Som folk är inne på så är C++ vanligt använt i industrin men det är svårt.
Som purfärsk på programmering så kan du mycket väl lyckas följa guiderna men sen när du kodar och det blir något fel kan det vara väldigt svårt att förstå varför.
HTML ger resultat men är å andra sidan inget programspråk, ivf inte simpel HTML (sådant jag testade på för 10-15 år sedan och det man troligen börjar med). Den markanta skillnaden är att HTML beskriver hur något ska se ut. Du har inte kontroll över någon logik och exekvering, vilket programspråk ger.
Språk som brukar framställas som enklare än C++ är C# och Java. Ytterliggare enklare är Python. Missförstå inte att det är "lätt som en plätt" och inte går att göra något användbart i. Det kan man göra i alla dessa språk men för att inte förlora intresset så är det nog bra om det inte känns som en omöjlighet och att det blir något resultat på skärmen.
Jag har inte kollat efter någon Python-guide på svenska för att göra roliga saker, jag klarar av guiderna på engelska. Nu vet jag inte hur dina språkkunskaper är men vid 13 år så kan teknisk engelska kanske vara svår.
Mosq1to länkar till en person på youtube (som jag inte lyssnat på). Det är 85 lektioner som går igenom C++. Personen har å andra sidan ett rätt lång Java-variant samt en Java spelvariant som man nog kan hoppa till efter ett tag i java guiden (behöver nog gå lite mellan dem).
http://www.youtube.com/playlist?list...F&feature=plcp
http://www.youtube.com/playlist?list...8&feature=plcp
Och om någon sagt något till dig att du ska köra C++ om du ska programmera som vuxen så strunta i dem. En bra programmera lär sig flera språk och kan växla mellan dem. Det är ett speciellt tänk man lär sig. Tänk dig att spela instrument. Du behöver kunna saker om toner osv som följer med till alla olika instrument. Så man kan byta mellan dem och ändå spela musik, man lär sig inte från ruta noll (dvs dagis/lekis/förskola musik).
Jag är inte musikintrumentkunnig. Men C++ kanske är som att sätta absoluta nybörjaren vid kyrkorgeln istället för att få testa på en gitarr.
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." -
Riker - ST:TNG