Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
Säljes
Köpes
Skänkes
- Dota 2 GiftsIdag
| 2012-06-27, 11:53 | #1 |
NeonxzMedlem Plats: Stockholm Registrerad: aug 2008 |
HTML5 och bakåtkompabilitet
Suttit funderat lite på upplägg av hemsida. Jag har alltid använt <div id="header"> <div id="menu"> osv när jag lagt grunderna för en hemsida men i och med HTML5 finns ju nu <header>, <nav>, <footer> osv. Är det att föredra använda HTML5 och dessa taggar? Eller kommer det spöka med äldre webbläsare, typ IE7 och 8 (allt spökar i IE6 så ingen idé fråga)?
//Neon - Citera mig så jag hittar tillbaka! Intel i5 750 @ 3.6Ghz || PowerColor Radeon 5850 1GB || Asus P7P55D-E PRO || Corsair 4GB DDR3 1600MHz || 150GB Velociraptor || Asus XonarDX 7.1 || Fractal Design Define R2 || Microsoft Windows 7 Professional
|
|
|
| 2012-06-27, 12:13 | #2 |
havsmonstretMedlem Plats: Helsingborg Registrerad: apr 2010 |
De funkar inte i äldre webbläsare men det finns fixar för det (kolla efter HTML 5 Shiv eller Shim), men det finns inga direkta fördelar att använda dessa taggar förutom semantik såklart.
|
|
| 2012-06-27, 12:33 | #3 |
MadwanMedlem Plats: stockholm Registrerad: apr 2006 |
När vi utvecklar grundar vi med http://html5boilerplate.com/ och även html5 shiven,
ie6 och lägre är det inte särskilt stor andel som använder.
| 2012-06-27, 20:11 | #4 |
Sony?Medlem Registrerad: okt 2011 |
IE6 stödjer ingen, inte ens youtube så sluta bry dig om den.
Iaf, använd html5shiv (http://code.google.com/p/html5shiv/).
(function(l,f){function m(){var a=e.elements;return"string"==typeof a?a.split(" "):a}function i(a){var b=n[a[o]];b||(b={},h++,a[o]=h,n[h]=b);return b}function p(a,b,c){b||(b=f);if(g)return b.createElement(a);c||(c=i(b));b=c.cache[a]?c.cache[a].cloneNode():r.test(a)?(c.cache[a]=c.createElem(a)).cloneNode():c.createElem(a);return b.canHaveChildren&&!s.test(a)?c.frag.appendChild(b):b}function t(a,b){if(!b.cache)b.cache={},b.createElem=a.createElement,b.createFrag=a.createDocumentFragment,b.frag=b.createFrag();
<!--[if lt IE 9]>
| 2012-06-27, 20:36 | #5 |
NeonxzMedlem Plats: Stockholm Registrerad: aug 2008 |
Shivs, tack så mkt för svaren
Löser sig nog härifrån
//Neon - Citera mig så jag hittar tillbaka! Intel i5 750 @ 3.6Ghz || PowerColor Radeon 5850 1GB || Asus P7P55D-E PRO || Corsair 4GB DDR3 1600MHz || 150GB Velociraptor || Asus XonarDX 7.1 || Fractal Design Define R2 || Microsoft Windows 7 Professional
|
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes