Verktyg Visningsval
2012-08-08, 12:48   #1

hjox31

Medlem

Registrerad: aug 2011

Högskola programmering?

Tjenixen!

Nu har jag valt och kommit in på mitt gymnasieval, efter en del tänkande.

MEN, idag såg jag ett problem:
Jag valde Ljud och Bildskolan i Halmstad, Speldesign, i tron om att Speldesign innehöll programmerin och digitalt skapande. Det var min vän som sa detta, han ska gå samma linje.
Men denna linje innehöll inte programmering, bara digitalt skapanda och animation.
Detta var ju inte de ja ville, men sen har jag sett på andra forums att man knappt lär sig programmera på gymnasiet, utan allt börjar på högskolan(vilketsom jag ska gå)

Men jag har en fråga: Om jag går Speldesign nu på LBS, kan jag sedan välja till programmering, webutveckling och liknande saker på högskolan, eller är de försent?

Btw, säg inte åt mig att tala med någon syo, dom kan inte ett skit -.-

Tack på förhand!
hjox31 är inte uppkopplad
2012-08-08, 12:57   #2

P!ngv!N

Medlem

P!ngv!Ns avatar

Plats: Nyköping

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hjox31 Visa inlägg
Tjenixen!

Nu har jag valt och kommit in på mitt gymnasieval, efter en del tänkande.

MEN, idag såg jag ett problem:
Jag valde Ljud och Bildskolan i Halmstad, Speldesign, i tron om att Speldesign innehöll programmerin och digitalt skapande. Det var min vän som sa detta, han ska gå samma linje.
Men denna linje innehöll inte programmering, bara digitalt skapanda och animation.
Detta var ju inte de ja ville, men sen har jag sett på andra forums att man knappt lär sig programmera på gymnasiet, utan allt börjar på högskolan(vilketsom jag ska gå)

Men jag har en fråga: Om jag går Speldesign nu på LBS, kan jag sedan välja till programmering, webutveckling och liknande saker på högskolan, eller är de försent?

Btw, säg inte åt mig att tala med någon syo, dom kan inte ett skit -.-

Tack på förhand!
Jo faktiskt så kan syv en hel del eftersom det är deras jobb att kunna svara och söpka reda på information åt studenter som behöver den hjälpen. Varför du nu inte vill prata med syv har jag ingena aning om men det är bästa lösningen...
P!ngv!N är inte uppkopplad
2012-08-08, 13:02   #3

rasmusus92

Medlem

rasmusus92s avatar

Plats: Västerås

Registrerad: jun 2012

Dom flesta gymnasie linjer har så att man kan välja ett x antal poäng på vad man vill där (om skolan har programmering i huvudtaget) borde det gå att få programmering. Eller så kan du lära dig på fritiden.
rasmusus92 är inte uppkopplad
2012-08-08, 13:02   #4

mille666

Medlem

mille666s avatar

Plats: Halmstad

Registrerad: apr 2009

Jag gick speltveckling på LBS i Lund.. Det var inget vidare kan jag säga för oss programmerare. Första OCH andra året fick vi sitta med både programmering samt grafik, och i tvåan så hade vi 660 minuter grafik i veckan och ENDAST 90 minuter programmering.

Först i trean fick vi rikta in oss på enbart programmering men skolan hade ingen kompetent lärare, vi hade 5 olika lärare och ingen kunde inte något bra.

Det jag gjorde i tvåan i ren protest var att snacka med rektorn och så fick jag programmera i Maya, fick programmera lite verktyg och så! Det var ju bättre för mig som inte är kreativt lagd utan logiskt lagd.
Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: Intel Core i7 2700K @ 3,9Ghz | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | GPU: EVGA 680 2gb SC | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance | SSD Samsung 830 256GB | PSU: XFX 850W | Chassi: Fractal Design Define R4 | Skärm: LG W2363D
Macbook Pro Early 2011 med 160GB Intel SSD och 8GB Minne | iPad 2 16GB | iPhone 4s 32GB | Apple TV3
mille666 är inte uppkopplad
2012-08-08, 13:03   #5

whiskerer

Medlem

whiskerers avatar

Plats: Mölnbo

Registrerad: feb 2011

Jag läste Programmering A och B på gymnasiet och det motsvarade på ett ungefär 1/2 programmeringskurs på högskola/universitet. Det som man får ut av gymnasieprogrammering är snarare en chans att känna på vad det är, men det kan man faktiskt lika gärna ta tag i och göra på egen hand om man vill. Vad jag vet så finns det inga program för högskola som kräver att du har läst programmering på gymnasiet så där är det inget att oroa sig över.
whiskerer är inte uppkopplad
2012-08-08, 13:10   #6

Jolten999

Medlem

Jolten999s avatar

Plats: svedala

Registrerad: feb 2009

Du borde kunna välja till kurser nu i gymnasiet för dina valfria poäng.
2012-08-08, 13:13   #7

Anaii

Medlem

Plats: Örebro/Stockholm

Registrerad: jan 2011

Jag läste programmering A B och C på gymnasiet. Det kändes det som de gick de igenom på 40 min på första föreläsningen på högskolan (BTH).

Det finns dock inga förkunskapskrav alls vad gäller programmeringskurser på högskolan. Men det blir lite tuffare att hänga med. Det är dock inga problem om man har intresset.
2012-08-08, 13:17   #8

file-

Medlem

file-s avatar

Registrerad: sep 2006

Jag gick it-media på john bauer, valde till programmering A,B,C, databashantering , webbdesign.. etc. Efter detta gick jag programmering på högskolan. Kan säga att all programmering man läser under gymnasiet är lättare än första kursen man går på högskolan. Så det är ingen direkt "loss" om du nu inte skulle kunna läsa programmering på gymnasiet. Men det är trevligt med lite förkunskap samt är det roligt, eller ja du får reda på om du tycker det är kul.
file- är inte uppkopplad
2012-08-08, 13:17   #9

Exxelent

Medlem

Exxelents avatar

Plats: Eskilstuna

Registrerad: jun 2009

Som whiskerer säger, läser själv en "programmerings"-linje och ska börja 3:an nu. Det är nu i 3:an vi kommer få lära oss att göra enklare spel då vi börjar med grafik i c++ (C-kursen) och java A o B. Kommer nästan bara läsa programmering och några C-kurser. Mycket hänger på läraren också, hur mycket han kommer kräva av er.
2012-08-08, 21:44   #10

Softnux

Medlem

Softnuxs avatar

Plats: Halmstad

Registrerad: nov 2002

Mycket tjat om programmering i skola. Du måste ha att brinnande intresse för det och programmera/lära dig själv saker på din fritid, det räcker inte med att göra ett par uppgifter i skolan om du vill jobba med det.

- Välj till så mycket matte du kan på gymnasiet (optimalt vore att faktiskt läsa något natur-program)
- Programmera/Studera programmering på fritid så mycket du kan
- Välj valfri utbildning på högskolan inom ditt intresseområde (vill du jobba med spelutveckling; välj något med mycket matte (linjär algebra, matte diskret, etc))
- Fortsätta programmera på fritiden

Senast redigerad av Softnux 2012-08-08 klockan 21:50.
2012-08-09, 15:08   #11

Enk

Medlem

Enks avatar

Plats: Hägersten

Registrerad: jul 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av P!ngv!N Visa inlägg
Jo faktiskt så kan syv en hel del eftersom det är deras jobb att kunna svara och söpka reda på information åt studenter som behöver den hjälpen. Varför du nu inte vill prata med syv har jag ingena aning om men det är bästa lösningen...
Jag har haft en hel del kontakt med diverse Syvs, och du har helt rätt i att det är deras jobb. Erfarenheten jag har är dock att man blir hänvisad till en broschyr, alternativt en hemsida, och tillsagd att läsa själv. Många med mig, från helt olika platser har berättat samma sak. Blev lite irriterad en gång och frågade om det inte var dennes jobb att informera, och fick svaret att dom omöjligen kunde hålla koll på alla program. Så TS har en poäng.
2012-08-09, 15:32   #12

ferrell

Medlem

ferrells avatar

Plats: Ferrell

Registrerad: feb 2011

För att söka in i högskolor/universitet med ditt gymnasiebetyg (alltså inte genom högskoleprovet!) så krävs det vissa behörigheter, beroende på utbildningen. Till exempel kan vi ta Stockholms universitets kanditatprogram i datorspelsutveckling. http://dsv.su.se/utbildning/program/dspkonstruktion/

Behörighetskravet där är att man läst Matematik B och Samhällskunskap A (och fått minst godkänt i båda, så klart). Det innebär att vem som helst som läst dessa två ämnen är behörig att ansöka. Om man nu har bra betyg att komma in är en annan femma.
ferrell är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb