Verktyg Visningsval
2013-01-31, 11:57   #1

albin900

Medlem

Registrerad: aug 2012

Hjälp med att koppla IP till namn från fil

Hej jag har en minecraft server och en hemsida skulle jag kunna göra en skript som vet vem som är online så det står tex Välkommen albin!
Skulle det gå att göra?
albin900 är inte uppkopplad
2013-01-31, 13:33   #2

Tott3

Medlem

Tott3s avatar

Plats: Timrå

Registrerad: okt 2004

Förstår inte riktigt vad du menar. Vill du ha ett plugin som säger välkommen när man loggar in på servern eller ett skript som säger välkommen när man loggar in på hemsidan? o.O

Är det servern så andvänd: http://dev.bukkit.org/server-mods/essentials/
2013-01-31, 14:27   #3

iXam

Medlem

iXams avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av albin900 Visa inlägg
Hej jag har en minecraft server och en hemsida skulle jag kunna göra en skript som vet vem som är online så det står tex Välkommen albin!
Skulle det gå att göra?
Ja det är VÄLDIGT enkelt att göra i exempelvis PHP. Men då de flesta sitter med dynamiskt IP så kan ju dina besökare helt plötsligt få ett annat IP-nummer. Det är då bättre att ha någon form av inloggningsystem som kommer ihåg användaren med cookies/sessions.
iXam är inte uppkopplad
2013-01-31, 14:39   #4

ePoint

Medlem

ePoints avatar

Plats: Nyköping

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av iXam Visa inlägg
Ja det är VÄLDIGT enkelt att göra i exempelvis PHP. Men då de flesta sitter med dynamiskt IP så kan ju dina besökare helt plötsligt få ett annat IP-nummer. Det är då bättre att ha någon form av inloggningsystem som kommer ihåg användaren med cookies/sessions.
MAC adressen kan man väl använda annars, om man förutsätter att personen ifråga inte byter dator.
"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan
ePoint är inte uppkopplad
2013-01-31, 14:45   #5

aniron

Medlem

Plats: Västra Götaland

Registrerad: jul 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ePoint Visa inlägg
MAC adressen kan man väl använda annars, om man förutsätter att personen ifråga inte byter dator.
Den ser man väl inte utanför routern?
2013-01-31, 15:50   #6

ePoint

Medlem

ePoints avatar

Plats: Nyköping

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aniron Visa inlägg
Den ser man väl inte utanför routern?
Var tvungen att testa, det stämmer. Skriver jag ut det på en websida har jag olika innanför och utanför routern.
Kanske kan det vara bra för TS ändå då jag misstänker att användarna han vill åt inte delar router med varandra lika ofta som IPt deras ändras.
"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan
ePoint är inte uppkopplad
2013-06-20, 21:28   #7

albin900

Medlem

Registrerad: aug 2012

Tack för alla svar! Jag va väldigt okunnig om php när jag gjorde denna tråden tack alla
2013-06-21, 14:34   #8

Leedow

Medlem

Leedows avatar

Plats: Falun

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ePoint Visa inlägg
Var tvungen att testa, det stämmer. Skriver jag ut det på en websida har jag olika innanför och utanför routern.
Kanske kan det vara bra för TS ändå då jag misstänker att användarna han vill åt inte delar router med varandra lika ofta som IPt deras ändras.
Det är inte bara routers hos användaren/hushåll som "routar". Varje router som datapaketet passerar kommer att ändra MAC-adressen i datapaketet.
Ex: För att ett datapaket att komma fram till sunet.se från mig så är det 10 routrar (10 hops) mellan. Så även om jag plockar bort min router så kommer MAC-adressen från mitt nätverkskort som läggs på datapaketet att ändras 9 gånger innan den kommer fram till sunet.se.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb