Verktyg Visningsval
2012-04-16, 05:32   #1

Jörgen Lindström

Medlem

Jörgen Lindströms avatar

Plats: Sandviken

Registrerad: sep 2002

Hjälp med färgnyans

Det är en sak som jag tänkte höra om jag skulle kunna få hjälp med. Det är så att jag är färgblind till den grad så jag kan bara ta in basfärger. Dvs jag kan inte urskilja nyanser i färger. Och det ställer till det lite för mig, i tid och otid. Och jag skulle behöva ha lite hjälp med en sak, just med det här med färger. Det är så att jag vill ha tag på färgen "solgul". Dvs så gul som bara gul kan bli.

Så är det någon som sitter med "inside information" vad det ev skulle kunna bli i färgkod, så får man mer än gärna hojta till. Det skulle underlätta fruktansvärt mycket för mig.

Tackar och bockar så mycket i förhand.
/ Jörgen Lindström

Senast redigerad av Jörgen Lindström 2012-04-16 klockan 05:47.
2012-04-16, 05:51   #2

Solding

Medlem

Soldings avatar

Plats: Hästveda

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Liv&helvete Visa inlägg
Det är en sak som jag tänkte höra om jag skulle kunna få hjälp med. Det är så att jag är färgblind till den grad så jag kan bara ta in basfärger. Dvs jag kan inte urskilja nyanser i färger. Och det ställer till det lite för mig, i tid och otid. Och jag skulle behöva ha lite hjälp med en sak, just med det här med färger. Det är så att jag vill ha tag på färgen "solgul". Dvs så gul som bara gul kan bli.

Så är det någon som sitter med "inside information" vad det ev skulle kunna bli i färgkod, så får man mer än gärna hojta till. Det skulle underlätta fruktansvärt mycket för mig.

Tackar och bockar så mycket i förhand.
/ Jörgen Lindström
Den ser jävligt gul ut enligt mig skulle vilja påstå att det är "solgul"
2012-04-16, 05:57   #3

Jörgen Lindström

Medlem

Jörgen Lindströms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Solding Visa inlägg
Du tänkte på #ffff00 ( innan jag redigerade texten ) ? Hm, ja.. det är väl den som jag själv är inne på. Men som jag känner mig smått osäker kring. Därför jag känner jag var tvungen att fråga. Vill gärna inte att det ska bli fel i slutändan.

Senast redigerad av Jörgen Lindström 2012-04-16 klockan 06:09.
2012-04-16, 06:29   #4

Solding

Medlem

Soldings avatar

Plats: Hästveda

Registrerad: jul 2011

Citat:
Du tänkte på #ffff00 ( innan jag redigerade texten ) ? Hm, ja.. det är väl den som jag själv är inne på. Men som jag känner mig smått osäker kring. Därför jag känner jag var tvungen att fråga. Vill gärna inte att det ska bli fel i slutändan.
det är rätt, man ska va säker så det inte blir skit
Men som sagt jag är ingen färgexpert, men gulare än så blir det nog inte Får se vad andra nissar säger
2012-04-16, 07:53   #5

HerrGoreMann

Medlem

HerrGoreManns avatar

Plats: Lite här och där

Registrerad: feb 2011

Jag tycker också det ser väldigt gult ut.

Visa era Winows Phone 8 startskärmar.
HerrGoreMann är inte uppkopplad
2012-04-16, 08:47   #6

morphman86

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2009

Så gult det bara kan bli måste väl vara maxxat på både grönt och blått, det vill säga #00FFFF ??

Edit, självklart är jag smått efterbliven >.< Rött och grönt skall det ju vara. #FFFF00
2012-04-16, 08:54   #7

hapone

Medlem

hapones avatar

Plats: Stockholm (ursp. Umeå)

Registrerad: maj 2002

Vill du ha en sol-känsla brukar ju en liten släng av rött hjälpa. Alltså en lätt orange och därmed varm ton. Ett lätt stänk av blått i gulfärgen gör den kall.

Typ fffa00 tycker jag känns åtminstone lite mer somrigt solig. Ren gulfärg är som redan nämnts ffff00

Senast redigerad av hapone 2012-04-16 klockan 09:14.
hapone är inte uppkopplad
2012-04-16, 08:56   #8

Chris_Kadaver

Medlem

Chris_Kadavers avatar

Plats: Sthlm/Värmdö

Registrerad: feb 2007

När man ritar en sol på en teckning är den väldigt gul. Tittar man på solen så är den inte speciellt gul. För övrigt är det en dum idé att titta in i solen

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?featur...&v=g7gofmFMCMg
Chris_Kadaver är inte uppkopplad
2012-04-16, 09:27   #9

morphman86

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver Visa inlägg
När man ritar en sol på en teckning är den väldigt gul. Tittar man på solen så är den inte speciellt gul. För övrigt är det en dum idé att titta in i solen
Om du tittar in i solen, så är den vit, allt annat blir då svart
2012-04-16, 12:19   #10

Jörgen Lindström

Medlem

Jörgen Lindströms avatar

Citat:
Citat:
det är rätt, man ska va säker så det inte blir skit
Men som sagt jag är ingen färgexpert, men gulare än så blir det nog inte Får se vad andra nissar säger
Citat:
Ursprungligen inskrivet av HerrGoreMann Visa inlägg
Jag tycker också det ser väldigt gult ut.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av morphman86 Visa inlägg
Så gult det bara kan bli måste väl vara maxxat på både grönt och blått, det vill säga #00FFFF ??

Edit, självklart är jag smått efterbliven >.< Rött och grönt skall det ju vara. #FFFF00
Men då var jag inte helt ute och cyklade, med andra ord. Det är ett gissel det här när man inte vet om det man väljer, om det är rätt eller inte. Men vill ju, som jag sa tidigare, att det ska bli rätt i slutändan. Man har kommit hem alldeles för ofta med marinblåa byxor när man ha trott sig ha köpt svarta. :/
2012-04-16, 13:03   #11

morphman86

Medlem

Citat:
Men då var jag inte helt ute och cyklade, med andra ord. Det är ett gissel det här när man inte vet om det man väljer, om det är rätt eller inte. Men vill ju, som jag sa tidigare, att det ska bli rätt i slutändan. Man har kommit hem alldeles för ofta med marinblåa byxor när man ha trott sig ha köpt svarta. :/
Jag känner till problemet, är själv nyansblind till viss grad. Kan se lite bättre än du tycks kunna, men det är fortfarande svårt att se skillnad på mörkblått/svart och brunt/rött.
2012-04-16, 15:51   #12

Jörgen Lindström

Medlem

Jörgen Lindströms avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av morphman86 Visa inlägg
Jag känner till problemet, är själv nyansblind till viss grad. Kan se lite bättre än du tycks kunna, men det är fortfarande svårt att se skillnad på mörkblått/svart och brunt/rött.
För det mesta så går det faktiskt bra. Men så finns det tillfällen, som nu, som det kan köra ihop sig lite. Men det är ju inte värre än att man får fråga sig fram. Det går det med.
2012-04-16, 16:19   #13

infinity08

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: aug 2008

Alltså, det är ju stor skillnad på "sol-gult" och 100% gul färg enligt RGB (#ffff00). Bortsett från att solen inte har en färg, utan utstrålar "vitt" ljus, så uppfattar vi ju dess färg helt olika beroende på hur lågt den står på himlen, var på jorden man befinner sig och andra omständigheter i atmosfären. Men helt klart är nog ändå att den aldrig uppfattas som 100% RGB-gult, snarare som en varmare ton av vitt.

Så det beror på vad du vill uppnå här.
infinity08 är inte uppkopplad
2012-04-16, 16:26   #14

morphman86

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av infinity08 Visa inlägg
Alltså, det är ju stor skillnad på "sol-gult" och 100% gul färg enligt RGB (#ffff00). Bortsett från att solen inte har en färg, utan utstrålar "vitt" ljus, så uppfattar vi ju dess färg helt olika beroende på hur lågt den står på himlen, var på jorden man befinner sig och andra omständigheter i atmosfären. Men helt klart är nog ändå att den aldrig uppfattas som 100% RGB-gult, snarare som en varmare ton av vitt.

Så det beror på vad du vill uppnå här.
Fast i originalinlägget sa ju TS att han var ute efter "så gult som det kan bli"
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker