"Optiska lagringsmedier har ingen framtid"

Lagringsmedier såsom CD-ROM, DVD och Blu-ray har funnits på marknaden sedan tidigt 80-tal. På den tiden var datorer i nätverk ovanligt, och internet fanns inte på samma sätt som idag. Även om kapaciteten har ökat från 650 MB till hela 50 000 MB under tidens gång är de optiska lagringsmedierna hopplöst föråldrade.

Tanken bakom CD-ROM-standarden som lanserades 1982 var att ersätta kassettbanden för lagring av musik. Datorer var något ovanligt och ytterst få familjer hade en så kallad Personal Computer, eller kort och gott PC, i sina hem. Eftersom musiken lagrades digital på detta optiska lagringsmedium var det möjligt att börja använda samma teknik i datorer för att lagra dokument, program och spel. Här skulle disketterna ersättas och för många var lagringsökningen från 1,4 MB till 650 MB något fantastiskt.

I mitten av 90-talet då CD-ROM-enheter började bli vanliga i hemmens datorer mättes hårddiskarnas storlek fortfarande i MB, och hårddiskar som kunde lagra 1 GB eller mer var mycket sällsynta. Med andra ord var det möjligt att med enbart en eller två CD-skivor lagra mer data än vad som rymdes på en hel hårddisk. Möjligheten att bränna egna CD-skivor dröjde dock till slutet av 90-talet på grund av det höga priset på dessa enheter.

Efterföljaren till CD-ROM kom i slutet av 90-talet i och med DVD. Här var det film istället för musik som skulle lagras och återigen var det möjligt att använda exakt samma teknik för att lagra valfri data för datorer. Kapaciteten blev sex gånger så stor som hos CD-ROM, men å andra sidan hade hårddiskarna ökat i storlek snabbt och kunde vid denna tidpunkt lagra tiotals GB. Det dröjde dock ända till 2003 innan det var ekonomiskt försvarbart att köpa en egen DVD-brännare. Vid denna tidpunkt fanns enheter för strax över 2000 kronor vilket då ansågs prisvärt.

Utvecklingen stannade inte av här utan två efterföljande standarder kom under 2006, Blu-ray och HD-DVD. Vinnande ur denna strid gick det första formatet som nu anses vara industristandard. Med hjälp av detta optiska lagringsmedium blev det nu möjligt att lagra högupplöst film, och återigen var kapacitetsökningen ungefär sex gånger jämfört med tidigare teknik.

Även om en Blu-ray-skiva kan lagra upp till 50 GB är detta en försvinnande liten mängd då hårddiskar precis har börjat mätas i TB, eller tusentals GB. Priset per GB skiljer sig också markant då det är möjligt att idag köpa hårddiskar med ett GB-pris på cirka 1 krona, medan detsamma för en Blu-ray-skiva är ungefär det femdubbla.

Det står med andra ord klart att optiska lagringsmedier har börjat spela ut sin roll. Från att initialt ha kunnat lagra lika mycket data som en enda hårddisk, kan en hårddisk idag lagra 20 gånger mer än en enda Blu-ray-skiva. Hårddiskar blir dessutom hela tiden större och priset sjunker alltjämt. Fler användare lockas därför av tanken att kunna lagra all sin data digitalt på en enda plats. En förutsättning för detta är stora och billiga lagringsmedium, två aspekter som hårddiskar idag uppfyller till skillnad från DVD och Blu-ray.

En första tendens till de optiska lagringsmediernas död kan ses i och med Itunes stora framgång med musikförsäljning via internet. Idag är Itunes den stora aktören på marknaden i USA och denna förändring i hur musik distribueras, lagras och används har resulterat i stora förändringar för industrin. Skivbutiker har tvingats slå igen och en Ipod ses numera i nästan var mans hand. Om musiken ändå skall över till digital form är det enklare att köpa den i rätt format direkt, istället för att inhandla en CD-skiva och sedan för över innehållet till datorn och vidare till musikspelaren.

Den förändring som har skett inom musikbranschen i och med Itunes intåg kommer oundvikligen att ske även för filmbranschen. Apple har insett detta och distribuerar och säljer redan idag film via Itunes. Jämfört med det bibliotek av musik som finns tillgängligt är antalet filmer få, men i takt med att internetuppkopplingar blir snabbare och lagringsmedierna växer i kapacitet kommer denna marknad att formligen explodera.

En annan klar tendens till vart marknaden är på väg är att fler företag börjar utveckla och ta fram så kallade multimediamaskiner för hemmet. Sony har med sin Playstation 3 försökt utveckla en produkt där all form av underhållning kan samlas på en plats, oavsett om det är spel, film eller musik. Jätten Microsoft har även de produkter avsedda för dessa mediamaskiner ute på marknaden, bland annat ett specialanpassade operativsystemet Microsoft Windows Media Center och hårdvarulösningar i form av specialframtagna tangentbord och fjärrkontroller. Användare världen över har börjat inse smidigheten med att ha all digital data, oavsett om det handlar om musik, film eller foton, samlad på en enda plats enkelt tillgänglig via en fjärrkontroll.

Något som är en förutsättning för att detta skall bli verklighet är snabbare internetanslutningar. Att distribuera musik över internet är möjligt även vid låga hastigheter, men för att kunna skicka en högupplöst film krävs betydligt bättre uppkopplingar.

Format

Bittakt

DVD

5 Mbit/s

Blu-ray

40 Mbit/s

SDTV

5 Mbit/s

HDTV-MPEG2

20 Mbit/s

HDTV-MPEG4

10 Mbit/s

En vanlig lågupplöst TV-sändning eller en DVD-skiva har en bittakt, enkelt förklarat upplösning på bilden, på ungefär 5 Mbit per sekund, en hastighet som idag de flesta internetanslutningar klarar av. Det är till och med möjligt att uppnå denna hastighet via en mobil 3G-anslutning. Det är därför inte förvånande att internetoperatörer har börjat leverera TV-kanaler direkt via sina egna nät och ut till kund. Företag som hyr ut filmer via internet har också börjat bli vanligare. Allt detta är starkt relaterat till den utveckling som har ägt rum i hastigheten för internetanslutningar. Från att nästan uteslutande ha haft uppringda modemanslutningar under CD-skivans storhetstid har idag majoriteten av den svenska befolkningen tillgång till en betydligt snabbare bredbandsuppkoppling.

Något som idag däremot inte är möjligt är att distribuera högupplösta filmer direkt över de flesta internetanslutningar på ett tidseffektivt sätt. Blu-ray-filmer har exempelvis en bittakt på hela 40 Mbit/s. Högupplösta TV-sändningar har en något lägre bittakt och med bättre komprimeringsteknik är det möjligt att kunna distribuera en sändning i hög upplösning med en så låg bittakt som 10 Mbit/s. Det är vid denna hastighet det kan börja bli intressant att skicka ut högupplösta filmer direkt till slutkonsumenten, detta eftersom denna hastighet är relativt enkelt att uppnå via ADSL-anslutningar eller andra tekniker med stor målgrupp.

Med andra ord kommer optiska lagringsmedier i form av Blu-ray fortfarande att ha en marknad en tid framöver på grund av de personer som vill ha sina filmer i mycket hög upplösning. Det kommer att dröja ytterligare innan internetanslutningarna har nått en sådan hastighet att även dessa medier går att distribuera helt digitalt på ett effektivt sätt ut till slutkonsumenten. Däremot är det inte alla användare som efterfrågar så här hög kvalitet på bilden eftersom HDTV-sändningar med MPEG4-komprimering på endast 10 Mbit/s ger en markant förbättring av bilden jämfört med vanliga TV-sändningar och DVD-filmer.

Det står med andra ord klart att de optiska lagringsmedierna går sin död till mötes. Om konsumenter inte längre än intresserade av att ha CD-skivor med musik och DVD- eller Blu-ray-skivor med film i sina bokhyllor utan istället vill ha allt samlat på en plats helt digital, kommer denna föråldrade teknik att gå i graven. Användningsområden som då kommer att finnas kvar för optiska medier är backup av data, där hårddiskar aldrig kommer att kunna ersätta denna döda lagringsteknik på samma sätt som skett och kommer att ske i övrigt.

Kommentarer till artikeln

104 debattinlägg

Skicka en rättelse
14

Intel lanserar AI-stickan Movidius Neural Compute Stick

Intel har lanserat ytterligare en datorsticka, men denna gång med fokus på artificiell intelligens utan behov av uppkoppling eller strömkrävande hårdvara. Läs mer

19

Galleri: Egentillverkat tangentbord från medlemmen Felion1337

Medlemmen Felion1337 bygger ett eget tangentbord från botten upp med modifierade Cherry MX Silent-brytare, i jakten på ett tyst mekaniskt tangentbord i minimalistisk formfaktor. Läs mer

39

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

82

Varumärkesansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en varumärkesansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

6

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

30

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

41

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

34

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

12

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

17

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer