Hur gör man "klicka på foto så maximeras det" på hemsidor?

Permalänk
Medlem

Hur gör man "klicka på foto så maximeras det" på hemsidor?

Håller på å gör en enkel hemsida för en stor förening. Är lite ringrostig, och söker tips om hur man gör en specifik grej.

Många hemsidor har funktionen att om man klickar på ett foto, så öppnas fotot i en egen ram och förstoras upp, typ "ovanpå" själva sidan - ungefär som när man maximerar ett youtube-klipp.

Hur ordnar man detta? Är det enbart flash eller är det annat med i bilden också? Finns det kodexempel eller typ java-applets?

Får nämligen inga bra uppslag genom att bara studera källkod på andra sidor, och jag vet inte ens vad funktionen kallas så det är lite svårt att googla.

Tips, och länkar till bra info om detta emottages tacksamt.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

Det klassiska där bilden förstoras och bakgrunden mörkas ut lite brukar kallas för lightbox. Googla på lightbox js eller lightbox javascript så bör du hitta det du söker. Finns antagligen en uppsjö olika just nu, men såg att en wikipediasida var ganska högt i resultatet så du borde kunna hitta något passande därigenom.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Det enklaste enligt mig är att göra en DIV ruta som är "hidden" tills man klickar på bilden, då kommer DIV upp. Detta kräver ju två bilder, en mindre som du klickar på och en större som kommer upp när du klickar på den lille.

Ursäkta om jag har missförstått, har enbart gått HTML kodning så är ganska ny.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Det rör sig i 99% av fallen om javascript, alltså INTE en java-applet. Finns en uppsjö att välja mellan, exempelvis ThickBox, LightBox, ColorBox etc. Googla så hittar du definitivt något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Bra forum det här, ibland
Det här gick ju rätt smidigt och fort att lägga in. Gillade ColorBox bäst själv.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre