Verktyg Visningsval
2012-04-26, 20:01   #1

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: jun 2011

Hur skapar man ett nytt stycke i ett konsol program i C#?

Tjenare!
E noob som f*n men googlat i 10 minuter efter detta och orkade inte mer, vad ska man då skriva in för att få ett nytt stycke?

Alltså, i mitt program jsut nu ser det ut såhär:

Write Stop or Exit to abort at anytime.
Welcome, Linus

Men jag vill ha
Write Stop or Exit to abort at anytime.

Welcome, Linus
~~N660GTX-TwinFrozrIII-OC-2Gb SLI | Intel Core i5 4670K | BeQuiet Pure Power L8 630W | Corsair Vengeance 1600Mhz 4Gb x2 | Z87-G45 Gaming | Fractal Design Define R4 | Win8 64 | 200/10Mb/s | 23"AsusVG236 3D | Nvidia 3D Vision~~
LinusNeuman är inte uppkopplad Folding
2012-04-26, 20:22   #2

qaws

Medlem

Plats: Linköping

Registrerad: aug 2004

i c++ är det endl som gäller, kanske samma sak med c#?
2012-04-26, 20:35   #3

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av qaws Visa inlägg
Nja funkar inte för mig, eller så kanske man ska skriva in det på nåt annat sätt
~~N660GTX-TwinFrozrIII-OC-2Gb SLI | Intel Core i5 4670K | BeQuiet Pure Power L8 630W | Corsair Vengeance 1600Mhz 4Gb x2 | Z87-G45 Gaming | Fractal Design Define R4 | Win8 64 | 200/10Mb/s | 23"AsusVG236 3D | Nvidia 3D Vision~~
2012-04-26, 20:41   #4

NickoB

Medlem

NickoBs avatar

Registrerad: maj 2011

I texten du skriver, testa o lägg till "\r\n".

Alternativt "Environment.NewLine"

Första svaret jag fick då jag googlade "c# console new line".

Citat:
Ursprungligen inskrivet av qaws Visa inlägg
Det fungerar alltid att använda "\n" i C++, så man inte behöver bryta mitt i en text, för att infoga endl.
NickoB är inte uppkopplad
2012-04-26, 20:52   #5

bpe

Medlem

Plats: Sandviken

Registrerad: mar 2004

Console.WriteLine("Write Stop or Exit to abort at anytime.");
Console.WriteLine("");
Console.WriteLine("Welcome, {0}", name);
bpe är uppkopplad nu Folding
2012-04-26, 21:01   #6

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av NickoB Visa inlägg
I texten du skriver, testa o lägg till "\r\n".

Alternativt "Environment.NewLine"

Första svaret jag fick då jag googlade "c# console new line".

Det fungerar alltid att använda "\n" i C++, så man inte behöver bryta mitt i en text, för att infoga endl.
Tack så jätte mycket!

När du ändå håller på o hjälpa mig.. Du vet inte hur man jag vill göra så att när man trycker på vilken knapp som helst, men allra helst Enter så ska det dyka upp en text som säger: "Program will terminate when loading is finished."
2012-04-26, 21:52   #7

timerx

Medlem

Plats: Localhost

Registrerad: mar 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
Tack så jätte mycket!

När du ändå håller på o hjälpa mig.. Du vet inte hur man jag vill göra så att när man trycker på vilken knapp som helst, men allra helst Enter så ska det dyka upp en text som säger: "Program will terminate when loading is finished."
Titta på denna; http://stackoverflow.com/questions/4...-a-console-app
timerx är uppkopplad nu
2012-04-26, 22:05   #8

NickoB

Medlem

NickoBs avatar

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
Tack så jätte mycket!

Beror på hur du menar.
Du kan använda "Console.ReadKey()", vilket väntar på att användaren ska trycka på någon tangent innan det fortsätter.
Men om du vill att någon att några andra metoder ska köras under tiden, så får du nog lägga dem i trådar, och låta programmet vänta tills de trådarna är färdiga innan du avslutar programmet, antingen genom använda loopar i huvudklassen som väntar på att avsluta programmet tills trådarna är färdiga, eller använda semaforer och/eller mutex för att hindra huvudtråden att fortsätta tills trådarna är klara.
NickoB är inte uppkopplad
2012-04-26, 22:26   #9

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av timerx Visa inlägg
Fattar ingenting :S
Citat:
Ursprungligen inskrivet av NickoB Visa inlägg
Beror på hur du menar.
Du kan använda "Console.ReadKey()", vilket väntar på att användaren ska trycka på någon tangent innan det fortsätter.
Men om du vill att någon att några andra metoder ska köras under tiden, så får du nog lägga dem i trådar, och låta programmet vänta tills de trådarna är färdiga innan du avslutar programmet, antingen genom använda loopar i huvudklassen som väntar på att avsluta programmet tills trådarna är färdiga, eller använda semaforer och/eller mutex för att hindra huvudtråden att fortsätta tills trådarna är klara.
Såg att jag skrev lite konstigt innan, men de där threadsen dunkar ej, det står bara The name anObject.Amethod doesnt exist, men nu fattar jag ju att de 2 ska ersättas med nånting. så om jag pastar den där koden, ska jag ersätta anpbject.amethod med Console.WriteLine? eller nåt?
Jätte noob sorry men uppskattar all hjälp älskar o lära mig saker!

Edit: Errorsen jag får: med koden jag har just nu (tryck på spoilern) "The type name Threading does not exist in the type Thread.System." Hjälp mig fixa!
Här är all min källkod för mitt lilla program. Det ska bli en watchdog senare som ser till att när en server crashar så startas den igen. Det byggs på en omgjord version av min gamla till Minecraft Länk till Watchdogen som ska in senare i programmet.
I af, här är all källkod till programmet:
Spoiler:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace VoidGamingServer
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.Title = ("VoidGamingServer");

String name = Environment.UserName;
Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Green;
Console.WriteLine("Press Enter to terminate at anytime.\r\n"); System.Threading.Thread.Sleep(1000); Console.WriteLine("Welcome, " + name);
System.Threading.Thread.Sleep(2000);
Console.WriteLine("\r\nLoading files...");
Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Yellow;
Console.WriteLine("0%"); System.Threading.Thread.Sleep(1000); Console.WriteLine("10%"); System.Threading.Thread.Sleep(2000); Console.WriteLine("20%"); System.Threading.Thread.Sleep(2000); Console.WriteLine("30%"); System.Threading.Thread.Sleep(500); Console.WriteLine("40%"); System.Threading.Thread.Sleep(500); Console.WriteLine("50%"); System.Threading.Thread.Sleep(500); Console.WriteLine("60%"); System.Threading.Thread.Sleep(250); Console.WriteLine("70%"); System.Threading.Thread.Sleep(250); Console.WriteLine("80%"); System.Threading.Thread.Sleep(50); Console.WriteLine("90%"); System.Threading.Thread.Sleep(50); Console.WriteLine("100%"); System.Threading.Thread.Sleep(2000); Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Green; Console.WriteLine("Done! Launching Server...");
Console.Read();
Console.WriteLine("Terminating...", Environment.ExitCode);
}
}
}
namespace Thread
{
class System
{
static void Second (string[] args)
{
System.Threading.Thread newThread;
newThread = new System.Threading.Thread(Console.WriteLine("Program will terminate when loading is at 100%"));
}
}
}

Säg gärna vad jag ska ändra så att det blir bra, behöver hjälp! Sen när detta e klart så blire ju bra o veta hur man kör in ett kommando i den!
EDIT:
Ska försöka förkalra igen, så nogrant jag kan!
Alltså när jag startar applikationen så kan jag inte stänga av den, eller jag kan men den gör det när "laddningen" är klar. (den laddar ju inte på riktigt, gjort det för att det ska se coolt ut!! xD) Alltså, antingen om det går att göra så att den faktiskt stängs innan laddningen på nåt vänster, eller att det kommer upp på skärmen när man försöker stänga av det innan laddningen e klar. Tex "Program will terminate when loading is finished" ? Så fattar personen, (även ifall jag är den som ska använda den) att den stängs av efter laddningen. Går det? Finns det nån kod som gör så att ifall personen trycker in Enter knappen innan laddnings processen börjar så kommer den texten upp?
Hmm, } vad dom nu heter belv lite konstiga på sweclockers, men dom är som dom ska (tror jag?!).

Senast redigerad av LinusNeuman 2012-04-27 klockan 14:21.
2012-04-27, 15:32   #10

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Jag hittade den här:
public static void Main(string[] args)
{
StartUpMyServer();

Console.WriteLine("Press the ESCAPE key to shut down the server.");
while (Console.ReadKey(true).Key != ConsoleKey.Escape);

ShutDownMyServer();
}
Kan jag göra om den så att ifall man trycker på enter så fortsätter den istället?
EDIT:
Jag gjorde om koden till såhär:
Console.WriteLine("Press the ESCAPE key to terminate now. Or press enter to launch the server.");
while (Console.ReadKey(true).Key != ConsoleKey.Escape) ;
Console.WriteLine("Terminating...", Environment.ExitCode); System.Threading.Thread.Sleep(500);

EDIT: Sen när man trycekr på Enter så ska appen starta den här batch koden:
Spoiler:
@echo off
cls
echo Protecting Minecraft Server from crashes...
title Minecraft Server Watchdog
color 3
:craftbukkit-1.2.5-R1.0
echo (%date%) (%time%) server started.
start /wait java -Xmx4G -Xms4G -jar C:\Users\Linus\Desktop\MinecraftServer\craftbukkit-1.2.5-R1.0.jar
echo (%date%) (%time%) WARNING: server closed or crashed, restarting.
goto craftbukkit-1.2.5-R1.0

Kan man konvertera det till C#? Eller kan man köra batch kod på nåt sätt?
I vilket fall som helst, så ska den koden startas (med lite modifikationer såklart) efter att man trycker på Enter. Sen ändra färger o ändra allt möjligt osv men så länge det funkar.

Senast redigerad av LinusNeuman 2012-04-27 klockan 17:37.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker