Permalänk
Medlem

MySQL - svenska tecken

Hej.

Har ett väldiga problem med att få svenska tecken att fungera i MySQL. Har för närvarande senaste versionen av WAMP installerat och kör via konsolen för mysql. Än så länge har jag inte lyckats få svenska tecken att visa sig på ett korrekt sätt. Jag har testat följande:
- Ställa om formatet i Notepad++ till UTF-8 (utan BOM).
- Använda SET NAMES utf8;
- Använda DEFAULT CHARACTER SET utf8 DEFAULT COLLATE utf8_swedish_ci;
- Lägga till default-character-set=utf8 i my.ini enligt alla MySQL-relaterade forum.

När jag kör "status" visar den att alla charsets är utf8 och databasen och alla tabeller är i utf8_swedish_ci. Ändå blir det fel. Det känns som om jag gjort allt som står i alla forum, men jag lyckas inte få till det. Nån som vet nåt jag kan ha missat?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
99:e percentilen

Vet ej om det är relevant i sammanhanget, och om det är det har du förmodligen tänkt på det redan:

<meta charset="UTF-8" />

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Har du lagt till en ny rad med svenska tecken efter du gjorde ändringarna? Gamla rader fixas inte alltid.

Permalänk

Hur lägger in och hur hämtar du datat?

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag och experimenterar så det är en helt ny databas med nya tabeller jag skapar. Sedan skjuter jag in data med INSERT i konsolen.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

http://www.phpmyadmin.net/home_page/index.php
Kör jag på min server för att administrera min wordpressdatabas, och det funkar väldigt bra, så du kan ju pröva att lägga in det om du vill och se ifall du kan ändra något där ifrån o.s.v.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Kolla i tabellerna om ÅÄÖ står ordentligt där, så blir det lättare att peka på vad som är tokigt.
(d.v.s. åäö rakt av eller html-varianten av åäö, inga konstiga andra tecken)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Just nu sitter jag och experimenterar så det är en helt ny databas med nya tabeller jag skapar. Sedan skjuter jag in data med INSERT i konsolen.

Har du kontrollerat så att det inte är skriptet som kodar tecknen fel?

Permalänk
Medlem

Ok, jag måste varit väldigt otydlig här. Jag sitter INTE och matar in något via någon hem sida eller phpmyadmin. Jag använder konsolen, alltså Kör -> cmd -> mysql -u root -p. Jag har kodat en .sql-fil med CREATE- och INSERT-kommandon i Notepad++ med formatet UTF-8. När jag kör "SELECT * from <tabell> visas tecknen helt felaktigt. Likaså om jag listar de i phpmyadmin.

Testade att mata in nu via phpmyadmin och det funkade. Dock är det mycket omständligare för mig, i alla fall just nu när jag håller på att designa databasen, därför skulle det vara trevlig om det gick att köra direkt vid prompten, mysql>

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Ok, jag måste varit väldigt otydlig här. Jag sitter INTE och matar in något via någon hem sida eller phpmyadmin. Jag använder konsolen, alltså Kör -> cmd -> mysql -u root -p. Jag har kodat en .sql-fil med CREATE- och INSERT-kommandon i Notepad++ med formatet UTF-8. När jag kör "SELECT * from <tabell> visas tecknen helt felaktigt. Likaså om jag listar de i phpmyadmin.

Testade att mata in nu via phpmyadmin och det funkade. Dock är det mycket omständligare för mig, i alla fall just nu när jag håller på att designa databasen, därför skulle det vara trevlig om det gick att köra direkt vid prompten, mysql>

Här har du ett exempel på hur dom använder åäö i konsolen:
https://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/charset-collation-eff...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Här har du ett exempel på hur dom använder åäö i konsolen:
https://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/charset-collation-eff...

Hmm- Att skriva direkt i konsolen fungerar, så det måste vara något med .sql-filen och hur den sparas ner.

Edit: Jag konverterade till teckenuppsättning OEM 850 och då verkar det fungera hela vägen.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede