Hur är det att jobba som Programmerare?

Permalänk
Medlem

Hur är det att jobba som Programmerare?

Tjenare min första tråd på Sweclockers hoppas på respons!

Jag går på gymnasiet, har precis börjat med grunder i programmering och tycker om att spela datorspel. Jag tycker att det är väldigt intressant och kul jag skulle vilja jobba ingengörs spelprogrammerare i framtiden men jag skulle vilja veta lite mer om hur det är. Så ni som jobbar som programmerare kan väl ta och svara på lite frågor !

Hur är det att jobba som programmerare är det kul, isåfall varför? ?
Tjänar man bra?
Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Är det svårt att ta examen på Högskolan?
Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!

Sådär! hoppas på att jag får svar det vore skojj!

MVH Wiktor Hammarström

Permalänk
Medlem

Om du ska jobba som ingenjör måste du tänka på att det är mer vetenskap än en konstform. Du trycker inte i dig massa konstiga substanser, njuter av att se konstiga ljud och höra färger för att sedan vakna upp med ett perfekt spel. Utan på den nivån beskrivs allt och utförs ur matematiska modeller. Dvs. programmering är matte.

Hoppas du blev mer taggad än avstött

Tjänar man bra?
Ska du jobba i sverige kommer du väl ligga i överkant av svenssonlön. Men det är svårt att tjäna bra och fortfarande vara stolt i Sverige

Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
Du kommer få massor av chanser på dig. Om jag ska spå din framtid tror jag att du kommer ha svårt att sitta still

Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Relativt lätt antar jag.

Är det svårt att ta examen på Högskolan?
JA. Men det är mindre trams än gymnasiumet, vilket gör det lättare för endel.

Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!

Se målet

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Permalänk
Medlem

Haha självklart inte jag förstår att det är mycket mattetänk men i slutändan om man t.ex. har varit med och tillverkat ett spel så är det väldigt nice att ta åt sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av wORD32:

Haha självklart inte jag förstår att det är mycket mattetänk men i slutändan om man t.ex. har varit med och tillverkat ett spel så är det väldigt nice att ta åt sig

Ja absolut! Sen ska du ju ha ett jobb oavsett, gör väl inget om det är drygt bara du ser någon form av glädje i det

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Medlem

Tjänar man bra?
Ska du jobba i sverige kommer du väl ligga i överkant av svenssonlön. Men det är svårt att tjäna bra och fortfarande vara stolt i Sverige

Bbirger Jag har en liten fråga till. Det är så här jag har en dröm att flytta till USA och arbeta där.. Tror du att jag har stora möjligheter att få jobb som spelprogrammare där?

Permalänk

Det är väldigt spetsinriktat att vilja jobba med spel, marknaden är mycket liten för den typen utav utvecklare, men har man tillräckligt med skills så kan du få vilket jobb som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wORD32:

Tjänar man bra?
Ska du jobba i sverige kommer du väl ligga i överkant av svenssonlön. Men det är svårt att tjäna bra och fortfarande vara stolt i Sverige

Bbirger Jag har en liten fråga till. Det är så här jag har en dröm att flytta till USA och arbeta där.. Tror du att jag har stora möjligheter att få jobb som spelprogrammare där?

Ja det hoppas jag! Sen kommer det ju ta dig några år att ta dig igenom skolan. Efter de åren kanske du kommer på att du kan även appliciera dina madskillz på militärutrustning, hjälpmedel för folk med funktionshinder eller något annat. Då finns det ju absolut buisness att göra i alla världens hörn!

Går i samma banor som dig, vill gärna över och jobba i silicon valley:)

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Medlem

Hur är det att jobba som programmerare är det kul, isåfall varför? ?
jag gillar det, utmanande och arbetsuppgifterna är nästan aldrig det samma+ att jag får skapa saker som många sen använder vilket gör att man kan sträcka lite på sig
Tjänar man bra?
Bra mycket bättre än medel, beroende på var du jobbar så klart.
Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
Både och, på jobb har jag bland annat utevcklat tjänsten https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm vilket jag är glad över at ha fått delta i.
Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Om du har rätt kompetens, ja
Är det svårt att ta examen på Högskolan?
Nej, beror iofs hur man är som person, kan vara lagom svårt ibland då kraven kan vara löjligt höga ibland
Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!
Ha ett jobb som du trivs med så blir det nog aldrig tråkigt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Ska du jobba med spel, satsa på mindre studio som gör typ mini spel eller så, att jobba på större titlar är sällan lika roligt (beror lite på vilket stuudio iofs) pga den extrema arbetsbördan som läggs på och liknande, många som drömmer om det jobbet och vill ha det så de vet att de kan pusha folk extremt.

Angående lön är det nog en relativ sak, hög lön men även extremt krävande med hårda deadlines m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av wORD32:

Hur är det att jobba som programmerare är det kul, isåfall varför? ?
Tjänar man bra?
Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Är det svårt att ta examen på Högskolan?
Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!

Sådär! hoppas på att jag får svar det vore skojj!

MVH Wiktor Hammarström

Hur är det att jobba som programmerare är det kul, isåfall varför? ?
Total personlig fråga, gillar du att vara kreativ och konstant lösa problem och behöva tänka själv konstant, ja då lär du gilla det, annars lär du rata det som inget annat.

Tjänar man bra?
Beror på vilket språk, och vart man jobbar. Medel brukar liggga mellan 33 till 48 tusen i månaden beroende på de punkterna men överlag, ja man tjänar bra. Räkna med 23 till 30 tusen som ingångslön.

Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Beror vad du jobbar, I stockholm dyker det upp nyheter på senare tid att läget bli bara sämre med färre jobb dock fortfarande hyffsat bra läge. I Göteborg skriks det efter programmerare och det finnns jobb över som bara den.
Inom spelranchen måste du ha ren tur om du vill komma in, den branchen är grymt grymnt liten del, och inom den är programmerare också ganska liten.

Är det svårt att ta examen på Högskolan?
Ja statistiskt sätt, de flesta tar aldrig examen, de flesta får jobb före och bestämmer sig att sluta, hälften slutar efter första året.

Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!
Om du tycker det är tråkigt bör du fundera på om det är programmerare du vill bli. Samt det enda tipset jag kan direkt ge är, Koda, koda koda koda koda koda koda koda

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Intressant tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av wORD32:

Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!

Gör du det för att du gillar/älskar vad du gör och inte för pengarna så blir det nog aldrig tråkigt.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Gör du det för att du gillar/älskar vad du gör och inte för pengarna så blir det nog aldrig tråkigt.

Problemet är väl att det man älskar ofta t.ex. för mig är mycket mer kreativa saker så som sport, musik, design. Väldigt svårt att våga gå den riktningen 100% för att inte helt säkert veta att man kan leva på det.

Jag programmerar och det är förmodligen så långt bort man kan komma från vad jag egentligen gillar/älskar. Men det är kul att utmana sig själv och bevisa andra fel samt självklart att man har en relativt säkrad inkomst också. Men är det det jag brinner för och verkligen vill göra konstant? Hell no.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hur är det att jobba som programmerare är det kul, isåfall varför? ?
Det är kul. Man får hela tiden utmaningar och får lösa de flesta problemen fritt inom teknikens ramar. Gillar man problemlösning så är det perfekt.

Tjänar man bra?
Beror på var man bor och vad man jobbar med. Men jämfört med andra yrken får man väl anse det vara bra.

Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
Finns massvis med större projekt. Bästa sättet att lära sig är att själv sitta med något som man verkligen vill göra, smått eller stort.

Är det lätt att få jobb inom programmeringsbranchen?
Beror på var du bor, men just nu skulle jag säga ja, om du är duktig. Vet inte många duktiga som inte fått jobb. Hur det ser ut om 3-5år vet man ju dock inte.

Är det svårt att ta examen på Högskolan?

Givetvis är det personligt, men jag tyckte det var lätt. Det som var tungt för många där jag gick var matten och mekaniken. Men har man ett visst intresse av detta så är det inga problem.

Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod?
Såklart kan det bli tråkigt ibland om man inte känner att man får göra det man vill. Oftast är det dock roligt! Sen ligger merparten i arbetet inte bara i att knacka kod så snabbt som möjligt, den roligaste delen är ju att lista ut hur man ska lösa ett problem på bästa sätt och sedan implementera lösningen!

Permalänk
Hedersmedlem

Detta var ett ämne på Slashdot för bara någon dag sedan: What Nobody Tells You About Being a Game Dev. Kommentarerna brukar vara det som är bäst på Slashdot, även om jag just här inte tyckte de var så belysande. Du kanske hittar något kul där, och som sista anhalt så kan du ju faktiskt läsa den artikeln som hela Slasdotnyheten handlade om .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Fördelen är att nästan alla företag som finns har ngn form av programutveckling numera så möjligheterna till jobb är ganska stora jämfört med många andra yrken. Med det sagt så krävs det dock att man är duktig också. Halvtaskiga utvecklare är det ingen som vill ha.
Lönemässigt så tjänar man inte så värst mycket om man inte har ngn spetskompetens som inte många andra har eller om man jobbar som konsult på ngt ansett bolag. Finns programmeringskonsulter som drar in 50-60 tusen i månaden fast det är också extremt duktiga personer.

Vill man tjäna massa pengar så ska man dock inte syssla med programmering. Då är det chefsjobb som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vill man tjäna massa pengar så ska man dock inte syssla med programmering. Då är det chefsjobb som gäller.

Vilken utbildning är det man söker då, för att utbilda sig till chef?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Vilken utbildning är det man söker då, för att utbilda sig till chef?

Finns många vägar till att bli det. Det är ngt som växer fram när man jobbat ett tag. Antingen har man det som krävs eller så har man inte det.
Tror inte man kan utbilda sig till det. Handlar mer om ambitioner, social kompetens samt att vilja ta stort ansvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gibbon_:

Vilken utbildning är det man söker då, för att utbilda sig till chef?

Livets Hårda Skola, alternativt/i kombination med Fru Fortunas Utmärkta UtbildningsUniversitet. Om pappa känner rätt personer så finns det dock genvägar till examen på dessa båda lärosäten.

Det beror på bransch. Att få en hög position på ett större företag hjälps dock enormt av att ha en högskolebakgrund. Civilingenjör är inget dåligt val; speciellt om nu personen i fråga är intresserad av sådana ämnen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

spelprogrammerare på EA eller Activision är bara Ctrl-c -> Ctrl-v

Permalänk
Medlem

Räcker långt med en högskoleingenjörs examen i Datateknik inom de bättre lärosäten. Såvida TS inte ska syssla med att ta fram framtidens teknik inom spelbranschen. Känns dumt att lägga ner minst 5 år för att arbeta med samma typ av arbete som en högskoleingenjör gör..

Permalänk
Medlem

snabb fråga

Tjena är det så att man kan utbilda sig i Sverige sen så jobba i utomlsans.?

Permalänk
Medlem

1. Att jobba som programmerare är kul för att det finns uttrymme för kreativitet, och att det är ett yrke man aldrig blir fullärd inom. Till skillnad ifrån att skala bananer så finns det oändligt med kunskap och insikter. Det hänger på om man själv har drivet.
2. Man tjänar bra.
3. Det har varit lätt de senaste många åren.
4. Beror på vad du kommer ifrån. Är du en topp-elev så kommer du undan med gamla rutiner, dvs vara en klassisk duktig elev. Om du inte är det så kommer det antagligen krävas en omställning i hur du ser på studier och kunskap. I gymnasiet lär man sig sällan respekt för ämnet, och man uppskattar inte hur svåra ämnerna är. Tycker du inte det är svårt, så testar du inte dina gränser. Det är upp till dig.
--
Att jobba utomlands, t.ex i USA är möjligt och många gör just det. Exakt hur det går till när du är klar spelar mindre roll, huvudsaken är att du vet att det går.

Permalänk
Avstängd

Fråga

Vad behöver man ta för utbildning eller kurser för att utbilda sig vidare på Universitet om man har gått ett icke högskole förberedeande program ( matten var strulig )

Är det mycket matte tänk inom jobbet också???

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Tekniskt Basår om du orkar med högskole/civilingenjör. Vet inte vad behörighetskraven är för datavetenskap. Tippar på matte C som högst.

Ett tips är att ta reda på så mycket som möjligt innan du börjar.

Permalänk
Medlem

Hur är det att jobba som programmerare är det kul, isåfall varför?
Det är som med många andra jobb, det finns roliga perioder och tråkiga perioder
Finns de där programmen man är tvungen att pilla i fastän det är pest och pina, precis som att det finns klasser som lärare helst klarar sig utan
Sedan finns det ju grejer som man får bygga helt från början, det är ju såklart roligare, allting blir precis som man vill ha det.

Tjänar man bra?
Beror på hur bra du är att förhandla lön Generellt sett så tjänar du väl ganska bra

Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
Vad är stort för dig? Har jobbat på ett Ericsson-projekt som hållt på sedan 2003 (?), själv var jag på det i 2.5 år.

Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Kanske, det brukar svänga, där jag jobbar söker vi mer folk i alla fall. Men de som är hårt knutna till Ericsson är det nog svårare

Är det svårt att ta examen på Högskolan?
Inte svårare än någon annan ingenjörsutbildning

Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!
Man behöver bara skriva kod 8h per dag och 40h i veckan, det är ett vanligt jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Fråga

Vad behöver man ta för utbildning eller kurser för att utbilda sig vidare på Universitet om man har gått ett icke högskole förberedeande program ( matten var strulig )

Är det mycket matte tänk inom jobbet också???

Nej, det är inte mycket matte. Men det är mycket logiskt tänkande, och folk som är bra på matte brukar vara logiska. Men det är inte:
bra på matte = bra på programmera

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Fråga

Vad behöver man ta för utbildning eller kurser för att utbilda sig vidare på Universitet om man har gått ett icke högskole förberedeande program ( matten var strulig )

Är det mycket matte tänk inom jobbet också???

Matte är viktigt.

Min kompis tjänar ca 13000kr mer i månaden än jag som har en vanlig Svenssonlön och han får resa världen över.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Matte är riktigt roligt också, hatade det först men lärt mig att uppskatta det. Analytiskt tänkande är så viktigt som programmerare!

Om du inte riktigt gillar matte så se det som en utmaning. Det brukar oftast släppa om man vill tillräckligt mycket.