Permalänk
Medlem

summera digitalt ljud

Fråga 1. Hur spelar man upp flera ljud samtidigt?

Jag har ljud ifrån wave-filer, hur skapar jag en "summa" av dessa ljud på ett vettigt vis? Så att jag t ex kan spela musik samtidigt som något effektljud spelas.

Det tar väldigt lång tid att testa och köra min utrustning, och oftast är det något litet fel och då måste man börja om. Kort sagt, vill slippa trial-and-error på att komma på hur en bra algoritm för att spela upp ljud ska se ut. Jag har gott om klockcykler så det finns inga direkta effektivitetskrav. Kodar i vhdl till en fpga (nexys3). Ett ljud går bra men flera samtidigt har jag inte lyckats med (tror jag summerade alla värden av de olika kanalerna, håller på att felsöker i övrig "hårdvara").

Fråga 2. Hur anpassar man ljud så att det låter OK i 11,025KHz? Har drygt 6 min att använda, men funderar på att gå ned till 3 min (och 22KHz) eftersom ljudet är rätt risigt om man bara sparar om det från normalt till 11KHz Wave. Är det svårt att fixa en mp3 avkodare i hårdvara?

fler frågor
Permalänk
Medlem

slutsample = sample1 + sample2
Om båda ljuden är "höga" så kommer klippning ske pga brist på bitar i slutgiltiga samplen.
slutljud = sample1/2+ sample2/2
Ingen risk för klippning.
Eller så kan du läsa hela ljudet i förväg och sen normaliera det.

Permalänk
Medlem

Såklart det är så, tack för hjälpen.

Min lösning blir nog att summera och normalisera.