Sidan 2 av 2 1 2
 
Verktyg Visningsval
2012-11-26, 10:46   #31

LucasSj

Medlem

LucasSjs avatar

Plats: Motala

Registrerad: nov 2010

Jag tycker matte är skitkul när jag väl förstår det, jag trodde det var "Bra på språk - Bra på programmera" så sa en programmerare jag träffade.
LucasSj är inte uppkopplad
2012-11-26, 10:58   #32

Beamy

Medlem

Beamys avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: dec 2004

Jag har funderat på att söka jobb som spelutvecklare, men kraven skrämmer mig lite.

Exempelvis söker DICE en hel del folk nu:
http://dice.se/jobs

Där kan man läsa att dom vill ha:
Shipped 2+ AAA games as a gameplay designer
Excellent C/C++ knowledge
Worked on multiple AAA titles for PC and consoles (X360/PS3)

Dessutom är det vanligt med "As part of the application process we might ask you to perform a practical work test."

Likadant hos andra spelutvecklare.

Nu är det ju vanligt att arbetsgivare sätter upp högre krav än dom kan hitta, men just inom spelbranschen kanske det är hårdare. Jag vet inte... Skulle vara intressant att veta hur det är att jobba med spelutveckling.


EDIT: Kan ju svara på frågorna också

Hur är det att jobba som programmerare är det kul, isåfall varför?
Det är skoj, så länge man får göra något som är intressant. Jag jobbar som konsult och sitter på samma ställe mellan 6 månader och 2 år. Det tycker jag är en fördel. Nytt språk, nya kollegor, nya erfarenheter. Fast när jag hittar något jag verkligen älskar kommer jag sluta som konsult.
Tjänar man bra?
Jag tjänar bra.
Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
Mitt examensarbete övergick i anställning och blev ett större projekt. Annars har jag mest gjort mindre projekt.
Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Ja, iaf i storstäderna med omnejd. (som utvecklare, spelbranschen vet jag inget om)
Är det svårt att ta examen på Högskolan?
Omöjligt att svara på. Beror helt på vilka förutsättningar man har. En del har lätt, andra svårt.
Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!
Uppe på natten? Jag hör till skaran som inte programmerar på fritiden, utan bara 8-17 på jobbet

Senast redigerad av Beamy 2012-11-26 klockan 12:40.
Beamy är inte uppkopplad
2012-11-26, 11:34   #33

emigrating12

Medlem

emigrating12s avatar

Plats: Here & There

Registrerad: okt 2008

Jag förstår inte varför [endel] folk säger att matematik är en så stor del av programmering. IMO är det endast till viss specialiserad programmering man behöver mer än en mycket basic matteförståelse.

Långt tillbaka i tiden, då det inte fanns annat än maskinkod var det givetvis viktigt eftersom allt en dator gör är att räkna ut saker fram och tillbaka, men idag med högnivåspråk (och till viss del lågnivåspråk) kan man utforma, programmera och släppa en applikation utan att kunna mer än plus/minus och även det kan man säkerligen släppa undan om man använder sig av "foreach" istället för "for", "while" eller gud förbjude "do while" loopar. F.ex. kan man skriva

foreach (var item in ItemCollection) { //gör någonting }

istället för

for (int i = 0; i < ItemCollection.Count; i++) { //gör någonting }

eller

int x = ItemCollection.Count;
do { //gör någonting; i++; } while (i < x)

Missförstå mig rätt, matematik är viktigt over all, men att plugga trigonometri i flera år för att programmera server-client protokoll för Death Carbine 14 är bara dumt, och detta leder till något annat som många icke-programmerare inte förstår, bara för att man är spelprogrammerare betyder inte det att man jobbar på ett spel - mest troligt, med mindre man jobbar på en väldigt liten studio, har man fått sitt lilla ansvarsområde tilldelat och det är detta man jobbar med dag ut och dag in, och fta kan man inte ens se något egentligt resultat förrän resten av teamet är klara med sina uppgifter.
__________________
What I'm watching thru myTV
[Annons bortredigerad av moderator]
emigrating12 är inte uppkopplad
2012-11-26, 11:41   #34

emigrating12

Medlem

emigrating12s avatar

Plats: Here & There

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Beamy Visa inlägg
Dessutom är det vanligt med "As part of the application process we might ask you to perform a practical work test."
Tydligen kan majoriteten av sökande till programmeringspositioner inte ... wait for it ... programmera?! Vilket är varför praktiska tester är nödvändiga. Googla FizzBuzz för lite intressant läsning.

Just det testet är även ett bra sätt att sålla ut de som kan programmera men inte har grundläggande matematikkunskaper och jag vill tro att flerparten av sökande faller just på matematiken (även fast jag precis skrivit att matematik är oviktigt ) då de är så vana att arbeta med högnivåspråk som gör allt av "Heavy lifting" för dem, automatiskt.
__________________
What I'm watching thru myTV
[Annons bortredigerad av moderator]
emigrating12 är inte uppkopplad
2012-11-26, 11:48   #35

RepZi

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

Det är nog svårt att få jobb på en spelstudio som sitt första jobb. Börja med något lägre jobb och koda lite egna spelappar själv så kommer du dit så småningom. När du lär dig matematik så lär du dig problem lösning. Det ena ger det andra.
__________________
Xbox Live: RepLicA 34
PSN: RepLicA_34
Battle.net: RepZi#2920
RepZi är inte uppkopplad
2012-11-26, 11:51   #36

LinusNeuman

Medlem

LinusNeumans avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bbirger Visa inlägg
Om du ska jobba som ingenjör måste du tänka på att det är mer vetenskap än en konstform. Du trycker inte i dig massa konstiga substanser, njuter av att se konstiga ljud och höra färger för att sedan vakna upp med ett perfekt spel. Utan på den nivån beskrivs allt och utförs ur matematiska modeller. Dvs. programmering är matte.

Hoppas du blev mer taggad än avstött





Tjänar man bra?
Ska du jobba i sverige kommer du väl ligga i överkant av svenssonlön. Men det är svårt att tjäna bra och fortfarande vara stolt i Sverige

Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
Du kommer få massor av chanser på dig. Om jag ska spå din framtid tror jag att du kommer ha svårt att sitta still

Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Relativt lätt antar jag.

Är det svårt att ta examen på Högskolan?
JA. Men det är mindre trams än gymnasiumet, vilket gör det lättare för endel.

Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!

Se målet
Lätt att få jobb?
Det går just nu lika många på högskolan som läser till spelutvecklare som det totalt finns anställda spelutvecklare i hela Sverige. Så nej, det kommer inte vara lätt att få jobb.
__________________
~~N660GTX-TwinFrozrIII-OC-2Gb SLI | Intel Core i5 4670K | BeQuiet Pure Power L8 630W | Corsair Vengeance 1600Mhz 4Gb x2 | Z87-G45 Gaming | Fractal Design Define R4 | Win8 64 | 200/10Mb/s | 23"AsusVG236 3D | Nvidia 3D Vision~~
LinusNeuman är inte uppkopplad Folding
2012-11-26, 11:52   #37

orig_rejser

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: aug 2009

Hur är det att jobba som programmerare är det kul, isåfall varför?
Kul och varierande. Dock bitvis väldigt stressigt, dator-branschen i sig har ju hög må-dåligt-faktor med bland dom högre siffrorna på utbrändhet. Men detta håller nog på att ändra sig då det blir mer ett vanligt jobb än något som överengagerade nördar håller på med.
Tjänar man bra?
Slipper vända på slantarna iallafall
Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
1-2 års-projekt för det mesta
Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Om man är beredd att jobba inom annat än spel och medie-branschen, t.ex. affärssystem så är det brist på resurser, vi t.ex. tar ju in folk utan specifik erfarenhet om dom har vad vi känner är rätt grundförutsättningar och utbildar själva.
Är det svårt att ta examen på Högskolan?
Glömde bort att ta min
Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!
Generellt som programmerare, i alla fall i min bransch så är det 2h möte på varje timma kod... Koden i sig är inte det svåra utan det svåra är att förstå och leverera rätt till kunden. Det svåra är att hålla sig aktuell eftersom det kommer mer nyheter än man hinner ta in om man samtidigt ska utveckla.
__________________
ASUS P9X79 | Gigabyte HD 7970 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
orig_rejser är inte uppkopplad
2012-11-26, 11:59   #38

gibbon_

Medlem

gibbon_s avatar

Registrerad: aug 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av phz114n Visa inlägg
Livets Hårda Skola, alternativt/i kombination med Fru Fortunas Utmärkta UtbildningsUniversitet. Om pappa känner rätt personer så finns det dock genvägar till examen på dessa båda lärosäten.

Det beror på bransch. Att få en hög position på ett större företag hjälps dock enormt av att ha en högskolebakgrund. Civilingenjör är inget dåligt val; speciellt om nu personen i fråga är intresserad av sådana ämnen.
Jo tack, jag försökte driva lite med ozo64 där, men det var visst inte helt uppenbart..
gibbon_ är inte uppkopplad
2012-11-26, 12:00   #39

RepZi

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
Lätt att få jobb?
Det går just nu lika många på högskolan som läser till spelutvecklare som det totalt finns anställda spelutvecklare i hela Sverige. Så nej, det kommer inte vara lätt att få jobb.
Stämmer ganska bra, gäller även teknik arbete i övrigt. Företag skippar helst nyexade enligt vad man har läst på sistående..

http://www.ingenjorskarriar.se/nytt_...cle3588074.ece
RepZi är inte uppkopplad
2012-11-26, 12:04   #40

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av emigrating12 Visa inlägg
Jag förstår inte varför [endel] folk säger att matematik är en så stor del av programmering. IMO är det endast till viss specialiserad programmering man behöver mer än en mycket basic matteförståelse.
...
Missförstå mig rätt, matematik är viktigt over all, men att plugga trigonometri i flera år för att programmera server-client protokoll för Death Carbine 14 är bara dumt
Det folk troligen (förhoppningsvis) menar när de säger att "matte är viktigt för en programmerare" är inte att det är ett måste att kunna lösa differentialekvationer i huvudet, men att om man lär sig matematik så ändrar man hur man tänker och lär sig analysera saker på ett bättre sätt.

Genom att ha läst mycket matematik så har man bättre förutsättningar för att snabbt se flaskhalsar ("Operation 1 skulle kunna effektiviseras, men skillnaden skulle bli försumbar. Operation 2 skulle också kunna effektiviseras och göra stor skillnad — jag lägger mitt krut på Operation 2"), man har lärt sig att tänka strukturerat (vilket underlättar bra programdesign), man ser mönster (vilket är nödvändigt för att abstrahera rätt saker på rätt nivå), etc.

Matematik är egentligen den enda riktiga utbildningen kopplad till "logik" som man möter under grundskola/gymnasie, och en stor anledning till att den är obligatorisk och viktig på alla fortsatta ingenjörsutbildningar är lika mycket för de sidoegenskaper den medför som de faktiska verktyg man ger studenten.

För mer läsning så är detta ett ämne som Slashdot regelbundet behandlar. Det finns många infallsvinklar bland kommentarerna. Självfallet är inte alla "rätt" om man söker ett enstaka "korrekt" svar, men att läsa andras tankar kan hjälpa till att förstå frågan bättre och själv kunna dra slutsatser. Rekommenderas starkt att bläddra genom kommentarerna om man faktiskt är intresserad av att förstå hur de som säger att "matematik är viktigt för en programmerare" tänker.En kommentar jag såg på en av sidorna ovan (är ni intresserade av vilken: leta! :-) ) som kan vara tänkvärd är:
Citat:
A football player might spend thousands of hours running through obstacle courses lined with tires… I've never seen a single tire on a football field, and yet they keep running them in training. Because those tires exercise the precise muscles those football players will need in the competition in the real world.
Tillägg: om man vill kan man lägga en värdering i att högprofilpersoner som Ritchie, Thompson, Knuth, Wolfram, Stallman, Gates (och säkert många fler, men listan måste sluta någon gång) alla läst mycket matematik och var/är erkänt exceptionellt duktiga i ämnet, och i åtminstone de första fem fallen även specifikt fysik (vet inte om Gates har någon fysikkoppling utöver att han är mycket intresserad). På ett abstrakt plan så är det många färdigheter som delas mellan dessa ämnen.
phz114n är inte uppkopplad
2012-11-26, 12:06   #41

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av gibbon_ Visa inlägg
Jo tack, jag försökte driva lite med ozo64 där, men det var visst inte helt uppenbart..
Visst var det, men det var tydligen inte uppenbart att jag förstod att det var uppenbart, och ändå kände att lite samhällssatir var på sin plats ;-) .
phz114n är inte uppkopplad
2012-11-26, 12:09   #42

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av emigrating12 Visa inlägg
Tydligen kan majoriteten av sökande till programmeringspositioner inte ... wait for it ... programmera?! Vilket är varför praktiska tester är nödvändiga. Googla FizzBuzz för lite intressant läsning.
Brillant! :-)

Hehe, "googla" skriver du, så är det en länk till en Bingsökning :-D . Språkets vägar äro outgrundliga.
phz114n är inte uppkopplad
2012-11-26, 12:21   #43

EagiZ

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: apr 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av RepZi Visa inlägg
Tekniskt Basår om du orkar med högskole/civilingenjör. Vet inte vad behörighetskraven är för datavetenskap. Tippar på matte C som högst.
Datavetenskap kräver minst Matte D, på vissa ställen i landet så krävs Matte E. Matte E bör vara ett krav för programmet i mitt tycke, utan den så saknas en del förkunskaper som förväntas på första matematikkursen.
__________________
[Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 B3] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz] [Grafikkort: ASUS GTX 970]
[Processor: i5 2500k @ 4GHz med H100-kylning] [Hårddisk: Samsung 840 Basic 250GB + lagringsdiskar]
EagiZ är inte uppkopplad
2012-11-26, 12:34   #44

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LinusNeuman Visa inlägg
Lätt att få jobb?
Det går just nu lika många på högskolan som läser till spelutvecklare som det totalt finns anställda spelutvecklare i hela Sverige. Så nej, det kommer inte vara lätt att få jobb.
Många andra ingenjörsbranscher har också ett åldersskifte att ta hänsyn till, där en stor klump långtidsanställda hela tiden måste bytas ut. Jag hävdar, helt utan källa eller personlig erfarenhet, att då spelbranschen är så ny så existerar inte denna åldersfördelning — de som jobbar där idag kan i mycket större grad vara kvar på sina jobb även om 20 år.

Dock kan detta vägas upp av att branschen expanderar kraftigt, men, tja… Då får man ha tron att den kommer fortsätta göra det.
phz114n är inte uppkopplad
2012-11-26, 13:12   #45

Hal0

Medlem

Hal0s avatar

Plats: Skara

Registrerad: jul 2005

Hur är det att jobba som programmerare är det kul, isåfall varför? ?
Det är i regel kul, beror ju självklart på vad man arbetar med för projekt.

Tjänar man bra?
Tjänar ju garanterat mer i storstäderna, men jag tjänar helt ok.

Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
I regel är det småprojekt jag sitter med, som kanske tar dagar/veckor att göra klart. Men har några projekt som kan klassas som större (några hundratusen besökare/användare).

Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Beror på vilket språk du programmerar i och hur duktig du är. Men svårt är det inte.

Är det svårt att ta examen på Högskolan?
Jag läste programmering på KY, och det var inga svårigheter. 1.5 års utbildning och hade jobb dagen efter examen.

Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!
Jupp, ibland kan det bli jävligt enformigt. Men är då bara att avbryta och köra något annat, kanske man har något annat projekt man kan pilla med, eller så kan man bara ta en promenad och rensa tankarna.
__________________
...
Hal0 är inte uppkopplad
2012-11-26, 22:48   #46

vb

Medlem

vbs avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: okt 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Beamy Visa inlägg
Jag har funderat på att söka jobb som spelutvecklare, men kraven skrämmer mig lite.

Exempelvis söker DICE en hel del folk nu:
http://dice.se/jobs

Där kan man läsa att dom vill ha:
Shipped 2+ AAA games as a gameplay designer
Excellent C/C++ knowledge
Worked on multiple AAA titles for PC and consoles (X360/PS3)

Dessutom är det vanligt med "As part of the application process we might ask you to perform a practical work test."

Likadant hos andra spelutvecklare.

Nu är det ju vanligt att arbetsgivare sätter upp högre krav än dom kan hitta, men just inom spelbranschen kanske det är hårdare. Jag vet inte... Skulle vara intressant att veta hur det är att jobba med spelutveckling.

klipp...
Uppfattningen jag fått är att AAA-spelbranchen är precis som du säger ganska tuff i hur bra C/C++-kodare du behöver vara jämfört med övriga IT-branchen. Gissningsvis beror det på att koden behöver vara ganska optimerad, det är en mycket kod per spel och slutligen pga var spelföretagen kommer ifrån historiskt.

Att komma ihåg är att just DICE är ett företag som bygger världsledande spel, så du kan inte jämföra ett jobb där med ett företag som inte är i samma sits. Dvs, det kommer krävas ganska mycket för att få jobb på Google oxå. Samma gäller väl egentligen på alla företag som är ledande inom sitt område... fast kanske extra mycket i ett företag där allt hänger på lanseringen av en eller ett par produkter.

Å andra sidan, kan du koda C/C++ hyfsat tycker jag du gott kan söka. Vill du bättra på dina chanser så bygg ihop ett spel på fritiden så du har något spelrelaterat att visa upp. Det är nog ganska bra tider att söka jobb som spelutvecklare, senast jag pratade med lite folk som jobbar med spel lät det som om det var ett väldigt sug efter folk. Dessutom, alla positioner var väl inte så krävande?

(Kanske ska påpeka en annan sak däremot, byter du till spelbranchen kan du antagligen räkna med lägre lön och mer (obetald)övertid jämfört med vad du har nu)
__________________
AK47s for everyone! - Angry mob
Since NaN /= NaN, I think, we should decipher 'NaN' as 'Not a NaN' - Miguel Mitrofanov
(Varför är människan så benägen att tro på Gud?) Antagligen har det lönat sig och evolutionen har drivit fram sådana hjärnor. - Anon
vb är inte uppkopplad
2012-11-27, 11:18   #47

björk

Medlem

Registrerad: apr 2003

Det är garanterat betydligt enklare att skapa sig sitt eget jobb idag om du vill jobba med spelutveckling. Det finns enorma resurser i dagsläget för den ambitiöse och fantastiska distributionskanaler som kan användas av gemene man.

Bootstrapa som ett sidoprojekt och gå över till heltid när (och OM) det inbringar en inkomst som du kan leva på. Det är det många indieutvecklare som gjort och gör. Dessutom, om har du en produkt ute så är du "in the game" och har visat att du kan leverara samt vet vad det handlar om, det ger garanterat 1up om du skulle vilja försöka söka dig till en etablerad studio.
björk är inte uppkopplad
2012-11-27, 12:52   #48

phz114n

Moderator

phz114ns avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av björk Visa inlägg
Det är garanterat betydligt enklare att skapa sig sitt eget jobb idag om du vill jobba med spelutveckling. Det finns enorma resurser i dagsläget för den ambitiöse och fantastiska distributionskanaler som kan användas av gemene man.

Bootstrapa som ett sidoprojekt och gå över till heltid när (och OM) det inbringar en inkomst som du kan leva på. Det är det många indieutvecklare som gjort och gör. Dessutom, om har du en produkt ute så är du "in the game" och har visat att du kan leverara samt vet vad det handlar om, det ger garanterat 1up om du skulle vilja försöka söka dig till en etablerad studio.
Rekommenderar starkt filmen Indie game: The movie om någon vill få en inblick i att göra egna indiespel i stor skala. Behandlar Super Meat Boy, Fez och Braid — tre spel som alla blev väldigt framgångsrika, men på lite olika vägar.
phz114n är inte uppkopplad
2012-11-27, 13:24   #49

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

Ny-exade får givetvis slåss om det som finns. Man måste bevisa att man kan ngt innan man kan välja bland de bra jobben. Man får ingenting gratis bara för att man har en utbildning.
Att begränsa sig till spel känns väldigt dumt. Då blir det väldigt svårt att få ett jobb.
ozo64 är inte uppkopplad
2014-08-25, 21:40   #50

Rhythm_86

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: jun 2013

Bumpar denna tråd...


...i hopp om att få lite inblick i hur arbetsbördan är att arbeta som programmerare (företrädesvis SPELprogrammerare). Är tempot väldigt högt och en hel del stress, övertid etc eller hur ser det (generellt) ut? Skiljer det sig mellan "vanliga" programmerare och just spelprogrammerare?

Stort tack på förhand för svar!
Rhythm_86 är inte uppkopplad
2014-08-25, 23:18   #51

Shimonu

Moderator

Shimonus avatar

Plats: Linköping

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rhythm_86 Visa inlägg
...i hopp om att få lite inblick i hur arbetsbördan är att arbeta som programmerare (företrädesvis SPELprogrammerare). Är tempot väldigt högt och en hel del stress, övertid etc eller hur ser det (generellt) ut? Skiljer det sig mellan "vanliga" programmerare och just spelprogrammerare?

Stort tack på förhand för svar!
Har ingen vidare brancherfarenhet. Programmering i sig är väldigt likt var man än är skulle jag säga. Oavsett om det är spel eller någon annan branch. Vad som skiljer sig kan vara deadlines och vilken specifik kunskap som behövs t ex. Ett visst företag jobbar kanske mycket med mjukvara för hantering av ekonomi, då kan det vara bra att vara insatt i ekonomi, säkerhet och lite matte. I spel blandas många kunskaper, det är matematik, fysik, artificiell intelligens, designmönster, nätverk, säkerhet osv, osv. Men sen vad som krävs av "dig" specifikt kan ju vara bara en av sakerna. Du kanske gör just spelfysiken och då blir matte och fysik kanske viktigare än nätverk.

Jag har varit på evenemang där spelbranchen har pratat och fått frågor. Jag kan säga att ja, de flesta säger att det är stressigt och lönen är kanske lite lägre än resten av branchen. Dock brukar spelprogrammerare söka de jobben just för att de älskar spel och att göra dem. Det är även det folket som de söker, personer som gärna sitter och knackar på spel på sin fritid och brinner för det.
__________________
Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com
Shimonu är inte uppkopplad Folding
2014-08-31, 16:53   #52

DeluxXxe

Medlem

DeluxXxes avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: feb 2007

Tjänar man bra?

Håller med en annan medlem här, lönen är över medelsvensson. Med tanke på att utbildningen är ganska lång, ofta 3-5 år, samt att branschen är i ständig utveckling så är det inte jättemycket. Jag lägger ganska mycket av min fritid på att bli en bättre programmerare. Det är inget krav, men det kommer hjälpa dig att bli duktig snabbare.

Har du/ni gjort något stort projekt på högskolan eller på jobbet?
Massvis. Både i skolan och på jobbet. Allt från android appar där utvecklingen pågår i några veckor, till kontinuerlig nyutveckling och underhåll av produkter.

Är det lätt att få jobb inom programmerings branchen?
Att få jobb som programmerare är ganska enkelt och efterfrågan blir bara större och större.

Är det svårt att ta examen på Högskolan?
Iom mycket programmering och matematik, så hoppar en hel del av i början. Tar man sig förbi den initiala inlärningskurvan så blir utbildningen lättare med tiden.

Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!

Fattar inte frågan här riktigt.
__________________
NZXT H440 | Corsair VX450 | Gigabyte ma785gmt-us2h | Phenom X6 1045T | Noctua NH-U12F | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Powercolor 280X PCS | DELL 2713HM | DELL 2209WA | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013
DeluxXxe är inte uppkopplad
2014-08-31, 17:44   #53

Shimonu

Moderator

Shimonus avatar

Plats: Linköping

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe Visa inlägg
Kan det vara ganska tråkigt ibland att bara skriva en heldel kod? Har ni några tips på hur man kan hålla sig uppe så man kan skriva mer kod!

Fattar inte frågan här riktigt.

Tror han menar att man tappar suget på att programmera ibland och vad man kan göra för att hålla suget uppe. Kan slänga in ett svar senare men har inte tid nu.
__________________
Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com
Shimonu är inte uppkopplad Folding
2014-09-02, 06:43   #54

DeluxXxe

Medlem

DeluxXxes avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: feb 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Shimonu Visa inlägg
Tror han menar att man tappar suget på att programmera ibland och vad man kan göra för att hålla suget uppe. Kan slänga in ett svar senare men har inte tid nu.
Okay, det händer inte mig. Däremot kan jag tycka att det är skittrist att felsöka varför vissa saker, som inte har med kod att göra, inte funkar. T.ex. saknade byggberoenden, webtjänster som ändras, pluginer till nya tekniker som inte funkar som de ska eller som man tror. Kod kan man alltid resonera kring, men inte alltid sådana saker, utan då blir det trial and error.

Om jag dock sitter och bara trycker ut massa kod vecka ut och vecka in, då kommer jag inte ha lika stort behov av att koda nåt när jag är hemma. Om det inte är så att jag måste öva och bli bättre på något.
__________________
NZXT H440 | Corsair VX450 | Gigabyte ma785gmt-us2h | Phenom X6 1045T | Noctua NH-U12F | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Powercolor 280X PCS | DELL 2713HM | DELL 2209WA | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013
DeluxXxe är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb