Verktyg Visningsval
2012-07-11, 17:13   #1

olsson18

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2012

Filmredigeringsprogram med slow motion...

Hej!

Jag letar efter ett filmredigeringsprogram där man kan använda en slags "slow motion" funktion. Jag är inte så kräsen eftersom jag är nybörjare som just börjat filma lite då och då. Jag letar efter ett program som helst är gratis men i värsta fall kan jag tänka mig att köpa ett, bara det inte är FÖR avancerat. Vet ni några program som passar det jag söker?? tack på förhand!
olsson18 är inte uppkopplad
2012-07-11, 17:19   #2

MrLifeTime

Medlem

MrLifeTimes avatar

Registrerad: maj 2012

Googla twixtor
MrLifeTime är inte uppkopplad
2012-07-11, 17:20   #3

MrLindgren

Medlem

MrLindgrens avatar

Plats: Umeå

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av olsson18 Visa inlägg
Hej!

Jag letar efter ett filmredigeringsprogram där man kan använda en slags "slow motion" funktion. Jag är inte så kräsen eftersom jag är nybörjare som just börjat filma lite då och då. Jag letar efter ett program som helst är gratis men i värsta fall kan jag tänka mig att köpa ett, bara det inte är FÖR avancerat. Vet ni några program som passar det jag söker?? tack på förhand!
Tjo, själv kör jag med After Effects & en plugin som kallas för Twixtor. Det är inte allt för svårt men kostar dock en slant, men lär du dig After Effects kan du göra en hel del annat också! Finns även en hel del tutorials som kan lära dig

Mitt senaste Slowmotion projekt

Intel Core i7 3,20GHz | Asus HD6950 1GB | Corsair Force 3 SSD 90GB | Corsair Force 3 SSD 120GB | Samsung 1TIB | Kingstone 8GB DDR3 | Gigabyte P55M-UD2 | Skärmar: Samsung S23A700D LED 120Hz & Benq GL2240 Övrigt: Canon 600D [T3I] & Ipad 2 wifi 16GB

www.youtube.com/AndragazProductions
MrLindgren är inte uppkopplad
2012-07-11, 17:58   #4

olsson18

Medlem

Tack för svaren, men är inte Twixtor en plugin och inte ett program??
2012-07-11, 17:59   #5

olsson18

Medlem

Väldigt "nice" film förresten
2012-07-11, 18:16   #6

olsson18

Medlem

Kollade på programmet som du rekommenderade och det känns som lite för mycket för mig, lite för avancerat och för dyrt några andra förslag där man kan få samma kvalité som är på Andragaz film??
2012-07-14, 23:03   #7

MrLindgren

Medlem

MrLindgrens avatar

Plats: Umeå

Registrerad: apr 2011

Verkar inte gå så bra för denna tråd..

Om du bestämmer dig för att testa After Effects så kan jag visa dig och man använder Twixtor via Teamviewer
Intel Core i7 3,20GHz | Asus HD6950 1GB | Corsair Force 3 SSD 90GB | Corsair Force 3 SSD 120GB | Samsung 1TIB | Kingstone 8GB DDR3 | Gigabyte P55M-UD2 | Skärmar: Samsung S23A700D LED 120Hz & Benq GL2240 Övrigt: Canon 600D [T3I] & Ipad 2 wifi 16GB

www.youtube.com/AndragazProductions
MrLindgren är inte uppkopplad
2012-07-15, 02:26   #8

hapone

Medlem

hapones avatar

Plats: Stockholm (ursp. Umeå)

Registrerad: maj 2002

Twixtor fungerar också till Adobe Premiere Pro, som är ett renodlad redigeringsprogram, och därmed bra mycket enklare än adobe after effects.
Om du ändå bestämmer dig för att köra på after effects och har fler funderingar så kan du ställa frågor i tråden i min sign också.
hapone är inte uppkopplad
2012-07-21, 11:23   #9

Tjodd

Medlem

Tjodds avatar

Registrerad: jun 2003

Det viktigaste för slowmo är ju hög FPS på grundmaterialet. Har du det så kan du sakta ner uppspelningen med nästan vilket program du vill och ändå få det att se bra ut.
Om jag förstått det rätt så hjälper Twixtor mest till att jämna ut och ta bort hacket som uppstår. Ibland kan man se hur bilden "morphar" sig fram, vilket inte alls är snyggt. Antar att det är för att fps:en i grundvideon är för låg (och/eller stora skillnader i färg, kontrast osv) och Twixtor-effekten för hög.
Tjodd är inte uppkopplad
2012-07-21, 14:36   #10

hapone

Medlem

hapones avatar

Plats: Stockholm (ursp. Umeå)

Registrerad: maj 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tjodd Visa inlägg
Det viktigaste för slowmo är ju hög FPS på grundmaterialet. Har du det så kan du sakta ner uppspelningen med nästan vilket program du vill och ändå få det att se bra ut.
Om jag förstått det rätt så hjälper Twixtor mest till att jämna ut och ta bort hacket som uppstår. Ibland kan man se hur bilden "morphar" sig fram, vilket inte alls är snyggt. Antar att det är för att fps:en i grundvideon är för låg (och/eller stora skillnader i färg, kontrast osv) och Twixtor-effekten för hög.
Precis, det är så twixor och andra liknande plugin fungrerar. Som du säger så ska man egentligen ha en kamera som klarar av väldigt hög fps, men sådana kameror är oerhört dyra, och då finns plugin som twixor som gör sitt bästa för att fejka detta.
Det de gör är att helt enkelt fylla igen mellan framsen, så det blir en högre fps, genom att på något helt magiskt sätt vektorisera bilderna och interpolera mellan framsen. Det är egentligen helt vansinnigt hur de lyckas med detta, jag vill egentligen inte gå med på att det ska gå. Men fan i mig, det funkar.
Det är egentligen nästan i samma liga som "zoom and enhance" i CSI.
hapone är inte uppkopplad
2012-07-22, 23:42   #11

olsson18

Medlem

Tack för svaren, verkar som jag får börja spara lite pengar och köpa en riktiga "slow motion" kamera
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb