6 lanseras inför Mobile World Congress

Dagen innan Mobile World Congress i Barcelona håller LG evenemang för nya flaggskeppet G6, som bland annat får en 5,7-tumsskärm med bildförhållandet 18:9. Läs mer

43

Microsoft Surface Book lanseras i Sverige

Den bärbara hybriddatorn Surface Book från Microsoft uppdaterades under förra året med en ny modell med kraftfullare prestanda och lanseras under våren för första gången i Sverige. Läs mer

97

AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Med arkitekturen Zen hoppas AMD slå hål på Intels järngrepp om servermarknaden, detta genom att erbjuda upp till 32 kärnor till ett lägre pris. Läs mer

41

HTC Vives Lighthouse-fyrar uppdateras med ny design och lägre pris

Valve bekräftar att nya Lighthouse-fyrar släpps till HTC Vive senare i år, vilka tack vare en ny design ska bli billigare, tystare och mer energieffektiva. Läs mer

29

Microsofts Game Mode dyker upp i senaste testversionen av Windows 10

Enligt uppgifter kring Game Mode för Windows 10 är detta kopplat till inspelningsfunktionen Game DVR, där läget ska minimera prestandaförlusten när det körs i bakgrunden. Läs mer