Nära en månad har gått sedan mitt förra inlägg och mycket har hänt. Därför tänkte jag uppdatera er om vad som har hänt och hur läget ser ut just nu
På nuvarande bildgalleriet på
gallery.erik-edgren.nu hanteras alla formulär av enbart PHP. I den kommande versionen av bildgalleriet, kommer alla formulär att hanteras av jQuery/AJAX och PHP. Tack vare detta kommer sidan inte att laddas över huvudtaget, utan kommer enbart att visa ett meddelande om vad som händer efter att man har klickat på knappen. Själva hanteringen av det man har skrivit in i formuläret, sker i bakgrunden.
Designen och layouten har fått sig en fin liten twist. Allt är nu mer stilrent och noggrant upplagt. Även valmöjligheterna har fått sig en härlig twist. I den kommande versionen kommer man att kunna sortera fotografierna efter säsong, klockslag (timmar och/eller minuter), kamera, kamerautrustning, veckodag, bildförhållanden, datum, taggar och kategorier.
Informations-sidan om ett fotografi har den största synliga förändringen. Fotografiet är nära 40% större (förstoringen av fotografiet är över 45% större) och man ska även kunna ladda hem bakgrundsbilder för utvalda fotografier. 3 nya funktioner kommer även att välkomna dig när allt är klart; favorisering av fotografi (enbart inloggade besökare), avstånd mellan dig och fotografiet (antalet kilometer med något fordon och hur lång tid det tar), samt köp av fotografi.
Jag har lyssnat på det som andra har sagt om nuvarande versionen av bildgalleriet och har därför infört ett medlems-system. För att göra det så säkert som möjligt, har jag valt att webbsidan ska skapa ett lösenord åt dig. Man kommer inte kunna välja något eget lösenord (se bild 6)! Väl inloggad, kan du ladda hem en unik nyckelfil, som du kan använda dig av vid inloggningen. Jag har lagt upp ett YouTube-klipp som demonstrerar hur detta fungerar (se det inbäddade klippet nedan).
Alla medlemmar har en egen profil, som visar användarens favoritfotografier och vilka fotografier som han eller hon gillar och inte gillar, plus mycket mer matnyttig information. Även besökare har en egen profil. Detta är för att förhindra en alldeles för full besökslista. Allt ska hållas rent och fint!
När det kommer till statistik-sidan, så har även denna fått en rejäl uppdatering. Förutom det som
finns på statistik-sidan just nu, kommer man även att kunna se vart alla besökare kommer från för land, genom en världskarta.
Uppdatering
Tog bort länkarna till bilderna från inlägget, då de tycks inte finnas kvar på servern :/