Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Tottn
Vet att det finns en tråd om detta, men han hade frågat om bästa språk för att kunna få ett jobb utav det i framtiden.
Jag vet att du redan har valt C++ men vill ändå bara göra ett inlägg här om att det enligt mig inte är det absolut bästa valet.
Om det är jobb du söker så är det Java, C#,ASP.NET, PHP, HTML, JavaScript som gäller. Större delen av alla andra språk ger inte jobb. Vist det finns jobb inom de flesta språk men de är betydligt svårare att få tag på.
Sedan självklart beror väldigt mycket också på vilken bransch inom programmering du siktar på. Inom spelprogrammering så är det inte enbart C++ som häller heller, utan C++ använd mest till spelmotorerna, en väldigt liten del av en spelutveckling.
När det gäller företag generellt sett så gäller Java och C# dock mer och mer går över till web så ASP.NET / PHP till stora delar här, finns fler språk dessutom men de är inte lika stora ute vid företagen. T.ex. Ruby.
Så om du frågar mig så gör du bättre av dig att lära dig ett simpelt språk och bygga upp ett programmerings tänkande fören du hoppar på C++ om du frågar mig, Du kommer spara betydligt mycket mer tid. Dessutom väljer du Java / C# så är övergången till C++ inte så jobbig, Förutom betydligt saker mer att tänka på.
Så först och främst, ställ dig en fråga om vad du vill jobba inom i framtiden. Är det enbart hobby så säger jag ignorera C++ fullt ut, du blir mer produktiv i C#/Java/Phyton