Verktyg Visningsval
2012-05-09, 12:50   #1

Mossan9

Medlem

Registrerad: maj 2012

Idéer till textbaserat spel

Kan inte komma på några bra idéer till mitt kommande, textbaserade spel.
Ska man kunna välja en klass när man registrerar sig? Ska man kunna välja egenskaper att "levla upp" när man går upp i level?
Crafting? Alkemi? Jag tänker definitivt ha PVP, så ska olika klasser kunna ha olika specialattacker? Hur ska striderna fungera (jag använder mycket AJAX, så det blir snabb, dynamisk PVP) ?

Senast redigerad av Mossan9 2014-02-22 klockan 17:26.
Mossan9 är inte uppkopplad
2012-05-09, 13:03   #2

emilgf

Medlem

emilgfs avatar

Plats: Västra Götaland

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mossan9 Visa inlägg
Kan inte komma på några bra idéer till mitt kommande, textbaserade spel.
Spelet har utrustning (Huvudbonad, Kroppsskydd, Vapen och Diverse) som kan ha egenskaper.
Just nu är egenskaperna Intellekt, Styrka, Precision och Skydd. Jag tänkte att Styrka ska öka skada med närstridsvapen, Precision med avståndsvapen.
Skydd ska förminska all skada som man tar och Intellekt förminskar hur lång tid ett jobb tar att klara. Man tjänar pengar och erfarenhet på att jobba och man kan köpa ny utrustning och vapen för pengarna. Har man tillräckligt med erfarenhet så går man upp i level. (Standard :S )
Nu behöver jag hjälp. Jag vill ha roliga funktioner som inte är för komplicerade (dom får vara hur komplicerade som helst att implementera) för spelarna.
Ska man kunna välja en klass när man registrerar sig? Ska man kunna välja egenskaper att "levla upp" när man går upp i level?
Crafting? Alkemi? Jag tänker definitivt ha PVP, så ska olika klasser kunna ha olika specialattacker? Hur ska striderna fungera (jag använder mycket AJAX, så det blir snabb, dynamisk PVP) ?

I den här tråden finns en print på Inventory-sidan till mitt spel: http://www.sweclockers.com/forum/10-...cks-om-design/
Hm, möjligt att resa till olika planeter ? Enchanta vapen/skydd ?
Olika special attacker?
Kanske PvP med lag? Alltså mötas tex 2v2.
Man kanske skulle kunna erövra olika planeter/platser som sedan genererade pengar. Sen kan andra erövra igen och ta över den platsen/de platser man äger.
Kanske kan köpa områden som genererar pengar som inte kan erövras. ( Tex köpa fabriker osv ).

Kommer med mer snart!
emilgf är inte uppkopplad Folding
2012-05-09, 13:14   #3

Murloc

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2010

Man ska kunna rida på älgar.
2012-05-09, 13:15   #4

Mossan9

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av emilgf Visa inlägg
Hm, möjligt att resa till olika planeter ? Enchanta vapen/skydd ?
Olika special attacker?
Kanske PvP med lag? Alltså mötas tex 2v2.
Man kanske skulle kunna erövra olika planeter/platser som sedan genererade pengar. Sen kan andra erövra igen och ta över den platsen/de platser man äger.
Kanske kan köpa områden som genererar pengar som inte kan erövras. ( Tex köpa fabriker osv ).

Kommer med mer snart!
Jag har gjort så att man kan åka till andra planeter och alla planeter har olika arbeten och olika saker att köpa. Dock blev jag inte alls nöjd över det.
Olika specialattacker vill jag ha, men jag vet inte hur. Olika attacker för olika klasser? Måste man lära sig attackerna? Hur många specialattacker kan man ha samtidigt?
PvP med lag/klaner låter väldigt roligt.
Det där med att erövra planeter är ingen dum idé. Frågan är bara hur man ska göra det. Om jag ska implementera en sådan funktion så vill jag inte bara ha "Planet 1", "Planet 2" utan snarare planeter med bilder och info om hur planeterna kom till (?).
Det där med fabriker (saker som kostar pengar som sedan generar pengar) har jag sett i många textbaserade spel och det var aldrig någon som använde dem p.g.a. att det tog så lång tid innan användaren faktiskt gick i plus. Kanske går att göra på ett bra sätt.
2012-05-09, 13:47   #5

emilgf

Medlem

emilgfs avatar

Citat:
Jag har gjort så att man kan åka till andra planeter och alla planeter har olika arbeten och olika saker att köpa. Dock blev jag inte alls nöjd över det.
Olika specialattacker vill jag ha, men jag vet inte hur. Olika attacker för olika klasser? Måste man lära sig attackerna? Hur många specialattacker kan man ha samtidigt?
PvP med lag/klaner låter väldigt roligt.
Det där med att erövra planeter är ingen dum idé. Frågan är bara hur man ska göra det. Om jag ska implementera en sådan funktion så vill jag inte bara ha "Planet 1", "Planet 2" utan snarare planeter med bilder och info om hur planeterna kom till (?).
Det där med fabriker (saker som kostar pengar som sedan generar pengar) har jag sett i många textbaserade spel och det var aldrig någon som använde dem p.g.a. att det tog så lång tid innan användaren faktiskt gick i plus. Kanske går att göra på ett bra sätt.
Tänk dig liksom, att om man har fabriker. Jag hade åtminstone velat ha fabriker, som man kan uppgradera. Olika planeter kan jag hjälpa dig namnge och skriv info om. Har du skype kan du lägga till mig ( emilgf ). Det skulle vara sjukt roligt om det gick att nästan ha som monopol så att man kan ta pengar från andra som tex köper varor från fabriken. Och man skulle kanske kunna jobba i fabriken, det gör så att arbetaren får pengar, samt att fabriken går + eftersom fler köper produkter samt att det blir mer arbetskraft. Och det skulle vara fräckt om det var så att vissa tider så är det dåligt med vissa varor så priset ökar osv. Även så att man tex skulle kunna inte ha bara fabriker men även tex gårdar, ex farmar. Eftersom mat är en nödvändighet, samt olja, mineraler, vatten, metall osv. Och även att ju bättre fabriken fungerar desto mer blir den värd, så om du köper den för x kr, du får in bra och billig arbetskraft, fabriken växer, fabriksvärdet har ökat med x+x värdet = profit. Det skulle vara bra om man kunde ha företag så att man kunde äga olika sorters fabriker och inrikta sig på tex olja, då har man flera olje fabriker samt att man kan köpa upp andra. Om det tex går dåligt från en fabrik så går den i konkurs tillslut och då får man den till billigare pris.
Man ska även kunna få ut reklam för sitt företag = ännu bättre fabriker. Samt att om det tex är dåliga tider och saker är dyra medans du sitter med 50 fabriker och tjänar pengar, så ska man kunna tex sänka/höja lönen hos arbetarna för att, ja, öka moralen och framåt tänkandet!

Special attacker, hm ~10st attacker skulle kunna vara lagom? Och man var tvungen att ha en viss mängd styrka för att tex lära sig special attack 5 för Warrior klassen. Ungefär så. Det med pvp är ju ändå lite sisådär, det känns enligt mig lite enformigt om man bara har 4 saker att levla på. Det skulle kanske vara bra att levla tex, Trading skill osv så att man får bättre priser. Det skulle vara ganska intressant om man kunde välja en klass som, trader. Den klassen riktar då in sig på företag och sådant. De krigar alltså inte på samma sätt. Medans tex warrior är ute och slåss för ett visst land.

Man skulle exempelvis även kunna välja politiker = man kan styra över planeter där andra spelare bor. Då kan det kanske bli krig mellan 2 planeter och då får krigarna på planeterna slåss mot varandra medans politikerna förhandlar och försöker få saker att flyta på. Men det ska även finnas länder där det är kaos, även länder utan ledare ( anarkism ). Dvs ren demokrati, och inte någon låtsas demokrati.

Erövring, planet namn kan jag hjälpa dig med ( emilgf skype ), bilder, ja det är inte så svårt. Göra ett klot och lägga på en textur ?

//Emil, obs är bara 14år om du tänkt prata skype, så du vet.

Senast redigerad av emilgf 2012-05-09 klockan 13:55.
2012-05-09, 14:28   #6

Mossan9

Medlem

Citat:
Visst kan jag lägga till dig på Skype. Tyvärr tycker jag att det börjar låta mer och mer som E-sim. Jag vill att samla utrustning och att förbättra sin karaktär ska vara det primära målet för spelaren.
2012-05-09, 14:32   #7

emilgf

Medlem

emilgfs avatar

Citat:
Visst kan jag lägga till dig på Skype. Tyvärr tycker jag att det börjar låta mer och mer som E-sim. Jag vill att samla utrustning och att förbättra sin karaktär ska vara det primära målet för spelaren.
Jag förstår hur du tänker, därför jag menade att "buiseness" klasser ska finnas medans andra tex Warrior är till för att loota saker, kriga, ta över osv. Medans äckel politiker går +.

Dock så behöver det ju inte gå så extremt hårt mot företag utan ha fokus på krig. Men med tanke på att man skulle kunna gå i krig mot andra länder som får sina pengar till vapen osv från företag som betalar likt en skatt. Det är enligt mig sjukt grymt. För då är ändå allt sammanlänkat fast ändå fokus på krig.

När man krigar med andra regioner/länder/planeter skulle det vara trevligt om man kunde välja olika taktiker, tex runda 1, attackera, retirera, Attackera från vänstra flank. Likt sällskaps spelet RISK.
2012-05-09, 15:58   #8

Mossan9

Medlem

Citat:
Jag förstår hur du tänker, därför jag menade att "buiseness" klasser ska finnas medans andra tex Warrior är till för att loota saker, kriga, ta över osv. Medans äckel politiker går +.

Dock så behöver det ju inte gå så extremt hårt mot företag utan ha fokus på krig. Men med tanke på att man skulle kunna gå i krig mot andra länder som får sina pengar till vapen osv från företag som betalar likt en skatt. Det är enligt mig sjukt grymt. För då är ändå allt sammanlänkat fast ändå fokus på krig.

När man krigar med andra regioner/länder/planeter skulle det vara trevligt om man kunde välja olika taktiker, tex runda 1, attackera, retirera, Attackera från vänstra flank. Likt sällskaps spelet RISK.
Jag vill att alla användare ska spela samma spel.
2012-05-09, 16:05   #9

emilgf

Medlem

emilgfs avatar

Citat:
Jag vill att alla användare ska spela samma spel.
Mm, men alla ska kunna göra samma saker fast olika klasser är mer fokuserade på andra saker. Tex om man tränar på trading skill så kan man göra bättre fabriker medans man tränar strength så att man kan kriga bättre.
2012-05-09, 16:09   #10

stoffe1100

Medlem

Registrerad: sep 2011

Får jag fråga först. Språk?
2012-05-09, 17:02   #11

Mossan9

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stoffe1100 Visa inlägg
Får jag fråga först. Språk?
Svenska. PHP (med MYSQL), CSS, HTML, XML, Javascript (med AJAX) och kanske lite HTML5
2012-05-09, 17:13   #12

fiskmasen_99

Medlem

Plats: root#

Registrerad: mar 2006

Om jag fattat rätt är det striderna som är testbaserade? En värld där man kan gå runt i för att besöka olika städer skulle vara kul. Har du kikat något på Setrak? Är för tillfället lagt på is, men kommer förhoppningsvis upp någon gång. http://jemla.se/post/1589 Där kan du se lite hur det ser ut.
fiskmasen_99 är inte uppkopplad
2012-05-09, 17:23   #13

Mossan9

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99 Visa inlägg
Om jag fattat rätt är det striderna som är testbaserade? En värld där man kan gå runt i för att besöka olika städer skulle vara kul. Har du kikat något på Setrak? Är för tillfället lagt på is, men kommer förhoppningsvis upp någon gång. http://jemla.se/post/1589 Där kan du se lite hur det ser ut.
Hela spelet är textbaserat. Med "textbaserat" så menar jag typ som The-West.se eller Impulse.nu
2012-05-09, 17:40   #14

DunderKlumpen

Medlem

DunderKlumpens avatar

Plats: 81.201.220.164

Registrerad: jun 2009

Citat:
Hela spelet är textbaserat. Med "textbaserat" så menar jag typ som The-West.se eller Impulse.nu
Kolla på dem stora MUD-spelen som finns, typ Achaea.com eller Aetolia.com, där lär du hitta en del idéer.

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

DunderKlumpen är inte uppkopplad
2012-05-09, 17:40   #15

havsmonstret

Medlem

havsmonstrets avatar

Plats: Linköping

Registrerad: apr 2010

Varför på svenska? Du kommer ha en bra mycket mindre "publik" och personligen gillar jag inte svenska i spel alls.
havsmonstret är inte uppkopplad Folding
2012-05-09, 17:49   #16

DunderKlumpen

Medlem

DunderKlumpens avatar

Plats: 81.201.220.164

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av havsmonstret Visa inlägg
Varför på svenska? Du kommer ha en bra mycket mindre "publik" och personligen gillar jag inte svenska i spel alls.
"Nils svingar sitt svärd mot dig", "Nils får en lyckoträff", "Du förlorar 24 hälsopoäng".

Svenska i spel är väl mysigt?

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

DunderKlumpen är inte uppkopplad
2012-05-09, 19:47   #17

Mossan9

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Newklear Visa inlägg
Kolla på dem stora MUD-spelen som finns, typ Achaea.com eller Aetolia.com, där lär du hitta en del idéer.
Okej, tack.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av havsmonstret Visa inlägg
Det kommer komma en version på engelska. När jag listat ut hur jag får SMS-tjänster att fungera utanför Sverige.
2012-05-11, 18:03   #18

jeppe3

Medlem

jeppe3s avatar

Plats: Östersund

Registrerad: apr 2011

Du skulle kunna ha så man köper mark på planeter, för att t ex göra en gruvanläggning där man bryter deuterium* till rymdskepp eller liknande.

* Material från Star trek
System 1: Intel core i5 2500k @ 4,5 GHz | Corsair Hydro H70 | Geforce Gtx 680 2GB | Msi Z77 MPOWER | Corsair Vengeance 16GB 1600 MHz | OCZ Vector 256Gb | OCZ Agility 3 120GB | WD Caviar Blue 1TB | Corsair AX 650W 80+ Gold | SilverStone Raven RV02-E
jeppe3 är inte uppkopplad
2012-05-11, 18:13   #19

f0kke

Medlem

Har du testat arenan.com? Jag tyckte det var verkligen skit kul för många år sen! Ta en titt på det om du inte redan har sett det.
f0kke är inte uppkopplad
2012-05-15, 16:58   #20

Mossan9

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Newklear Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen inskrivet av f0kkeriet Visa inlägg
Har du testat arenan.com? Jag tyckte det var verkligen skit kul för många år sen! Ta en titt på det om du inte redan har sett det.
Har inte tid att testa massvis med andra textbaserade spel då det mesta av min tid går åt till att programmera. Du får gärna säga några roliga mekaniker som finns i det spelet.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jeppe3 Visa inlägg
Du skulle kunna ha så man köper mark på planeter, för att t ex göra en gruvanläggning där man bryter deuterium* till rymdskepp eller liknande.

* Material från Star trek
Har tänkt på det men kommer inte på något bra sätt att implementera det.

Kommer inte heller på vad valutan ska heta. "Krediter"?
2012-05-15, 17:06   #21

MoNkeY-05

Medlem

MoNkeY-05s avatar

Plats: GBG

Registrerad: jul 2003

Eller så kan du ta en mindre mud.

Exempelvis Dreamscapes, där har jag spenderat mer tid än jag vill erkänna.
(För idéer på hur man kan göra ett textbaserat spel alltså)
2012-05-15, 17:08   #22

makkesk8

Medlem

makkesk8s avatar

Plats: Markaryd

Registrerad: jun 2011

Du kan ju alltid fixa aktier etc.. eller något gambling system för att tjäna pengar i spelet på den delen

Coder and gamer since 1998
makkesk8 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb