Verktyg Visningsval
2012-05-01, 00:17   #1

Wolfclaw

Medlem

Wolfclaws avatar

Plats: Mälardalen

Registrerad: okt 2009

MySQL - svenska tecken

Hej.

Har ett väldiga problem med att få svenska tecken att fungera i MySQL. Har för närvarande senaste versionen av WAMP installerat och kör via konsolen för mysql. Än så länge har jag inte lyckats få svenska tecken att visa sig på ett korrekt sätt. Jag har testat följande:
- Ställa om formatet i Notepad++ till UTF-8 (utan BOM).
- Använda SET NAMES utf8;
- Använda DEFAULT CHARACTER SET utf8 DEFAULT COLLATE utf8_swedish_ci;
- Lägga till default-character-set=utf8 i my.ini enligt alla MySQL-relaterade forum.

När jag kör "status" visar den att alla charsets är utf8 och databasen och alla tabeller är i utf8_swedish_ci. Ändå blir det fel. Det känns som om jag gjort allt som står i alla forum, men jag lyckas inte få till det. Nån som vet nåt jag kan ha missat?
Wolfclaw är inte uppkopplad
2012-05-01, 00:24   #2

Alling

Medlem

Allings avatar

Plats: Skene

Registrerad: aug 2011

Vet ej om det är relevant i sammanhanget, och om det är det har du förmodligen tänkt på det redan:

<meta charset="UTF-8" />
» Better SweClockers «
Alling är uppkopplad nu
2012-05-01, 00:44   #3

havsmonstret

Medlem

havsmonstrets avatar

Plats: Linköping

Registrerad: apr 2010

Har du lagt till en ny rad med svenska tecken efter du gjorde ändringarna? Gamla rader fixas inte alltid.
havsmonstret är inte uppkopplad Folding
2012-05-01, 00:45   #4

Lullebulle

Medlem

Registrerad: feb 2010

Hur lägger in och hur hämtar du datat?
Lullebulle är inte uppkopplad
2012-05-01, 01:41   #5

Wolfclaw

Medlem

Wolfclaws avatar

Just nu sitter jag och experimenterar så det är en helt ny databas med nya tabeller jag skapar. Sedan skjuter jag in data med INSERT i konsolen.
2012-05-01, 01:55   #6

lollol7

Medlem

lollol7s avatar

Plats: Vid datorn

Registrerad: aug 2006

http://www.phpmyadmin.net/home_page/index.php
Kör jag på min server för att administrera min wordpressdatabas, och det funkar väldigt bra, så du kan ju pröva att lägga in det om du vill och se ifall du kan ändra något där ifrån o.s.v.
ITX Gaming = ASRock H77M-ITX|| Intel Core i7 2600k @ 3,8GHz ||8GB 1600MHz Corsair RAM || PowerColor AMD 280X 3GB || Sugo SG05B || 2x Intel 120GB 330 RAID 0 || Corsair H60 || Accelero S1 rev.2 || 3x BenQ 24" |||| Asus Zenbook UX32VD
lollol7 är uppkopplad nu
2012-05-01, 01:57   #7

HCP

Medlem

HCPs avatar

Plats: Sundsvall

Registrerad: feb 2003

Kolla i tabellerna om ÅÄÖ står ordentligt där, så blir det lättare att peka på vad som är tokigt.
(d.v.s. åäö rakt av eller html-varianten av åäö, inga konstiga andra tecken)
2012-05-01, 02:20   #8

Lullebulle

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw Visa inlägg
Just nu sitter jag och experimenterar så det är en helt ny databas med nya tabeller jag skapar. Sedan skjuter jag in data med INSERT i konsolen.
Har du kontrollerat så att det inte är skriptet som kodar tecknen fel?
2012-05-01, 10:11   #9

Wolfclaw

Medlem

Wolfclaws avatar

Ok, jag måste varit väldigt otydlig här. Jag sitter INTE och matar in något via någon hem sida eller phpmyadmin. Jag använder konsolen, alltså Kör -> cmd -> mysql -u root -p. Jag har kodat en .sql-fil med CREATE- och INSERT-kommandon i Notepad++ med formatet UTF-8. När jag kör "SELECT * from <tabell> visas tecknen helt felaktigt. Likaså om jag listar de i phpmyadmin.

Testade att mata in nu via phpmyadmin och det funkade. Dock är det mycket omständligare för mig, i alla fall just nu när jag håller på att designa databasen, därför skulle det vara trevlig om det gick att köra direkt vid prompten, mysql>
2012-05-01, 10:19   #10

Lullebulle

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw Visa inlägg
Ok, jag måste varit väldigt otydlig här. Jag sitter INTE och matar in något via någon hem sida eller phpmyadmin. Jag använder konsolen, alltså Kör -> cmd -> mysql -u root -p. Jag har kodat en .sql-fil med CREATE- och INSERT-kommandon i Notepad++ med formatet UTF-8. När jag kör "SELECT * from <tabell> visas tecknen helt felaktigt. Likaså om jag listar de i phpmyadmin.

Testade att mata in nu via phpmyadmin och det funkade. Dock är det mycket omständligare för mig, i alla fall just nu när jag håller på att designa databasen, därför skulle det vara trevlig om det gick att köra direkt vid prompten, mysql>
Här har du ett exempel på hur dom använder åäö i konsolen:
https://dev.mysql.com/doc/refman/5.0...on-effect.html
2012-05-01, 11:19   #11

Wolfclaw

Medlem

Wolfclaws avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lullebulle Visa inlägg
Här har du ett exempel på hur dom använder åäö i konsolen:
https://dev.mysql.com/doc/refman/5.0...on-effect.html
Hmm- Att skriva direkt i konsolen fungerar, så det måste vara något med .sql-filen och hur den sparas ner.

Edit: Jag konverterade till teckenuppsättning OEM 850 och då verkar det fungera hela vägen.

Senast redigerad av Wolfclaw 2012-05-01 klockan 11:26.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker