Inledning och hårdvara

Nvidia släppte för ett par dagar sedan en betadrivrutin som skall öka prestandan i Crysis rejält. Då de flesta entusiaster har ett Geforce-baserat grafikkort i sina datorer bestämde vi oss för att testa om betadrivrutinen var så pass bra för Crysis-prestandan som dokumentationen nämner.

Den senaste WHQL-versionen som Nvidia har släppt av sin Forceware-drivrutin för Geforce-baserade kort är 163.75. Beta-versionen som skall öka prestandan heter 169.09. Båda drivrutinerna kördes på en Windows XP-installation. Vi använde oss av Crysis egna prestandatestprogram som ligger i "Bin32"-mappen i Crysis-katalogen. Detta spelar upp en sekvens av den första banan i spelet och räknar ut en genomsnittssiffra av bilder per sekund.

Hårdvaran som användes var följande:

  • Processor: Core 2 Quad Q6600

  • Moderkort: Foxconn P35A (Intel P35)

  • Grafikkort: Club 3D Geforce 8800 GTS 320 MB

  • Minnen: Corsair TWIN2X PC-8500C5 2x1024 MB

  • Nätaggregat: [article id="5957"]Gigabyte Odin GT 800 W[/article]

  • Hårddisk: Western Digital Raptor 36 GB

Mjukvara:

  • Operativsystem: Windows XP SP2

  • Drivrutiner: Forceware 163.75, Forceware 169.09 (beta)

Vi valde att köra på upplösningarna 1024x768, 1280x1024 och 1600x1200 då dessa är de vanligaste. Samtliga siffror bygger på genomsnittsvärdet av tre rundor av prestandatestet. Eftersom Windows XP användes är det Direct X 9.0c som användes. När det gäller inställningarna i Nvidias kontrollpanel använde vi följande:

  • Texture filtering: Quality

  • Texture filtering - Trilinear optimization: On

  • Threaded optimization: On

  • Vertical sync: Off

  • Triple buffering: Off