Permalänk

Gymnasium

Hej hej!
Jag går i åttan just nu och har börjat med att tänka på gymnasier.
Jag är väldigt intresserad av programmering och data arkitektur(om det är det som andvänds i svenskan). Jag håller på att lära mig assembly, och kan grunderna i det binära talsystemet (med addition, two's complement, shift right och left), jag kan lite java, men jag slutade på grund av för mycket i skolan.
Jag vill gå på ett gymnasie som ger mig mer kunskaper inom hur en CPU kan "prata" och mer kunskaper inom programmering. Jag har kollat på it-gymnasiets hemsida, de verkar vara bra. Bara fråga mig om du vill veta något mer och kan hjälpa mig
PS: Bor i lite utanför uppsala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bättre att satsa på en universitetsutbildning. Det du lär dig på gymnaseiet inom programmering har du läst in på max 1½ vecka på universitetet. Mitt tips är att välja natur eller liknande för att få behörighet.

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk

Vilket gymnasium rekommenderar ni då och vilken nivå på natur?

Permalänk

Ett kommunalt som erbjuder utbildning med inriktning Natur.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt rekommendera JB-Gymnasiet (John Bauer)

ja VET att ryktet inte har varit det bästa, ingenting nytt

Men jag själv är en ganska "flitig" elev som faktiskt VILL lära mig något. Går IT-utbildningen i Karlstad, och jag tycker att den är bra. När jag valde gymnasium så var det bara JB som var enda alternativ... Detta var det enda som verkligen erbjöd en REN IT-utbildning.

Här lär vi oss verkligen hur en dator fungerar... Vi bygger, vi granskar komponenter, lär oss egenskaper hos komponenter, lär oss windows server, mycket nätverkskunskap erbjuds även.

Jag som strävar efter att i framtiden få jobb som IT-support kan säga att jag känner mig på rätt spår :)'

Jag har verkligen ingen aning om vad JB har för rykte där du bor, men jag vet iallafall att HÄR där jag bor, så vet ja att detta är rätt för mig

Hoppas du väljer det som är rätt för DIG!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Testpilot

Skulle gå på John Bauer (IT-teknik), då du läser matte A-D(E valbart) så du får grunderna till programmering mm, och du läser en hel del dator teknik utöver de "natur" ämnena (kemi, fysik osv).

Nya JB teknik är som en blandning av yrkesförberedande IT och Natur linjernas teori inför eve. högskola.
OBS. Kan inte de nya matte systemet's termer, men det är i princip samma matte som vi har A-B-C osv. (Tror det heter Matte a1, a2 eller något för er nu).

EDIT: Jag går 3.an på JB Gävle just nu (vanlig IT-El lära), och vad det gäller för sådana som klagar på att det är slacking osv. Det beror på vad DU gör det till!
Det är väldigt mycket individuell utveckling, lärarna kommer inte hålla dig i handen, utan de är mer som stöd och uppmuntrar väldigt mycket att man tar reda på saker och ting på egen hand och hittar på egna lösningar.
Min yngre bror går 1.an på JB Gävle (IT-Teknik) och kan säga att det är nästan ingen skillnad mellan Natur och hans linje... det enda är att Sam-kurserna(psykologi, kroppsspråk osv) är utbytta mot IT-teknik kurser och programmering.

Edit 2: ps. Vi gjorde om mitt gamla Xbox till en HTPC-nintendo 64 emulator, med hjälp av våra programmerings lärare och en av våra Teknik lärare. Aldrig varit så kul att löda
Sedan så byggde vi även våran egen 3D printer, fett kul det med ^^

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kan faktiskt rekommendera JB-Gymnasiet (John Bauer)

ja VET att ryktet inte har varit det bästa, ingenting nytt

Men jag själv är en ganska "flitig" elev som faktiskt VILL lära mig något. Går IT-utbildningen i Karlstad, och jag tycker att den är bra. När jag valde gymnasium så var det bara JB som var enda alternativ... Detta var det enda som verkligen erbjöd en REN IT-utbildning.

Här lär vi oss verkligen hur en dator fungerar... Vi bygger, vi granskar komponenter, lär oss egenskaper hos komponenter, lär oss windows server, mycket nätverkskunskap erbjuds även.

Jag som strävar efter att i framtiden få jobb som IT-support kan säga att jag känner mig på rätt spår :)'

Jag har verkligen ingen aning om vad JB har för rykte där du bor, men jag vet iallafall att HÄR där jag bor, så vet ja att detta är rätt för mig

Hoppas du väljer det som är rätt för DIG!

Ofan, jag går 2an på JB-Gymnasiet i Nrkpg med inriktning IT Speceficerat på Nätverksteknik och jaa, vi gör inte ett skit... Ena nätverkslärarn har inte behörighet för att lära ut IT, då han inte kan ett skit om det, de andra lärarna är OK, men inget händer endå eller rättare sagt, vi lär oss inte ett skit.
Den enda vettiga läraren är den som har Webb & Programmering vilken vi också hade i nätverk i 1an, då hände det grejjer!

Edit:
Det närmsta hårdvaran vi har hållt på det det senaste året har varit att slänga ut komponenter från ett chassi... Sen har vi hållt på och lekt lite på raster osv

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk

Om du skall lära dig ovanstående och kunna få ett jobb inom det så är en högskoleutbildning nödvändigt. Välj ett gymnasium för att det är bra och INTE för att du får något häftigt där (varnar bara).

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, sök helst en natur-utbildning med inriktning på teknik. Det kommer göra dig förberedd för högskolan där du få en ordentlig utbildning. Gymnasier är till det mesta inte så bra på att lära ut IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Ofan, jag går 2an på JB-Gymnasiet i Nrkpg med inriktning IT Speceficerat på Nätverksteknik och jaa, vi gör inte ett skit... Ena nätverkslärarn har inte behörighet för att lära ut IT, då han inte kan ett skit om det, de andra lärarna är OK, men inget händer endå eller rättare sagt, vi lär oss inte ett skit.
Den enda vettiga läraren är den som har Webb & Programmering vilken vi också hade i nätverk i 1an, då hände det grejjer!

OJ, ja där ser man... går också 2:an btw det är verkligen synd att det här såhär!

Asså, jag ska väl inte säga att vi pluggar sönder, vi har inte mycket prov os.v.... MEN: för den som VILL jobba så finns det att göra. det viktigaste för mig är att ja känner att vi lär oss saker som vi VERKLIGEN kommer ha användning för i livet. och jag har hittat mitt:

SweClockers + Skolan = bra kunskap för MIN IT-utbildning

EDIT: JA, satsa på högskoleförbredande... det kommer du tjäna på resten av livet

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Skuttokova:

Bättre att satsa på en universitetsutbildning. Det du lär dig på gymnaseiet inom programmering har du läst in på max 1½ vecka på universitetet. Mitt tips är att välja natur eller liknande för att få behörighet.

Det är för att man inte har så många lektioner inom inriktningen. Jag går spelutveckling på gymnasiet på LBS Jönköping, och har lärt mig mycket vettigt, dock en lektion programmering i veckan så tar det som sagt ett tag att lära sig någonting..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emilgardis:

Vilket gymnasium rekommenderar ni då och vilken nivå på natur?

Som de andra säger: ta vilket gymnasium du vill, men de "vanliga" gymnasiumen är mest beprövade. Läs Natur eller eventuellt relevant inriktning på Teknik om du är intresserad av datorer och hårdvara. Läs så mycket matte du kan för att förbereda dig för vidare studier. Lägg ner tid på skolan så att du får bra betyg.

Notera behörighetskraven för civilingenjörsutbildningarna på de stora högskolorna. Exempel från Chalmers:

Citat:

Områdesbehörighet A9 (Gy2011):
Matematik 4, Fysik 2, Kemi 1
Samtliga med lägst betyg E

(Har de sänkt mattekraven? Det var väl Matte E tidigare... Kanske bara läroplanen och kursnamnen som ändrats.)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Varför gå natur? Bättre att gå teknik?

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

Ni är alla helt jävla blåsna om ni väljer JB-Gymnasiet xD Välj en kommunal skola med bra rykte.

Mvh // En missnöjd JB-elev

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stickyone:

Varför gå natur? Bättre att gå teknik?

Då tycker jag du ska utveckla och förklara varför också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Ni är alla helt jävla blåsna om ni väljer JB-Gymnasiet xD Välj en kommunal skola med bra rykte.

Mvh // En missnöjd JB-elev

Om du läser vad vi andra JB elever skriver så hoppas ja du förstår att kompetensen varierar från skola till skola

Jag ber verkligen inte TS att välja JB!!

Däremot ber jag TS att OM möjligheter finns att besöka JB, så gör det för sjutton...
På så sätt får DU en bild av hur IT-utbildningen verkligen ligger till..

INGEN kan sitta här och skriva att just DEN skolan där TS bor har dålig utbildning

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Har de sänkt mattekraven? Det var väl Matte E tidigare... Kanske bara läroplanen och kursnamnen som ändrats.

Läser just nu Matematik 3c på Komvux och enligt läraren är det en hel del från gamla matematik C, D och t.o.m. E inblandat i denna kurs idag så de har helt enkelt pressat ihop minst lika mycket, om inte mer matematik, till färre kurser så det är lite tuffare nu med de nya kurserna

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Från egen erfarenhet, och erfarenhet från andra jag gått i skolan med. De som läser en datainriktning (programmering, elektronik, inbyggda system) på Högskolan, och har tidigare gått igenom en naturvetenskaplig utbildning, eller ett IT program på gymnasiet, samt haft iallafall en kurs i programmering där, har det sjukt mycket lättare och behöver inte kämpa lika mycket på högskolan (iallafall då man börjar).

Har du som mål att studera ett program på högskolan inom data, så rekommenderar jag starkt att läsa ett program (eller kurser), på gymnasiet inom data.
Själv läste jag Naturvetenskap med inriktning på Kemi på gymnasiet, samt tog med programmering A och B som valbara kurser. Det underlättade sjukt mycket för mig, på första programmeringskursen på högskolan förstod jag det läraren undervisade, och klarade den kursen lätt, medan andra i klassen som inte läst någon data/programmering hade det väldigt svårt med den kursen.

Men visst, Programmering A&B på gymnasiet som tog ett år, gick man så gott som igenom på högskolan på mindre än 7 veckor. Men det kördes i ett sjukt mycket högre tempo.

Generellt sett, läser man ett naturvetenskapligt eller samhällsvetenskapligt program på gymnasiet, får man det lite lättare sedan på högskolan. Delvis för man är van vid att studera mer teoretiska ämnen.
Sedan brukar högskolorna ha krav på att man har läst ex. Matte D, Kemi A, Fysik B, Engelska B, vilket inte alltid är lätt att läsa på ett mer praktiskt program på gymnasiet, men som brukar vara standardkurser på natur-/samhällsvetenskapliga programmen.

Men, I grund och botten ligger allt på vad du vill arbeta med i framtiden. Vad är din passion, programmering, då kan du studera till en programmerare, men det kräver högskoleutbildning för att få jobb där. Arkitekt, samma som programmerare, man behöver högskoleutbildning.

Sedan personligen så tycker jag Assembler är ganska lågnivåspråk. Visst, det är roligt att sitta med det, men det är svårt och används främst för att programmera hårdvara (pic processorer och sådant). Om du tycker om det, så kan jag rekomendera C/C++, och skaffa en Arduino (finns på Kjell&Company att köpa) att leka med, sedan kommer du ha många timmars underhållning, samt bättre förstå hur hårdvara fungerar ihop med mjukvara.
Men vill du skriva program som körs i ex. Windows, så rekomenderar jag att du fortsätter läsa Java eller något annat högnivåspråk, ex. C++/C# är likt java i syntaxen, där jag tycker C# är mest användarvänligt tillsammans med Visual Studio.

Just det, din undran om hur en processor (CPU) fungerar i en dator, det är en komplicerad fråga som skulle ta ett par kurser för att man ska förstå hur allt fungerar. Först att förstå hur den analoga elektroniken fungerar, sedan digitala (som bygger på analog elektronik i grund och botten), så man kan förstå hur digitala signaler hanteras i en krets. Boken "Modern Operating Systems" av Tanenbaum förklarar bra hur operativsystemet instruerar processorn, utan att gå in för djupt hur det fungerar (dvs. ingen analog/digital elektronik i den boken, utan hur det teoretiskt fungerar, och faktiskt körs i dagens datorer).

Permalänk
Medlem

Som sagt, ifall du ska läsa data på högskolan kommer allt som du lärt dig i gymnasiet om programmering köttas igenom på någon vecka. Någonting som de flesta har problem med är matematiken, så att ha en bra matematisk/problemlösnings grund skulle jag tycka är viktigare egentligen, ifall du är intresserad av programmering så kommer du lära dig väldigt mycket på fritiden om du bestämmer dig för att lära dig (mycket mer än vad skolan kan lära ut dig).

Så ta någonting med programmering ifall du känner för det, men mitt råd är att välja naturvetenskap eller alternativt en linje med mycket matematik (datavetenskap kräver matte E och läsa mer än det skulle jag säga är rätt användbart), sen kan man ju välja programmering vid sidan om alternativt lära sig själv vilket jag skulle säga är mycket bättre. Det jag lärde mig om programmering i gymnasiet (programmering A och B) var egentligen bara att doppa i tårna

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

It gymnasiet är ett skämt, värre gymnasium får man leta efter. Jag tycker du borde söka in till en kommunal skola, ingen friskola.

Permalänk
Medlem

Gick Elprogrammet med inriktning elektronik/datakommunikation på den tiden det begav sig (20 år sen) - vet inte om det finns liknande kvar. Fick man lära sig allt från grunden med processorteknik, logik, ellära m.m. för att sen komma igång med programering osv. Mycket matte. Men du måste se gymnasiet som förberedande för riktiga studier på högskola/universitet - se därför till att du har läst de kurser på gymnasiet som krävs för att kimma in på högre utbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Tack för all respons :D, ska läsa dem nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shinjed:

Läser just nu Matematik 3c på Komvux och enligt läraren är det en hel del från gamla matematik C, D och t.o.m. E inblandat i denna kurs idag så de har helt enkelt pressat ihop minst lika mycket, om inte mer matematik, till färre kurser så det är lite tuffare nu med de nya kurserna

Skolverkets lista på förändringar i kurserna, med exakta angivelser om vad som flyttats, tagits bort, lagts till, osv.

Poängantalet (vilket väl fortfarande motsvarar lektionstid någonstans, eller åtminstone tänkt nedlagd studietid) har höjts med 50 poäng. I övrigt verkar de flytta material hejvilt både upp och ner i kurserna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Läser just nu Matematik 3c på Komvux och enligt läraren är det en hel del från gamla matematik C, D och t.o.m. E inblandat i denna kurs idag så de har helt enkelt pressat ihop minst lika mycket, om inte mer matematik, till färre kurser så det är lite tuffare nu med de nya kurserna

Läser själv Ma 4 (osäker på om det finns finns bokstavskoder för kurs 4 men isåfall 4c, om någon undrar hur det går ihop så har det att göra med att vi är en grupp som ligger en kurs förskjutet från resterande av klassen) och vad jag har hört från vår mattelärare så är det snarare att man har omdistruberat (om än lagt till lite) kurserna snarare än att man har gjort dem så mycket svårare. Och det är ju exakt samma summa poäng matte man läser bara att alla kurser (1-5) är på 100 gymnasiepoäng istället för i gamla systemet (kurs A-E) där kurspoängen varierade(?).

Edit: Verkar visst vara 50poäng mer man läser nu än innan.

Permalänk
Skrivet av stickyone:

Om du skall lära dig ovanstående och kunna få ett jobb inom det så är en högskoleutbildning nödvändigt. Välj ett gymnasium för att det är bra och INTE för att du får något häftigt där (varnar bara).

Noterat

Skrivet av NickoB:

Från egen erfarenhet, och erfarenhet från andra jag gått i skolan med. De som läser en datainriktning (programmering, elektronik, inbyggda system) på Högskolan, och har tidigare gått igenom en naturvetenskaplig utbildning, eller ett IT program på gymnasiet, samt haft iallafall en kurs i programmering där, har det sjukt mycket lättare och behöver inte kämpa lika mycket på högskolan (iallafall då man börjar).

Har du som mål att studera ett program på högskolan inom data, så rekommenderar jag starkt att läsa ett program (eller kurser), på gymnasiet inom data.
Själv läste jag Naturvetenskap med inriktning på Kemi på gymnasiet, samt tog med programmering A och B som valbara kurser. Det underlättade sjukt mycket för mig, på första programmeringskursen på högskolan förstod jag det läraren undervisade, och klarade den kursen lätt, medan andra i klassen som inte läst någon data/programmering hade det väldigt svårt med den kursen.

Men visst, Programmering A&B på gymnasiet som tog ett år, gick man så gott som igenom på högskolan på mindre än 7 veckor. Men det kördes i ett sjukt mycket högre tempo.

Generellt sett, läser man ett naturvetenskapligt eller samhällsvetenskapligt program på gymnasiet, får man det lite lättare sedan på högskolan. Delvis för man är van vid att studera mer teoretiska ämnen.
Sedan brukar högskolorna ha krav på att man har läst ex. Matte D, Kemi A, Fysik B, Engelska B, vilket inte alltid är lätt att läsa på ett mer praktiskt program på gymnasiet, men som brukar vara standardkurser på natur-/samhällsvetenskapliga programmen.

Men, I grund och botten ligger allt på vad du vill arbeta med i framtiden. Vad är din passion, programmering, då kan du studera till en programmerare, men det kräver högskoleutbildning för att få jobb där. Arkitekt, samma som programmerare, man behöver högskoleutbildning.

Sedan personligen så tycker jag Assembler är ganska lågnivåspråk. Visst, det är roligt att sitta med det, men det är svårt och används främst för att programmera hårdvara (pic processorer och sådant). Om du tycker om det, så kan jag rekomendera C/C++, och skaffa en Arduino (finns på Kjell&Company att köpa) att leka med, sedan kommer du ha många timmars underhållning, samt bättre förstå hur hårdvara fungerar ihop med mjukvara.
Men vill du skriva program som körs i ex. Windows, så rekomenderar jag att du fortsätter läsa Java eller något annat högnivåspråk, ex. C++/C# är likt java i syntaxen, där jag tycker C# är mest användarvänligt tillsammans med Visual Studio.

Just det, din undran om hur en processor (CPU) fungerar i en dator, det är en komplicerad fråga som skulle ta ett par kurser för att man ska förstå hur allt fungerar. Först att förstå hur den analoga elektroniken fungerar, sedan digitala (som bygger på analog elektronik i grund och botten), så man kan förstå hur digitala signaler hanteras i en krets. Boken "Modern Operating Systems" av Tanenbaum förklarar bra hur operativsystemet instruerar processorn, utan att gå in för djupt hur det fungerar (dvs. ingen analog/digital elektronik i den boken, utan hur det teoretiskt fungerar, och faktiskt körs i dagens datorer).

Jag är med i en minecraft server (där jag har en väldigt hög position) där jag lär mig saker som CPUs, GPUs etc med redstone, lär mig av norges kanske bästa redstonare(som inte är ett verb). Meingen för mig att ha assembly är för att det är just ett lågnivåspråk(HLL är den korrekta termen), den ska tydligen göra alla programmerings språk enklare att förstå, just för att du vet vad compilern gör med din kod, och du vet vad som händer.

Skrivet av Hawkeye01:

It gymnasiet är ett skämt, värre gymnasium får man leta efter. Jag tycker du borde söka in till en kommunal skola, ingen friskola.

Varför då?

Tack för att ni har kunnat svara bra på mina frågor, min slutsats just nu är Natur inriktning, Matte E eller högre, sen andra saker
För övrigt så förstår jag inte hur kurs systemet fungerar, får plugga vidare på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emilgardis:

Tack för att ni har kunnat svara bra på mina frågor, min slutsats just nu är Natur inriktning, Matte E eller högre, sen andra saker
För övrigt så förstår jag inte hur kurs systemet fungerar, får plugga vidare på det.

Du får komma in i matchen, farfar: det heter inte "Matte E" och sådant längre, nu är det "Matematik 4" och "Matematik 5" som gäller.

// En person som lärde sig ovanstående för en halvtimme sedan

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Du får komma in i matchen, farfar: det heter inte "Matte E" och sådant längre, nu är det "Matematik 4" och "Matematik 5" som gäller.

// En person som lärde sig ovanstående för en halvtimme sedan

XD, coolt.

::Edit:: Kommer inte läsa inlägg på ett tag nu. Det är dags för franska hemspråk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kan faktiskt rekommendera JB-Gymnasiet (John Bauer)

ja VET att ryktet inte har varit det bästa, ingenting nytt

Men jag själv är en ganska "flitig" elev som faktiskt VILL lära mig något. Går IT-utbildningen i Karlstad, och jag tycker att den är bra. När jag valde gymnasium så var det bara JB som var enda alternativ... Detta var det enda som verkligen erbjöd en REN IT-utbildning.

Här lär vi oss verkligen hur en dator fungerar... Vi bygger, vi granskar komponenter, lär oss egenskaper hos komponenter, lär oss windows server, mycket nätverkskunskap erbjuds även.

Jag som strävar efter att i framtiden få jobb som IT-support kan säga att jag känner mig på rätt spår :)'

Jag har verkligen ingen aning om vad JB har för rykte där du bor, men jag vet iallafall att HÄR där jag bor, så vet ja att detta är rätt för mig

Hoppas du väljer det som är rätt för DIG!

Kan ha och göra med att ett antal JB skolor drog ner resten i skiten

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Det är kommer kanske låta lite okristet, men jag tänker faktiskt rekommendera mitt kommunala gymnasium i Enköping, westerlundska gymnasiet.

Där jag läste jag teknik, med komplett behörighet till alla tekniska utbildningar på universitetet, och möjlighet att läsa till kemi b och boilogi för att även kunna söka dessa utbildningar på universitetet.
Vi läste matte A till E, kunde även välja till F. Fysik A och B. Programmering A,B och C, elektroteknik med kretskopplingar. Visualisering A och B, lite konstruktion, webbprogrammering etc etc.
Grymt motiverade lärare, alla inriktingslärare var civilingenjörer och mycket öppet för egna idéer och lösningar vilket de alla tyckte var bra att eleverna körde med. Lite nätverk och robotprogrammering fanns det med.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Ett kommunalt som erbjuder utbildning med inriktning Natur.

Skrivet av Bekric:

Ni är alla helt jävla blåsna om ni väljer JB-Gymnasiet xD Välj en kommunal skola med bra rykte.

Mvh // En missnöjd JB-elev

Det finns jävligt bra friskolor också, ingen anledning att utesluta dem när man väljer. Hur bra ett gymnasium är beror oftast på lärarna och villken typ av elever som går där.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold