Hjälp med inställningar på IIS och web.config

Permalänk
Medlem

Hjälp med inställningar på IIS och web.config

Hej Sweclockers,

Hoppas ni kan hjälpa mig med ett problem.
Jag har skapat en intranet site men har lite problem med åtkomster.
Företaget har en massa olika domäner och många av dom är inte "trusted" och om användarna tillhör "untrused domian", så kan dom inte se websidan.
Jag vill att alla användare ska kunna komma åt sidorna och om dom tillhör en "trusted domain" så ska jag kunna få tag på deras userid.
Om användarna tillhör "untrusted domain" ska dom få "Anonymous" som userid men fortfarande kunna komma åt sidorna.

Det som jag har gjort är:

- Jag har satt "Windows Authentication" på IIS

- i min web.config fil har jag följande:
<authentication mode="Windows"/>
<authorization>
<deny users="?"/>
</authorization>

- och på mina sidor kör jag följande för att få tag på användar-id (Anonymous = untrusted user):
if (User.Identity.IsAuthenticated)
{
sUserName = Page.User.Identity.Name.ToString();
}
else
{
sUserName = "Anonymous";
}

Nu har jag provat en massa olika inställningar i IIS (bara windows authentication, både windows auth och anonymous access, osv...)
Jag har även testat att sätta <Allow users="*"/> i web.config men jag får inte det att fungera.
Kan ni hjälpa mig eller förklara vad jag gör för fel.
Tack.

Edit: ska också tillägga att jag vill inte ha någon inloggnings ruta för att komma åt sidorna.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel, så betyder deny users="?" att du inte tillåter ej inloggade användare att se sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

Om jag inte minns fel, så betyder deny users="?" att du inte tillåter ej inloggade användare att se sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag tyckte också det, men har även provat med <allow users="*"/>

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

jag ställer den obekväma frågan: du tog bort <deny> när du la till <allow> va?

funkar inte det, så har jag tyvärr inga mer förslag.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

jag ställer den obekväma frågan: du tog bort <deny> när du la till <allow> va?

funkar inte det, så har jag tyvärr inga mer förslag.

Yes, jag har bara <deny> eller <Allow>, inte bägge två samtidigt

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU